Jaguar Nederland is er heel helder over, met de Jaguar XE begeven de Britten zich in het vaarwater van de Duitse premiums Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes-Benz C-Klasse.
De importeur ziet niettemin slechts één echte concurrent: BMW. En Jaguar gaat de concurrentie aan op het punt waarop de Dreier al sinds jaar en dag heer en meester is: de Jaguar XE zou het stokje van de beste rijdersauto in zijn klasse moeten overnemen. Een boude claim, die op voorhand lastig te toetsen lijkt gezien de beperkte periode waarin ik de XE aan de tand mag voelen.
Niks soberheid!
Maar het moet gezegd, de eerste indruk is goed. Erg goed. Volledig in het zwart uitgedost staat de testauto te glimmen in de zon. Met zijn grote grille en 19 inch glossy lichtmetaal nader ik hem voor de zekerheid van opzij. Qua agressieve uitstraling, traditioneel ook een paradepaardje van de Beiers, staat het alvast 1-0 voor Coventry. Na het indrukken van de startknop komt de draaiknop voor de automaat uit de middenconsole omhoog. Volstrekt zinloos, maar oh zo mooi. Frivoliteiten die het allemaal wat minder klinisch en sober maken, en dat mag best.
Wie stapt er nu niet liever glimlachend in plaats van gapend in voor het dagelijkse ritje van A naar B? Zonder het interieur heel uitgebreid te bestuderen is al direct duidelijk dat Jaguar niet heeft beknibbeld op het materiaalgebruik. De lederen standaardstoelen met hun lange zit bieden uitstekende zijsteun voor benen en rug, en houden je stevig op je plek. Bij menig merk zouden ze probleemloos voor sportstoelen kunnen doorgaan.
Cockpitgevoel
Een sierstrip in glanzend ebbenhout (of een van de andere zes opties zo je wilt) loopt achter het dashboard langs en sluit met een fraaie ronding aan op de voorportieren. De voorruit lijkt hierdoor wat extra op je af te komen, wat samen met de wat naar binnen buigende A-stijl voor een compact cockpitgevoel zorgt. Het glanzende houtfineer komt ook rond de automaatbediening in de middenconsole terug. Een knipoog naar de stijlvolle Jaguars uit vervlogen tijden.
Het infotainmentsysteem laat zich naar keuze bedienen via het aanraakscherm, met knoppen aan weerszijden, of door je stem. Het systeem dat ook door concerngenoot Land Rover wordt gebruikt is intuïtief, reageert snel en is duidelijk afleesbaar. Het lijkt op maat gemaakt voor de XE, al zou een iets hoger geplaatst scherm met name voor navigatiedoeleinden handiger zijn.
“De Jaguar XE is een volwaardig D-segment alternatief met een uitermate geslaagde balans tussen de sportiviteit van BMW en het ultieme comfort van Mercedes-Benz.”
Via de InControl applicatie op je mobiele telefoon ben je in staat om de locatie van je auto te achterhalen en kun je op afstand de klimaatbeheersing regelen, controleren of je je Jag nou wel of niet had afgesloten, en wanneer je weer richting tankstation moet. In geval van diefstal is ook tracking functionaliteit beschikbaar via deze app.
Smooth
We rijden de XE met de lichtste benzinemotor, maar met 200 pk en in combinatie met de automatische transmissie en zijn acht verzetten is dat bepaald geen straf. Wil je meer, dan is er nog een 240 pk viercilinder of een V6 met 340 pk (die we uit de F-Type kennen). Handmatig schakelen kan alleen met een diesel, naar keuze met 163 of 180 pk. Beide varianten zijn ook als automaat leverbaar. De 200 pk is voor dagelijks gebruik in ons land meer dan genoeg en biedt zowel comfort als prestaties afhankelijk van je behoefte of gemoedsstemming. Maar zelfs in de meest agressieve Performance rijstand is het rijgedrag ongekend smooth.
De Jag zweeft haast over oneffenheden, maar nooit zo dat je je het gevoel met de weg verliest. En in bochten durf ik ook op dag twee al tot het (uiteraard elektronische) gaatje te gaan. De precisie in het elektrisch bekrachtigde stuur is indrukwekkend en kan zich – bijna – meten met de hydraulische stuurbekrachtiging uit eerdere modellen uit de Beierse stal en is minimaal gelijkwaardig aan die van de huidige (ook elektrisch bekrachtigde) Dreier. De hoge fluittonen van de turbo dringen bij stevig accelereren door in de cockpit, die verder aangenaam stil is door de prima isolatie tegen rijwind en bandengeluid.
Groentelade
Na het eerste ritje loop ik eens om de middenklasser heen en moet ik mezelf even in mijn arm knijpen bij de aanblik van de stijlvolle, maar in vergelijking met zijprofiel en voorzijde iets anoniemere achterzijde. Jaguar! De Britse sound engineers hebben peentjes gezweet om een fraai klinkend motorgeluid te produceren en vervolgens verbergen jullie de uitlaatpijpen achter een kunststof groentelade? In vredesnaam!
De brochure erop naslaan leert dat je als koper wat dieper in de buidel zult moeten tasten voor een zichtbare uitlaat: bij de lichtst gemotoriseerde diesel- als benzineversie is het geen optie. Bij de sterkere diesel krijg je twee pijpjes aan de linkerzijde en bij de 240 en 340 pk benzine heb je er eentje links en eentje rechts. Onze testbolide in übersportieve trim met zijn gettozwarte velgen schreeuwt in ieder geval om meer dan dit reepje kunststof onder de achterbumper.
Niets te klagen
Achterpassagiers hebben het in de XE niet al te ruim. Met zijn dalende daklijn toucheer je met een lichaamslengte vanaf zo’n 1.80 meter het dak. Iets meer onderuit zitten is alleen een optie als ook de bestuurder of voorpassagier niet langer dan gemiddeld zijn. Gelukkig wil je in de XE maar één ding: achter het stuur. En als je dat niet mag, dan ben je of nog in de groei en heb je dus achterin niets te klagen, of moet je er zelf maar een kopen.
De vloer van de bagageruimte van de achterwielaangedreven XE is niet helemaal vlak. Boven de achterwielen knikt de vloer wat omhoog, wat er een beetje knullig uitziet. Met 455 liter heb je ook net iets minder ruimte dan in de Duitse concurrenten (alle 480 liter). En – weer net als bij die ene concurrent – is een neerklapbare achterbank niet standaard inbegrepen. Aangezien er (godzijdank) geen stationwagon valt te verwachten van de XE, even iets om op te letten als je de optielijst doorspit. Overweeg dan trouwens ook een upgrade van het ‘mwah-mwah’ standaard geluidssysteem naar de luxe Meridian-variant.
Keuzes
Zakelijk rijdend Nederland kiest sinds jaar en dag voor het toch wat grijs en grauwe Duitse premium. Met de XE biedt Jaguar een volwaardig D-segment alternatief met een uitermate geslaagde balans tussen de sportiviteit van BMW en het ultieme comfort van Mercedes-Benz. Zonder een moment schizofreen aan te voelen en met het unieke karakter van de Britse motoring traditie.
Jaguar wringt zich met de XE in het vaarwater van de Duitse premiums. Wil je met jouw XE comfort en stijl benadrukken, dan kies je voor British Racing Green of chique blauwzwart Celestial Black. Ga je voor sportiviteit, doe dan je inspiratie op uit de foto’s van onze testauto of neem ‘m in knallend Bluefire of Italian Racing Red. Het is haast jammer dat je de kleur wél moet kiezen…
Technische gegevens:
Brandstof: Benzine
Cilinderinhoud: 1.999 cc
Gem. opgegeven verbruik: 7,5 l/100 km
Vermogen: 200 pk
Koppel: 280 Nm
Topsnelheid: 237 km/h
Versnellingsbak: achttraps automatische transmissie
Gewicht: 1.530 kg
Prijs vanaf: € 39.990
Plus
+ Imago en uitstraling
+ Interieurvormgeving
+ Balans tussen sportiviteit en comfort
Min
– Verborgen uitlaatpijpen bij ‘instap’ motorisering
– Kwaliteit standaard geluidssysteem