Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Jeep Wagoneer vs Jeep Grand Cherokee, old vs new

    Auto 11-08-2019No Comments

    Grote comfortabele Jeeps zijn er altijd al geweest, althans wel mijn hele leven. Er zijn er niet heel veel, maar ze vormen al jaren een vast onderdeel van het straatbeeld in ons land. Enorme voertuigen met een vriendelijk gezicht, een ontspannen no-nonsens interieur en nog altijd de mogelijkheid om stevig het terrein op te zoeken. Wij zetten de oorspronkelijke en de nieuwste naast elkaar: een Jeep Wagoneer uit 1985 vs een Jeep Grand Cherokee uit 2019.
    Start de motoren

    Het kleine fragiele sleuteltje omdraaiend, heeft de startmotor even moeite de 5,9-liter V8 aan te krijgen, maar al snel gorgelt en pruttelt de Wagoneer met dat typische geluid dat alleen maar uit de US of A kan komen. Met de bediening van de automaat aan het stuur, zet je de automaat in D, waarbij een kort schokje aangeeft dat het gelukt is. En met alle rust en kalmte ter wereld komt de 34-jaar oude Jeep van zijn plek. Geen haast, slechts rust, kalmte en comfort.

    Dat gaat bij de Grand Cherokee net even anders. Zonder de sleutel uit je zak te halen, opent de enorme SUV zich voor je als een gastvrije salon. Zittend in een brede leren stoel, uitkijkend over de digitale schermen van een modern instrumentarium hoef je niet meer te doen dan je voet op de rem te plaatsen en de startknop in te drukken, alvorens de 3.0-liter diesel gewillig aanslaat. Met een moderne pook zet je ‘m met een kleine beweging in Drive en zonder drama en met een stuk minder geluid zoeft ook deze Jeep van zijn plaats.
    34 jaar

    Tussen deze twee auto’s zit 34 jaar. Dat lijkt niet alleen veel, maar dat is het ook. Toen deze Wagoneer op de markt kwam zaten mensen achter de eerste computerschermen, toen nog met louter groene letters, het internet bestond nog nauwelijks en de mensen gingen gekleed in veel te grote broeken en truien. En de auto werd ontworpen in het verre verleden toen Bob Dylan (wie?) voor het eerst Blowin’ in the Wind zong en het laatste deel van de A12 werd geopend. Nee, dan komt de Grand Cherokee met zijn Apple Car Play, Android Auto, adaptieve cruise control en radar aan boord uit een compleet andere tijd.

    Het eerste begin

    In november 1962 kwam Jeep voor het eerst met de Wagoneer op de markt, als opvolger voor de wat onbekende Willys Jeep Stationwagon. Deze nieuwe auto werd gebouwd op het onderstel van een terreinwagen, maar was voor de rest een bijzonder luxe reisauto, een combinatie compleet nieuw voor die tijd; het was de eerste SUV. (Voor hen die denken dat de Range Rover de eerste was, de Wagoneer werd zo’n 7 jaar geïntroduceerd voor de eerste tweedeurs Range Rover).

    De Wagoneer bood zeeën aan ruimte, een luxueus interieur, automatische versnellingsbak, onafhankelijke voorvering en zelfs optionele airconditioning. In eerste instantie werd hij geleverd met een 3,8-liter zescilinder, maar al snel kwam er een echte Amerikaanse 5,4-liter V8 op de markt. De Wagoneer is uiteindelijk 29 jaar (!) in min of meer dezelfde vorm geproduceerd, uiteraard met tal van verschillende upgrades, nieuwe opties en motoren, zoals de bekende 5,9-liter (360cu) AMC V8. Het zou echter te ver gaan deze hier allemaal op te noemen.

    (Grand) Cherokee

    De eerste Jeep Cherokee, in feite een tweedeurs Wagoneer, stamt uit 1974. In 1984 kwam een nieuw model uit op een compleet nieuw onderstel, die bekend staat als de XJ-uitvoering. Inmiddels zijn we al bij de vijfde generatie Cherokee, die gebouwd is op een gedeeld Fiat/Jeep onderstel. Al rond 1983 waren de engineers van Jeep echter bezig met een auto, deels gebaseerd op de Cherokee, die groter en moderner moest zijn, zonder dat het echt van de grond kwam.

    Toen Chrysler in 1987 Jeep overnam, dacht men dat het zou gebeuren, maar nee. Men moest geduld hebben tot het begin jaren ’90. De Wagoneer liep op zijn einde en Jeep had een nieuwe midsized (voor Amerikaanse begrippen) SUV nodig: de Grand Cherokee. In 1992 zag het eerste model het licht, dat vanaf 1993 te koop was. In 2011 kwam al weer de vierde (en huidige) generatie op de markt, die nog ontwikkeld is in de tijd dat Fiat nog niet aan het roer stond. Inmiddels heeft de Grand Cherokee verschillende updates gehad en wordt nu geproduceerd door FCA (Fiat Chrysler Automobiles).
    Different, but still same

    Op het eerste gezicht lijken beide auto’s weinig met elkaar te maken hebben. De zo typische verticale sleuven in de grille van de Grand Cherokee ontbreken bij de Wagoneer en de typische namaakhouten zijkanten van de Wagoneer zijn nergens op de Grand Cherokee te vinden. De nieuwe is groter, hoger en ronder, de oude is fijner, eleganter en misschien wel iets vriendelijker. Ook de interieurs lijken in eerste instantie totaal niet op elkaar.

    Qua motoren liggen ze ook mijlenver uit elkaar. De Wagoneer ‘doet’ het met een 5,9-liter V8 met carburateur voor een totaal van 144 pk en 380 Nm aan trekkracht. De Grand Cherokee heeft een moderne 3,0-liter V6 turbodiesel in het vooronder met 250 pk en 570 Nm.

    En toch, als je er iets langer over nadenkt hebben ze meer overeenkomsten dan je denkt. In beide auto’s vind je typische Amerikaanse zetels waar je in wegzakt en die je omarmen alsof het je favoriete stoel thuis is. Zowel in de Wagoneer als in de Grand Cherokee zijn deze elektrisch, net als de ramen. Je vindt in beide airconditioning, een soepele Amerikaanse automaat en je bedient de handrem met exact hetzelfde voetpedaal links tegen het schutbord aan. En als je goed kijkt, dan zie je dat de grille van de Wagoneer zeven verticale spijlen heeft, exact evenveel als de sleuven in die van de Grand Cherokee.

    Dat unieke Jeep gevoel

    Maar de allergrootste overeenkomst is lastig in woorden te vatten. Het is dat unieke Jeep gevoel, dat een combinatie is tussen comfortabel en kalm cruisen en weten dat jouw auto overal door- en overheen komt. Natuurlijk zijn er tegenwoordig vele andere auto’s die dat in meer of mindere mate ook bieden, maar die proberen vaak te veel nog iets anders te zijn. Ze zijn dan bijvoorbeeld net weer iets te sjiek, te sportief of te fijn gebouwd. Een grote Jeep voelt onverwoestbaar als staal maar comfortabel als een kussen, een nog altijd unieke combinatie (en waarschijnlijk voor een groot deel ook persoonlijk, dat realiseren we ons best wel).
    Welke is de leukste?

    Als eigenaar van de klassieke Wagoneer is er voor ons natuurlijk geen twijfel mogelijk over welke van de twee de leukste is. De rijervaring, het geluid en de looks van de oude bieden een karakter waar de nieuwe- hoe fijn ook – maar moeilijk tegen op kan. Toch is de 2019 Grand Cherokee een heerlijke auto. De sterke dieselmotor, de hoge zit, de soepele rijervaring en het heerlijke royale en moderne interieur maken het tot een ideale reisauto waar je zonder een druppel zweet heel Europa mee door cruist. Het is typisch zo’n auto waar je al je spullen achterin gooit, in luxe naar je vakantie rijdt om daar ongebaande en nog onbegaande paden te ontdekken.  In feite exact hetzelfde als luxe avonturiers 34 jaar geleden deden met de Wagoneer. Zoveel is er gelukkig nog niet veranderd.  
    Technische gegevens

                                                         Jeep Wagoneer                       Grand Cherokee Summit

    Motor:                                           5,9-liter V8 benzine                 3,0-liter V6 diesel
    Vermogen:                                   144 pk                                      250 pk
    Koppel:                                         380 Nm                                   570 Nm
    Transmissie:                                 Drietraps automaat                 Achttraps automaat
    Aandrijving:                                  Vierwiel                                    Vierwiel
    Topsnelheid:                                146 km/h                                  202 km/h
    Acceleratie 0-100 km/u:              16,1 sec                                    8,2 sec
    Gewicht:                                      2.035 kilogram                          2.303 kilogram
    Gemiddeld verbruik:                   1 op 4                                        1 op 12

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord Mondeo HEV Wagon, grote auto, klein verbruik
    Next Article Rijtest BMW M850i xDrive Cabriolet

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?