Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Kia Stonic B-crossover, waarom duurder doen dan nodig is?

    Auto 28-09-2017No Comments

    Kia is de rijzende ster tussen de Europese automerken en staat in Nederland qua verkoopaantallen op de vijfde plaats. Om deze positie te verbeteren, heeft Kia nu de Stonic, een crossover in het populaire en snel groeiende B-segment. Ik was bij de introductie van de Kia Stonic, reed ermee en vind er het volgende van.

    Veel automerken hebben inmiddels een B-crossover. Zo reden we bijvoorbeeld al met de Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke en Mazda CX-3. Auto’s die beginnen bij een prijs van minimaal 19 duizend Euro. En toen kwam Kia met de Stonic die daar met een paar honderd euro onder blijft. En dat prijsverschil moet ergens vandaan komen, toch?

    In ieder geval heeft de best blits uitziende Stonic die ook nog eens opvallend ruim is. Je krijgt nog steeds zeven jaar garantie en daardoor een vrijwel zekere relatief hoge inruilwaarde. Hierom hoef je de Stonic in elk geval al niet te laten staan.

    Coole kleuren en combinaties

     De kans dat Kia hoge ogen gaat gooien met de Stonic is redelijk groot. Het is een goed gelukt model. Zijn design is stoer en omdat hij hoog op z’n wielen staat, krijgt hij zelfs iets avontuurlijks, alsof je er zo mee de rimboe in kan rijden. Wat ik overigens afraad, want deze Kia zal alleen met voorwielaandrijving geleverd worden.De Stonic krijgt een extra jeugdig karakter omdat hij in 20 (coole) kleurencombinaties gepersonaliseerd kan worden. 

    Binnenin de Stonic ziet het er ook prima uit. Het interieur is strak en heeft een rustige uitstraling. Ook voor de binnenkant kun je kiezen uit verschillende kleuren en kleuraccenten. Die accenten kun je terug laten komen in de stiksels van het stuur, de stoelen en op het dashboard. De stoelen zitten overigens prima en kan ik precies op mijn persoonlijke wensen instellen. Geholpen door de goed instelbare stuurpositie, is de Kia Stonic een auto die zich prima leent voor korte en lange ritten.

    De lekker schakelende versnellingsbak en 1.0-liter turbobenzinemotor en 1.6-liter diesel zijn prettige combinaties. Er is ook nog een 1.25-liter viercilinder benzinemotor zonder turbo met 84 pk beschikbaar. Maar de kleinste benzinemotor van Kia moet je hebben, die heeft 120 pk en dat maakt de auto erg fijn om mee te rijden.

    De driecilinder sleurt je met gemak naar gemiddelde snelheden en als je wil tot rond 200 kilometer per uur. Hierbij hoor je de motor binnenin de auto nauwelijks. Wat je wel hoort bij die snelheid is wat windgeruis rond de voorramen. Fijn is ook het onderstel, dat zelfs op topsnelheid geen krimp geeft. De auto blijft prima in balans en doet precies wat je van hem wil.

    Het robuuste onderstel heeft echter ook een nadeel, want het maakt de Stonic wat stug. Dat is op de vlakke en goed onderhouden Nederlandse wegen geen probleem. In Berlijn zijn de wegen echter een stuk slechter en dan is de stevige demping minder fijn. Verder stuurt de Stonic lekker direct, maar zijn de remmen een beetje bijterig, al wen je daar snel aan en kun je de remkracht goed doseren. Wie niet wil schakelen, moet nog even geduld hebben. In 2018 komt er een Stonic met zeven automatische versnellingen en dubbele koppeling.

    Conclusie

    De Kia Stonic maakt bij mij een frisse indruk. Ik voelde me direct goed in de auto en ik denk dat dit voor heel veel mensen zal gelden. De Stonic is van binnen nog ruimer dan hij er aan de buitenkant uitziet en dat maakt ‘m multifunctioneel. Door zijn brede kleurenpalet, personaliseringsmogelijkheden en vanafprijs, is de Kia Stonic klaar om door jong en oud omarmd te worden. Waarom duurder doen dan nodig is? Maak eens een proefrit. 

    Informatie

    Merk: Kia
    Model: Stonic
    Type: 1.0 T-GDi 120 pk
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 998 cc driecilinder
    Vermogen: 120 pk
    Koppel: 172 Nm
    Topsnelheid: 184 km/h (200 km/h gereden op Duitse Autobahn)
    0-100: 10,3 seconden
    Versnellingsbak: 6 v., handgeschakeld
    Gewicht: 1.085 kg
    Prijs vanaf: 18.995,- euro
    Prijs gereden model: 24.595,- euro (DynamicLine)
    Duurste uitvoering: 27.995 (Business DynamicLine 1.6 CRDI diesel)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord Focus Limited, koopje of niet?
    Next Article Ford leert jongeren autorijden

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?