Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Kip of ei: motorschade BMW 535 D oorzaak als gevolg van reparatie?

    Techniek 04-08-20162 reacties

    Na het vernieuwen van de distributieketting en kettinggeleiders, bleek tijdens de proefrit door de dealer ook een drijfstanglager te zijn uitgelopen (versleten). Vervelende situatie voor de BMW 535 D met motorcode N57D30B, bouwjaar 2011 en slechts 126 duizend kilometer op de teller. De vraag diende zich aan wat eerder kwam; de kip of het ei ofwel, was het drijfstanglager al kapot voor het werk aan de distributie, of waren de werkzaamheden de oorzaak van het defect? 

    Kip of ei motorschade BMW 535 D oorzaak als gevolg van reparatie Driving-Dutchman
    Grote hoeveelheid afval in olie aanzuigzeef

    De grote hoeveelheid afval die ik in de olie aanzuigzeef aantrof, deed me denken aan reeds eerder geschreven artikelen over het achterblijven van restafval in de motor ná een uitgevoerde reparatie. Interessanter was het gesprek wat ik na mijn controle had met de Service Manager van de dealer over hoe een dergelijke situatie kon ontstaan. Eén van de mogelijkheden die hij opperde was dat een ontstane cultuur er mogelijk debet aan kon zijn. Ik deel die mening, dus wil ik daar wat dieper op in gaan.

    Automonteur wordt beperkt in mogelijkheden

    De werkzaamheden van een automonteur zijn strak ingekaderd, reparatiewerkzaamheden staan omschreven in protocollen en ook normtijden, hoe vaag ook, staan vast. De welwillende monteur wordt hierdoor beperkt in zijn mogelijkheden extra aandacht te besteden aan gevolg en oorzaak van de te repareren schade om zodoende de klant te behoeden voor extra bijkomende kosten en zowel de dealer en de fabrikant te behoeden voor een negatief imago.

    Kip of ei motorschade BMW 535 D oorzaak als gevolg van reparatie Driving-Dutchman_3
    Vuil in de motor

    Deze extra aandacht dient uiteraard doorbelast te worden aan de opdrachtgever, maar daar werden door de Service Manager reeds afspraken over tijd en kosten mee gemaakt. En ieder uurtje meerwerk resulteert tenslotte in een slordige 100 euro (ex btw) op de factuur. Ga dat maar eens verkopen aan de op internet snuffelende klant die danig, maar volkomen ongenuanceerd, op de hoogte zijn van concurrerende prijzen en mogelijkheden. Deze discussie met de klant gaan we dus liever niet aan, nee we ‘verschuilen’ ons achter het correct uitvoeren van de reparatie aan de hand van het door de fabrikant opgestelde protocol.

    Reparateur niet aansprakelijk voor vervolgschade

    Op deze manier kan worden aangetoond dat de reparateur voor ontstane motorschade geen verwijten gemaakt kan worden ten gevolge van een eventueel incorrect uitgevoerde reparatie. Hieruit zou geconcludeerd kunnen worden dat naarmate het uurtarief hoger is, de klant kritischer wordt en de kwaliteit van de werkzaamheden daalt. En dat zou je niet verwachten. En hoe bizar is het als het omgekeerde ook waar blijkt te zijn, hoe lager het uurtarief, hoe minder kritisch de klant en hoe hoger de kwaliteit van het werk! En dus ook minder imagoverlies voor dealer en fabrikant, WOW!

    Uitgelopen (of versleten) drijfstanglager
    Uitgelopen (of versleten) drijfstanglager

    Want let wel, extra werkzaamheden van zeg maar vier uur, zijn eenvoudiger uit te leggen aan de klant als dit 200 euro zou kosten, dan dat hier ruim het dubbele voor zou moeten worden neergeteld. Deze inkaderende tendens is natuurlijk niet alleen in de automotive aanwezig, maar wordt in allerlei takken van sport gebezigd. Er lijkt geen ontkomen aan te zijn. Het resultaat is mijn inziens wel dat er meer en meer in eigen voet wordt geschoten. De automotive zou hierin een leidende rol kunnen vervullen, liefst vóórdat het schieten echt pijn gaat doen!

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleColumn: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    Next Article De Scrambler Sixty2, een echte Ducati?

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Rob Blom

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Pjotr on 31-08-2016 01:26

      Misschien een slechte manier die ik heb dan. Ik ga meestal uit van persoonlijke ervaringen van mensen uit mijn omgeving en vind het niet zo erg als een reparatie wat meer kost. Auto rijden kost geld. Mijn monteur is niet belachelijk duur maar ook niet de goedkoopste, toch zijn bijna alle mensen die ik over hem heb gesproken goed te spreken en heb zelf ook geen negatieve ervaringen gehad. De mensen die hem te duur vinden zijn vaak het type mensen die de olie in de motor elke 100.000 kilometer pas verversen en motorlampjes oplossen met een half uurtje op youtube zoeken naar de juiste grootlicht en ruitenwisser combinaties. Bloed irritant.

      Reply
    2. Mario on 12-02-2018 12:32

      Is dat de muis op de pistonschoten? Hoe lang heb je je auto nog niet gebruikt, wat zou zo’n aan flarden gescheurd stof zijn? Mijn auto reed gedurende drie en een half jaar, zoals ik het heb, meer dan 30 duizend kilometer. Dit is allemaal goed omdat ik mijn auto zelf repareer. Hier koop ik reserveonderdelen https://www.reservedelenstore.nl/ en draag ze naar mijn monteur. Wat hij doet en wat ik doe. Mijn auto is nooit waardeloos, omdat er geen grenzen zijn aan perfectie.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?