Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen

    Auto Techniek 21-03-20183 reacties

    Misschien ben je de term TPMS of bandendruk-bewaking al tegengekomen in het instructieboekje van je auto. Of de garage heeft het al eens op je factuur gezet tijdens een bandenwissel of onderhoudsbeurt. Vroeg of laat krijgt iedereen die een auto heeft met TPMS te maken.

    TPMS is de afkorting van de Engelse woorden Tire Pressure Monitoring System. In plat Hollands: een Bandendruk Bewaking Systeem of simpelweg een systeem dat de luchtdruk in banden in de gaten houdt. Een belangrijk voordeel van TPMS is dat als je tijdens het rijden een lekke band krijgt, je hiervoor gewaarschuwd wordt en maatregelen kunt nemen.

    Een juiste bandenspanning is essentieel. Als de bandenspanning te hoog is, wordt het loopvlak van de band bol waardoor er minder rubber contact met de weg heeft en de grip niet optimaal is. Ook zal het midden van het loopvlak van een te harde band sneller slijten dan nodig is. Omdat banden ook deels voor het comfort van een auto zorgen, zal dat comfort bij harde banden afnemen.

    Alle auto’s aan de TPMS

    Als de bandenspanning te laag is, wordt het midden van het loopvlak van de band hol en hebben alleen de buitenste loopvlakken contact met de weg. Niet optimaal dus, en met een negatief effect op de wegligging. Te zachte banden zijn ook minder stevig waardoor de stabiliteit van de auto afneemt. Omdat er als gevolg van verkeerde bandenspanning veel ongelukken gebeuren, is besloten dat alle nieuwe auto’s een bandenspanning bewaking systeem moeten hebben. En dat brengt extra onderhoud en kosten met zich mee.

    Sinds eind 2012 moeten alle personenwagens en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s TPMS hebben. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS systeem defect is, krijgen van de APK keurmeester een reparatieadvies.

    Er zijn twee verschillende soorten TPMS: indirecte en directe systemen. Het indirecte systeem heeft geen sensor in de band en berekent de mogelijke bandenspanning onder andere op basis van gegevens van het ABS systeem en de de buitenomtrek van de band. Het indirecte systeem voldoet aan de typegoedkeuringseisen, maar is minder nauwkeurig dan een systeem met sensoren in de banden.

    TPMS sensoren in de banden

    Indirecte TPMS heeft meer nadelen. Omdat het systeem de bandenomtrek gebruikt, moeten op alle vier de wielen precies dezelfde banden met dezelfde afrolomtrek en bij voorkeur hetzelfde profiel gemonteerd zijn. De banden op dezelfde as moeten ook tegelijkertijd en mogen niet afzonderlijk van elkaar vernieuwd worden. Daarnaast kunnen sneeuwkettingen storingen in het systeem veroorzaken.

    De meeste Volkswagen Groep auto’s hebben een indirect systeem. Andere autofabrikanten gebruiken directe en indirecte systemen per model door elkaar heen. Voordelen van indirecte TPMS systemen zijn dat ze makkelijker te initialiseren en goedkoper zijn dan directe systemen met sensoren. Vanwege de onnauwkeurigheid, worden indirecte systemen momenteel geëvalueerd.

    Terug naar de directe TPMS systemen. Deze hebben sensoren in de banden die informatie over de bandenspanning doorgeven aan ontvangers in de auto. De sensor en het ventiel zijn met elkaar verbonden. Directe TPMS systemen zijn veel accurater en betrouwbaarder dan de indirecte systemen en kunnen per band individueel meer meten waaronder de temperatuur. Al deze informatie kunnen autofabrikanten via het instrumentenpaneel of infotainmentdisplay op allerlei soorten manieren aan de bestuurder laten zien.

    Inferieure kwaliteit

    De metingen van directe TPMS systemen zijn veel accurater en daardoor veel veiliger dan hun indirecte tegenhangers. Ook zijn directe systemen duurder dan indirecte. Daarnaast heb je bij een direct systeem bijvoorbeeld bij winterwielen een tweede set sensoren nodig. Daarbij neemt het inleren van sensoren meer tijd in beslag dan het initialiseren van een indirect TPMS systeem.

    In de TPMS sensoren zit een batterij met een levensduur van ongeveer 100 tot 150 duizend kilometer of vijf tot zeven jaar. Laat jouw autobedrijf voor een bandenwissel altijd de batterijstatus controleren. De meeste sensoren geven zes maanden van tevoren aan of de batterij zwak is. Zo voorkom je dat je vroegtijdig weer naar de garage moet om een defecte sensor door een lege batterij te laten vernieuwen. Batterijen kunnen niet los vernieuwd worden omdat ze in de sensor geseald zitten.

    Er zijn verschillende redenen waarom TPMS sensoren vernieuwd moeten worden. Bijvoorbeeld als een sensor door verkeerde montage kapot is gegaan. Als een sensor vernieuwd moet worden omdat de batterij leeg is, vernieuw dan altijd alle vier de sensoren. Meestal raken de batterijen van de sensoren op één auto ongeveer tegelijkertijd leeg. Het is vervelend als je meerdere keren naar de garage moet voor hetzelfde probleem. 

    Vraag jouw autobedrijf altijd om TPMS sensoren van gerenommeerde merken te monteren. Sensoren van inferieure kwaliteit gaan altijd vroegtijdig kapot, wat gevaarlijke situaties oplevert en slecht voor je portemonnee is. Geef liever één keer iets meer geld uit, dan een paar keer iets minder. Uiteindelijk kost het je meer dan nodig is.   

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEerste rij-impressie DS 7 Crossback
    Next Article Brandstofcel of accu’s, Mercedes-Benz doet het allebei in de GLC F-CELL

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 3 Reacties

    3 reacties

    1. Henk van der Veen on 20-01-2020 17:45

      Ik heb winterbanden gemonteerd op mijn nieuwe Mazda CX-30. Bij een bandenbedrijf heb ik nieuwe TPMS sensoren van het merk CUB laten plaatsen. Deze werkten 10 dagen goed en daarna kreeg ik de melding dat het TPMS systeem stuk zou zijn. Wat bleek: De Mazda CX-30 had een nieuwer type sensoren nodig en het inleerapparaat van het bandenbedrijf had een software update nodig. Nadat dit alles hersteld was, werkten de sensoren van CUB goed. Dit zelfde zal gelden voor het nieuwe type Mazda 3 (model BP).

      Reply
    2. Marie de Jonge on 05-02-2021 10:40

      Inderdaad belangrijk dat dit systeem werkt, zodat je tijdig je band kan verwisselen en de kans op ongelukken kan verkleinen. Zelf heb ik ook weleens last gehad van banden die lek waren of uitgelijnd moesten worden. Het is dan belangrijk dat je snel een afspraak maakt bij je garage.

      Reply
    3. J.W.Mulder on 28-01-2022 15:26

      Laat liever de banden op spanning houden door de garage. De TPMS sensoren zijn nogal kwetsbaar. Vrienden van ons hebben ze moeten wegslepen met een kapot ventiel. Vernieuwing is niet eenvoudig, maar wel kostbaar!

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?