Misschien ben je de term TPMS of bandendruk-bewaking al tegengekomen in het instructieboekje van je auto. Of de garage heeft het al eens op je factuur gezet tijdens een bandenwissel of onderhoudsbeurt. Vroeg of laat krijgt iedereen die een auto heeft met TPMS te maken.

TPMS is de afkorting van de Engelse woorden Tire Pressure Monitoring System. In plat Hollands: een Bandendruk Bewaking Systeem of simpelweg een systeem dat de luchtdruk in banden in de gaten houdt. Een belangrijk voordeel van TPMS is dat als je tijdens het rijden een lekke band krijgt, je hiervoor gewaarschuwd wordt en maatregelen kunt nemen.

Een juiste bandenspanning is essentieel. Als de bandenspanning te hoog is, wordt het loopvlak van de band bol waardoor er minder rubber contact met de weg heeft en de grip niet optimaal is. Ook zal het midden van het loopvlak van een te harde band sneller slijten dan nodig is. Omdat banden ook deels voor het comfort van een auto zorgen, zal dat comfort bij harde banden afnemen.

Alle auto’s aan de TPMS

Als de bandenspanning te laag is, wordt het midden van het loopvlak van de band hol en hebben alleen de buitenste loopvlakken contact met de weg. Niet optimaal dus, en met een negatief effect op de wegligging. Te zachte banden zijn ook minder stevig waardoor de stabiliteit van de auto afneemt. Omdat er als gevolg van verkeerde bandenspanning veel ongelukken gebeuren, is besloten dat alle nieuwe auto’s een bandenspanning bewaking systeem moeten hebben. En dat brengt extra onderhoud en kosten met zich mee.

Sinds eind 2012 moeten alle personenwagens en lichte bedrijfswagens met een nieuwe typegoedkeuring verplicht zijn uitgerust met TPMS. Vanaf 2014 moeten alle nieuwe auto’s TPMS hebben. Per mei 2018 is TPMS onderdeel van de nieuwe APK-eisen. Van nieuwe auto’s die vanaf 1 januari 2018 zijn geleverd, is een defect TPMS systeem een afkeurpunt. Bij auto’s die tot 31 december 2017 nieuw verkocht zijn, en waarvan het TPMS systeem defect is, krijgen van de APK keurmeester een reparatieadvies.

Er zijn twee verschillende soorten TPMS: indirecte en directe systemen. Het indirecte systeem heeft geen sensor in de band en berekent de mogelijke bandenspanning onder andere op basis van gegevens van het ABS systeem en de de buitenomtrek van de band. Het indirecte systeem voldoet aan de typegoedkeuringseisen, maar is minder nauwkeurig dan een systeem met sensoren in de banden.

TPMS sensoren in de banden

Indirecte TPMS heeft meer nadelen. Omdat het systeem de bandenomtrek gebruikt, moeten op alle vier de wielen precies dezelfde banden met dezelfde afrolomtrek en bij voorkeur hetzelfde profiel gemonteerd zijn. De banden op dezelfde as moeten ook tegelijkertijd en mogen niet afzonderlijk van elkaar vernieuwd worden. Daarnaast kunnen sneeuwkettingen storingen in het systeem veroorzaken.

De meeste Volkswagen Groep auto’s hebben een indirect systeem. Andere autofabrikanten gebruiken directe en indirecte systemen per model door elkaar heen. Voordelen van indirecte TPMS systemen zijn dat ze makkelijker te initialiseren en goedkoper zijn dan directe systemen met sensoren. Vanwege de onnauwkeurigheid, worden indirecte systemen momenteel geëvalueerd.

Terug naar de directe TPMS systemen. Deze hebben sensoren in de banden die informatie over de bandenspanning doorgeven aan ontvangers in de auto. De sensor en het ventiel zijn met elkaar verbonden. Directe TPMS systemen zijn veel accurater en betrouwbaarder dan de indirecte systemen en kunnen per band individueel meer meten waaronder de temperatuur. Al deze informatie kunnen autofabrikanten via het instrumentenpaneel of infotainmentdisplay op allerlei soorten manieren aan de bestuurder laten zien.

Inferieure kwaliteit

De metingen van directe TPMS systemen zijn veel accurater en daardoor veel veiliger dan hun indirecte tegenhangers. Ook zijn directe systemen duurder dan indirecte. Daarnaast heb je bij een direct systeem bijvoorbeeld bij winterwielen een tweede set sensoren nodig. Daarbij neemt het inleren van sensoren meer tijd in beslag dan het initialiseren van een indirect TPMS systeem.

In de TPMS sensoren zit een batterij met een levensduur van ongeveer 100 tot 150 duizend kilometer of vijf tot zeven jaar. Laat jouw autobedrijf voor een bandenwissel altijd de batterijstatus controleren. De meeste sensoren geven zes maanden van tevoren aan of de batterij zwak is. Zo voorkom je dat je vroegtijdig weer naar de garage moet om een defecte sensor door een lege batterij te laten vernieuwen. Batterijen kunnen niet los vernieuwd worden omdat ze in de sensor geseald zitten.

Er zijn verschillende redenen waarom TPMS sensoren vernieuwd moeten worden. Bijvoorbeeld als een sensor door verkeerde montage kapot is gegaan. Als een sensor vernieuwd moet worden omdat de batterij leeg is, vernieuw dan altijd alle vier de sensoren. Meestal raken de batterijen van de sensoren op één auto ongeveer tegelijkertijd leeg. Het is vervelend als je meerdere keren naar de garage moet voor hetzelfde probleem. 

Vraag jouw autobedrijf altijd om TPMS sensoren van gerenommeerde merken te monteren. Sensoren van inferieure kwaliteit gaan altijd vroegtijdig kapot, wat gevaarlijke situaties oplevert en slecht voor je portemonnee is. Geef liever één keer iets meer geld uit, dan een paar keer iets minder. Uiteindelijk kost het je meer dan nodig is.   

Deel.

Over de schrijver

Rob Blom

Rob Blom is gek op alles wat wielen heeft. Hij is zijn carrière begonnen als automonteur en via automotive en automotive aftermarket bedrijven in de mediawereld terechtgekomen. Nu is hij Driving-Dutchman en helpt hij automotive bedrijven bij de promotie van hun producten en diensten. Rob heeft een passie voor autoracen, klassieke auto's en (V-Twin) motoren, snelle sportwagens en vierwielaandrijving. Privé heeft Rob op dit moment een KTM 990 Adventure en een Hyundai H200 om hem van A naar B te vervoeren.

Laat een reactie na: