Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    • Rijtest Mercedes-Benz GLC300 e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    La bella Alfa Romeo Giulietta

    Auto 01-07-2015No Comments

    De Alfa Romeo Giulietta draait al wat jaartjes mee, maar is wat mij betreft nog steeds één van de mooiste modellen in het C-segment.

    Er zijn verschillende uitvoeringen van deze Italiaanse schone, zoals de snelle Quadrifoglio Verde, maar ditmaal ben ik op stap geweest met de Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm (150 pk) Exclusive met het QV Sportiva pakket, één van de meer verkochte modellen.La bella Alfa Romeo Giulietta back driving-dutchmanMooie lijnen

    Er is in de loop der jaren al heel veel gezegd en geschreven over het uiterlijk van de Guilietta, die de opvolger was van de eveneens mooie en al lang van het toneel verdwenen 147. Je valt dan ook al snel in herhaling als je de lijnen beschrijft, die prachtig over de flanken lopen, of als je vertelt over de typische Alfa Romeo neus met de mooie grill.

    Ook de achterkant is een feest om naar te kijken met de bijzondere vorm van de achterlichten en het stoere kontje. De dubbele uitlaten op de testauto zien er goed uit en de kleur Perla Moonlight maakt het geheel af. Het is natuurlijk erg persoonlijk, maar kom je met de Alfa voorrijden, dan straal je toch iets anders uit dan met bijvoorbeeld een Golf of een A3 en ik laat aan jullie hoe je dat ‘anders’ invult.

    La bella Alfa Romeo Giulietta dashboard driving-dutchmanItaliaanse stijl

    Ook het interieur van de Giulietta zit goed in elkaar en ziet er Italiaans mooi uit. Voor je zie je mooie sportieve tellers, lekkere grote knoppen voor de airco bediening en een multimediascherm. Her en der vind je wel wat hard plastic, zoals op het dashboard en de deurgreep aan de binnenkant. Vooral dat laatste is erg jammer, want die heb je vaak in je handen en voelt wat goedkoop aan. De elektrisch bedienbare stoelen in deze QV Sportiva uitvoering (inclusief stoelverwarming) zien er daarentegen prachtig uit en – niet onbelangrijk – zitten goed. Ze geven goede zijdelingse steun en ook op langere afstanden blijven ze comfortabel.

    Het multimedia systeem is uitgebreid en werkt prima. Het Touch screen en het menu werken intuïtief en je hebt alles snel door. Je telefoon aansluiten is een peulenschil en er zijn volop mogelijkheden om je muziek af te spelen, zoals het tegenwoordig eigenlijk ook wel hoort. Ook de navigatie werkt naar behoren. Ik denk dat je in het interieur weinig te klagen hebt in deze Giulietta.

    La bella Alfa Romeo Giulietta front driving-dutchmanSportief maar niet keihard

    Alfa heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om sportieve rijeigenschappen en de Giulietta maakt die ook zeker waar. Ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen daar in het zuiden, maar het stuurgevoel van Alfa’s is heerlijk. Het is niet zo dat de auto messcherp is, maar het sturen geeft gewoon een erg fijn en sportief gevoel.

    De diesel met 150 pk is geen racemonster, maar gaat aardig vooruit.

    Bochten zijn een feestje met de Giulietta, zeker met het sportonderstel. Je gaat er bijna voor op zoek naar klaverbladen, maar ook langzamere bochten voelen goed aan. Opvallend daarbij is dat de auto niet oncomfortabel wordt en je zelfs – en dat is bijzonder voor een Alfa – gewoon met een normale snelheid over verkeersdrempels kan.

    DNA

    De diesel met 150 pk is geen racemonster, maar gaat aardig vooruit. Het toerenbereik waarbinnen je volop kracht hebt, is echter wel wat aan de korte kant. Hogere toeren maken heeft totaal geen zin. Daarentegen heb je altijd onderin een lekkere duw in je rug, je moet alleen snel weer opschakelen.

    Zoals alle Alfa’s heeft de Giulietta ook de bekende DNA-knop, waarmee verschillende instellingen in de auto worden aangepast. D staat voor Dynamic, N voor Normal en A voor All Weather. Hiermee pas je zaken aan als de power en de felheid van de motor, de traction control en zelfs de eerste bijtkracht van de remmen. Bij mij stond de knop natuurlijk altijd in de meest krachtige D stand, maar daarmee is de diesel niet heel zuinig. Ik reed 1 op 14 maar moet zeggen dat ik ook flink door gereden heb. Zet je de auto in de N dan is hij veel zuiniger met nog steeds voldoende power.

    La bella Alfa Romeo Giulietta chairs driving-dutchmanConclusie

    De Alfa Romeo Giulietta 2.0 JTDm (150 pk) Exclusive is wat mij betreft een heerlijk wagen, zowel voor sportief rijden als voor langere afstanden. Het uiterlijk en het interieur zien er goed uit, vol Italiaanse flair en stijl. Goed de wagen heeft ook wat minpuntjes, maar perfectie is sowieso een beetje saai, toch?

    De prijs van de testauto kwam inclusief het QV sportiva pakket op 37.338,70 euro, maar je rijdt al een Alfa Romeo Giulietta vanaf 22.950 euro.

    Technische gegevens
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1956 cc
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 380 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 9 sec.
    Topsnelheid: 210 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gem. opgegeven verbruik: 1 op 14
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs: vanaf: € 22.950

    Plus
    + Prachtig uiterlijk
    + Mooi interieur
    + Sportieve rijeigenschappen
    + Goed multimedia system

    Min
    – Niet echt zuinig
    – Her en der wat goedkope materialen in het interieur

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEen vette trackday met Jaguar XE’s, F-Type’s én Robert Doornbos
    Next Article Kleine 1.5-liter EcoBoost in grote Ford Mondeo presteert boven verwachting

    Related Posts

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    By Tim Willems

    Rijtest Mazda 6 20th Anniversary

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?