Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Loud pipes save lives 1
    By Yuri Van Koeveringe

    Loud pipes save lives..of niet?

    Motor 25-07-20185 reacties

    Het is een veel uitgesproken zin door liefhebbers van sportieve uitlaten, meestal op motorfietsen, ‘loud pipes save lives’. Het betekent dat een motorfiets die een flink geluid produceert meer opvalt en op die manier veiliger in het verkeer zou kunnen bewegen. Maar we weten allemaal dat dat zelden de reden is waarom mensen een luidruchtige uitlaat nemen. Maar waarom dan wel? Met andere woorden: wat is er zo leuk en fijn aan veel motorgeluid?
    Stoer

    Voor een groot deel van de motorrijders is het hebben van een uitlaat met een sportieve sound een simpele manier om stoer te zijn. Dat klinkt wellicht iets denigrerend, maar zo is dat totaal niet bedoeld. Om zaken duidelijk te maken: ik rijd persoonlijk op een Ducati Multistrada met Termignoni pijpen, mede om het geluid, dus I’m with you guys and girls.

    Maar ergens moeten we toch toegeven dat het vreemd is dat meer lawaai stoerder voelt. ‘Mijn motor doet harder broem droem dan de jouwe, dus ik ben stoerder’. Het is een bijzonder verschijnsel, dat onder een grote groep motorrijders leeft. Wie kent niet de groepen die in een tunnel een wedstrijdje lawaai maken doen. Ergens lijkt dat nog het meest op kinderen op de speelplaats van de kleuterschool die kijken wie het hardste kan gillen, maar het gekke is, ik snap het wel.

    I have control

    Sowieso is een kick van motorrijden dat je een klein maar krachtig apparaat kan bedienen en feilloos onder controle kunt hebben. Want zelfs de simpelste fiets weet een mate van acceleratie te behalen waar het merendeel van de autorijders alleen maar van kan dromen.

    De open uitlaten onderstrepen deze power en macht van een motorfiets nog veel meer, waardoor het gevoel van controle sterker en groter wordt. Want hoe gaaf is het dat iets dat zo snel kan versnellen volledig is overgeleverd aan jouw handen.
    Gewoon mooi

    Maar voor mij persoonlijk verklaren bovenstaande zaken mijn liefde voor open uitlaten lang niet volledig. Ja natuurlijk is het stoer en voelt de controle over een krachtige bike gaaf, maar er is meer: ik vind motorgeluid mooi en hoe duidelijker ik dat kan horen, hoe mooier.

    Ik geniet van het brullen van een Ducati tweecilinder of het gillen van een Yahama viercilinder. Ik vind het gaaf van verre al een Triumph drie te herkennen of het geblaf van een Husqvarna één. En dan zit ik er zelf niet op, dus het kan geen kwestie van stoer zijn of controle hebben.

    Maar waarom wij met z’n allen het geluid van een motor mooi vinden, is mij onduidelijk. Tevens snap ik er weinig van waarom ik een sterke voorkeur heb voor het lage geluid van tweecilinders dan het hoge van een viercilinder. Wat zit er in ons motorrijders dat we dat zo mooi vinden of zijn we gewoon simpelweg compleet gek met z’n allen? 


    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Lexus LC 500, bizar goed
    Next Article Airconditioning lekt altijd; zo voorkom je problemen die je nu echt niet kunt gebruiken

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    View 5 Reacties

    5 reacties

    1. Peter Jesse on 01-08-2018 16:27

      OK dus jij bent ook een van die aso’s die de omgeving verpesten met absurd gebrul uit open pijpen. Schaam je.

      Reply
      • Yuri Van Koeveringe on 01-08-2018 17:25

        Beste Peter,

        Gelukkig leven we in een land waar verschillende voorliefdes en passies naast elkaar kunnen bestaan. Wat jij verpesten noemt, vindt een ander weer juist mooi. En of het geluid van mijn persoonlijke motorfiets ‘absurd gebrul’ is, is volgens mij alleen te benoemen als je er naar geluisterd hebt, toch?

        Reply
    2. alfred on 05-08-2018 13:52

      luid geluid maakt je gehoor stuk. je wordt dover. Draagt een motorrijder zonder dB killer oordoppen? Het is meer van: kijk mij (hoor mij) eens op een motor rijden…

      Reply
    3. Bjorn Jeurissen on 06-08-2018 09:01

      Om maar eens een bekende reclame slogan te gebruiken; “stom he? Ik vind het gewoon lekker!”
      Tunnels zijn natuurlijk de ultieme concertzalen voor mensen met onze afwijking (wel graag >1000 meter om de hele toonladder te kunnen doorlopen) maar ook op de ‘gewone’ weg kan ik hrt soms niet laten om heeeel even 2 tikjes terug te doen en de toerenteller tegen het rood te jagen. En nee in de auto heb ik die neiging niet. Het geluid van een 1.9jtd word ik niet warm of koud van

      Reply
    4. Henk on 06-08-2018 16:00

      Wat mij betreft moet iedereen zelf weten hoeveel herrie zijn/haar motor maakt. Voor mij hoeft het niet luid te zijn. En ik denk dat mijn buren het daarmee eens zijn. 🙂
      Verder is de kreet loud pipes save lives volgens mij flauwe kul. Ik hoor motoren alleen maar als ze me gepasseerd zijn en dan zie ik ze. Vaak pas nadat ik me de pestpokken geschrokken ben. Ik heb ook wel mensen zo zien schrikken van passerende motoren met herrie dat dat op zichzelf al een gevaarlijke situatie opleverde. Wat dat betreft ben ik meer de mening toegedaan dat herrie pijpen meer problemen veroorzaken dan ze voorkomen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?