Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Mazda CX-3 crossover, klein maar zeer volwassen

    Auto 03-08-2015Geen reacties

    Voordat ik de Mazda CX-3 in het echt gezien had, was ik door een 1 meter 86 lange verstokte CX-5 eigenaar al gewaarschuwd dat de 3 klein was. Ik kon me er nog steeds geen voorstelling bij maken, dus maar rijden met de nieuwe ‘kleine’ crossover van Mazda.

    De eerste blik op de CX-3 in levende lijve bevestigde de opmerking van de hiervoor genoemde 5-rijder. “Hij ziet er aan de buitenkant inderdaad klein uit”, dacht ik. En toen ik instapte werd dat beeld bevestigd. Ik ben 1 meter 76 en zit prima voorin achter het stuur. Maar een blik werpend naar achteren stokte even licht mijn adem. Oeps, daar is inderdaad niet veel ruimte.

    Mazda CX-3 autotest Driving-DutchmanVerrassend veel been- en hoofdruimte

    Maar nog geen drie uur later bleek dat niets minder waar is. Ik had een meeting met drie volwassen kerels waarvan er één 1 meter 90, één bijna twee meter en één mijn lengte had. En met de twee langste kerels voorin bleef er op de achterbank zowaar genoeg ruimte over voor de twee kerels van gemiddelde lengte en mijn vooroordeel was onterecht. Never judge a book by its cover Rob. Niet alles is wat het lijkt.

    Je kunt zo dus met vier volwassenen prima een lange rit in de CX-3 maken zonder dat dat snel vermoeiend zal worden. Al moet je dan niet heel veel bagage mee willen nemen, want hoewel in de kofferbak voldoende plaats is voor twee flinke volle boodschappentassen en een krat bier, kan er niet veel meer in.

    Mazda CX-3 autotest Driving-DutchmanKwalitatief hoogwaardig en premium

    Terug naar mijn plek achter het stuur. De Mazda CX-3 ziet er kwalitatief hoogwaardig en premium uit. En zo zit en rijdt de auto ook. Mazda bewijst al jarenlang heel degelijke auto’s te maken en daar is met de CX-3 geen verandering ingekomen. Sterker nog, ik vind de binnenkant er meer premium uitzien dan de CX-5 waarmee ik gereden heb.

    De zitvlakken van de stoelen zijn voor mijn gevoel, net als in de CX-5 aan de harde kant.  Ze geven in mijn rug en zitvlak wel goede steun aan de zijkanten. Het goede nieuws is dat de stoelen op langere ritten steeds beter gaan zitten. Net alsof je nieuwe schoenen aan het inlopen bent, hoewel de zitting wel iets langer had gemogen. Na een uurtje beginnen mijn bovenbenen de steun onder zich te missen.

    Mazda CX-3 autotest Driving-DutchmanSuper geluidkwaliteit met Bose

    Het multimediasysteem ziet er goed uit en mijn prioriteit, de telefoon koppelen, is door het intuïtieve menu eenvoudig. Wacht alleen niet te lang nadat je de koppelbevestiging hebt gekregen anders kun je opnieuw beginnen. Op het kleine entertainmentdisplay is de informatie goed leesbaar en bedienbaar met de goed bereikbare centrale bedieningsknop op het middenconsole. Het navigatiesysteem laat zich eenvoudig bedienen.

    Een nadeeltje is de zenderkeuze van de radio. Als je in de lijst een station kiest en daarna een ander station wil luisteren, ga je automatisch terug naar het begin van de lijst en moet je dus de hele lijst weer opnieuw doorlopen. De geluidskwaliteit met Bose luidsprekers is daarentegen wel weer top voor elkaar.

    Mazda CX-3 Driving-Dutchman

    Volwassen rijgedrag

    Premium is ook het rijgedrag van de CX-3. Al vanaf de eerste meters voel je dat je in een degelijke auto zit. Het onderstel voelt sportief aan zonder te stug te worden. Door het compacte formaat van de CX-3 in combinatie met de vierwielaandrijving geeft de wegligging een vertrouwd gevoel. De Mazda CX-3 is dan wel een relatief kleine auto, maar heeft een verrassend volwassen rijgedrag.

    Mijn CX-3 staat op een onderstel waarvan alle vier de wielen worden aangedreven. Velen zullen roepen dat dit overbodig is en dat je het niet nodig hebt, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik vind zelfs dat het verplicht gemaakt moet worden omdat het de veiligheid van de inzittenden en hun omgeving significant vergroot. De wegligging en stabiliteit van de Mazda is in ieder geval groots voor een auto van dit formaat. Het voelt alsof je in een auto uit het D-segment rijdt.Mazda CX-3 Driving-Dutchman

    Net of motor vermogen mist

    Als je in de normale modus rijdt, schakelt de automatische versnellingsbak in de CX-3 prima. In de sportstand wordt de Mazda aanzienlijk sterker en feller en stijgen de toerentallen flink, maar ik kreeg de indruk dat de bak dit niet zo heel fijn vindt. De schakelmomenten werden langer en ik kreeg het idee dat ie niet zo goed wist wat ie met bepaalde omstandigheden aan moest.

    Ik kreeg hierdoor af en toe het gevoel dat de motor een beetje vermogen mist en wel erg zijn best moest doen om de auto vooruit te krijgen. Let wel, ik praat nog steeds over de sportstand. In de normale rijmodus presteert de motor prima en draait hij heel fijn en onhoorbaar rond.

    Mazda CX-3 autotest Driving-Dutchman kofferruimteConclusie

    De Mazda CX-3 oogt klein, maar biedt verrassend veel been- en hoofdruimte, ook aan lange mensen. De CX-3 werd al na een paar dagen echt een auto waarin ik mij wel een paar jaar zou kunnen en willen verplaatsen. De motor moet er flink aan trekken als je volgas geeft. Desondanks zijn de rijprestaties zijn zeer goed en aan de wegligging kan menig auto in het D-segment nog een puntje zuigen. De Mazda CX-3 oogt en ademt kwaliteit, en ik denk dat de Mazda dat ook is. Kwaliteit.

    Bekijk meer foto’s op onze Facebook pagina.

    Technische gegevens gereden model:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.998 cc
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 204 Nm
    Acceleratie: 0-100 km/h: 9,6 sec
    Topsnelheid: 195 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen, sequentiële automaat
    Gem. opgegeven verbruik: 6,3 l/100 km
    Gewicht: 1.240 kg
    Prijs gereden model: € 33.985,- incl. metallic lak
    Prijs vanaf: € 20.990,-

    Plus
    + Rijprestaties
    + Wegligging
    + Kwaliteit

    Min
    – Prijs
    – Radio
    – Sportstand
    – Stoelzitting

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVideo: Mercedes AMG GT S, te veel (voor) woorden
    Next Article Een Range Rover met 20 procent bijtelling door voorwielaandrijving, aerodynamica en Ingenium

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?