Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Mercedes-AMG G 63, gestoord op een hele mooie manier

    Auto 04-02-20171 Comment

    Er zijn maar weinig auto’s zo zinloos maar tegelijk zo ongelooflijk gaaf als de Mercedes G 63 AMG. Een auto ontworpen om zo goed mogelijk door de modder te rijden, maar dan met een 5,5 liter V8 blok van AMG met bijna 600 pk!!

    Korte historie

    De G-klasse, ofwel de Geländewagen, werd in 1979 geïntroduceerd als een militair voertuig. Geroemd om zijn betrouwbaarheid en robuustheid doet hij al meer dan 30 jaar dienst in verschillende legers, waaronder ons eigen. Sindsdien is er vrij weinig aan het uiterlijk veranderd. Zo zitten de scharnieren van de deuren nog altijd aan de buitenzijde.

    Het gehele ontwerp van de G is gericht op offroad rijden. Maar net zoals zijn Britse tegenpool, de Landrover Defender, won deze pure terreinwagen ook de harten van hen die de modder zelden opzoeken, maar wel als een blok vallen voor zijn no-nonsense stoere uitstraling. Het interieur werd door de jaren heen luxer, de rijervaring comfortabeler, maar nooit zonder in te leveren op de machtige prestaties offroad.
    AMG gekkies

    In 2004 kwamen de gekkies van AMG (ze bestaan dit jaar 50 jaar) op het idee om 5,5 liter V8 met bijna 500 pk in deze terreinwagen te stoppen. Dit leidde tot een  gestoorde maar waanzinnige hybride: prestaties van een sportwagen in een vierkante offroad-doos. 

    De laatste creatie, de G 63 AMG doet daar nog even een flinke schep insanity bovenop. De 5,5 liter biturbo V8 produceert nu 571 pk en een bijna ongelooflijk 760 Nm (!!) aan kracht, die via een AMG automatische 7-versnellingsbak op alle vier de wielen wordt overgebracht. Mocht dat overigens niet genoeg voor je zijn, Mercedes biedt ook nog een G 65 AMG aan met een biturbo V12 met 630 pk en 1000 Nm. Het is lastig te bedenken wat er in die koppies rondgaat bij onze oosterburen, maar ga zo door!Een salon

    Als je een G-klasse ziet staan met uitlaten aan de zijkant, dan weet je dat je te maken hebt met de krachtigste van het stel. Als je dat al niet zag aan de enorme roosters aan de voorkant waarachter een waar leger aan radiotoren schuil gaat. Zoveel power creëert veel hitte en die moet goed weg kunnen.

    Verder vallen de enorme brede wielkasten meteen op, net als de grote velgen waarachter een stevig setje remmerij schuilgaat. Het interieur is ook niet meer dat van een terreinwagen, je waant je in een ware luxe salon met al dat prachtig gestikte leer, carbon en metalen accenten, waarin alle luxe en comfort verwerkt is dat je je maar kan voorstellen.
    Grrrrrr

    Al die luxe is leuk, maar het draait om het beest in het vooronder. Met een druk op de knop worden de acht cilinders wakker met een diepe grom. De hele auto schudt zodra je het gas maar even beroert, hintend naar de enorme kracht die op je ligt te wachten. Rustig wegrijdend in de G AMG is al een bijzondere ervaring. Met een donker geborrel uit de vier uitlaten (twee aan iedere zijde) rijdt je in alle rust door het verkeer.

    Maar zodra je een leeg stuk weg hebt, de bak in Sport hebt gezet en je voet naar beneden drukt, verandert je gezicht in één grote verbazingwekkende lach. De G 63 doet er iets meer dan 5 seconden over om de 100 kilometer per uur te bereiken,een prima prestaties voor een sportauto, maar dat iets zo groot en vierkant zo snel optrekt, hou je niet voor mogelijk.

    Een grizzly van 2550 kilo

    Het heerlijke geluid dat alleen een V8 kan produceren, draagt ook sterk bij aan de beleving. Van grommend als een mopperende grizzlybeer tot fullout T-rex bij hoge toeren, het werkt verslavend. Als een junkie op zoek naar z’n volgende shot, blijf je gas geven om aan deze nieuwe verslaving toe te geven.

    Gelukkig zijn de remmen van de G AMG op hun taak berekent, want de auto weegt wel 2.550 kilogram. Dat merk je ook in bochten, waar de auto eerste even in z’n veren moet zakken, voordat hij de grip krijgt die je met 600 pk wilt hebben. Maar dan gaat hij ook beter dan welke terreinwagen dan ook. Sowieso is het zeer indrukwekkend hoe goed de G zijn kracht op de weg overbrengt.  
    Conclusie

    De G 63 AMG is niets meer of minder dan een gestoorde wagen, maar dan wel zeer prettig gestoord. De kracht, het geluid, de acceleratie, je kunt er niet genoeg van krijgen. Alle luxe aan boord is fijn, maar deze auto koop je voor de combinatie van zijn uiterlijk en die immense V8. Voordat je echter direct naar de dealer toe rent, hij kost wel 236.530 euro. Dat is veel geld, maar door zijn niet geheel zuinige verbruik (1 op 4) en daar aan gekoppelde uitstoot, gaat daarvan niet minder dan 112.000 euro naar de Nederlandse Staat. 

    Informatie:

    Merk: Mercedes-AMG
    Model: G 63
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 5.461 V8 biturbo
    Vermogen: 571 pk
    Koppel: 720 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 5,4 seconden
    Topsnelheid: 210 km/u (230 km/u met de AMG Driver’s Package)
    Versnellingsbak: Zeventraps automaat
    Gewicht: 2.550 kg
    Prijs: 236.530 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGezellig met de Uber taxi?
    Next Article De 5 lelijkste motorfietsen ooit

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Jas on 06-02-2017 16:21

      Doe er maar direkt 2! Want geloof het of niet, mijn vrouw wil er zelf ook zo een. Ziet er lekker no nonsense uit vindt ze. 600 pk en zo zegt haar niks.
      Wel even naar Duitsland verhuizen, van de BPM die we niet hoeven te betalen daar kopen we er een huis.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?