Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Mercedes-Benz EQA, elektrisch op niveau

    Auto Elektrisch 02-07-2021Geen reacties

    Met de EQA stapt Mercedes-Benz in een steeds voller segment van elektrische auto’s rond de 50.000,- euro. Hier moet hun luxe, compacte SUV standhouden tegen EV’s als de Ford Mustang Mach-E, Hyundai Ioniq 5 en Volkswagen ID.4. Allen van de grond af aan ontworpen als elektrische auto. De EQA is echter een elektrische versie van de al bestaande GLA. Biedt de Mercedes-Benz desondanks toch voldoende om de koper te overtuigen? Wij zochten het uit.
    De looks

    Aan het uiterlijk zal het in ieder geval niet liggen. De EQA biedt dezelfde aantrekkelijke verhoudingen – niet te groot, niet te klein en alles in proportie – als de GLA, maar voelt een stuk vriendelijker. Mooie rondingen, een brede, elegante grille en achterlichten die zich als een kunstwerk om de achterzijde wikkelen.

    Deze nieuwe stijl, die door Mercedes-Benz ‘elektro-esthetiek’ wordt genoemd, is tevens te zien op de grotere EQC en de net geïntroduceerde EQS en is ook doorgevoerd in het interieur van de EQA. Nu had de GLA al een behoorlijk futuristisch ontwerp met twee grote digitale schermen die als één enorm scherm aanvoelen, dus hier hoefde weinig aangepast te worden.
    Interieur

    Zoals we van Mercedes-Benz gewend zijn, is het interieur van zeer hoge kwaliteit. Alles ziet én voelt goed aan en zit op een logische positie. Het aantal manieren waarop je de digitale schermen kunt instellen en de hoeveelheid aan informatie die ze kunnen tonen, is verbijsterend. Gelukkig zijn er een aantal standaard instellingen, die prima functioneren. Je kunt zelfs bepaalde thema’s downloaden.

    De zitpositie is lekker rechtop en de stoelen zitten uitstekend. Ze houden je goed op je plek en bieden voldoende comfort voor de langere afstanden. Uiteraard zit de auto vol met de bekende en laatste versies hulp- en veiligheidsmiddelen, zoals adaptieve cruise control, lane departure control, bordenherkenning, enz..
    De techniek

    De EQA 250 is voorzien van een enkele elektromotor die 190 pk en 375 Nm levert en de voorwielen aandrijft. Genoeg voor een 0-100 sprint in 8,9 seconden en een (begrensde) top van 160 km/h. De stroom wordt geleverd door een 66,5 kWh batterij die weggewerkt is in de bodem van de auto.

    Met dit pakket heeft de Mercedes-Benz een theoretisch (WLTP) bereik van 426 km, wat in de praktijk neerkomt op om en nabij de 350 km. Het laden kan tot 100 kW, waarbij de batterij binnen 30 minuten op 80 % vol zit. In de nabije toekomst zullen sterkere versies met meer rijbereik op de markt komen.
    Rijbereik

    Een van de belangrijkste zaken in een elektrische auto blijft het rijbereik. Hoe ver kun je nog rijden voordat je toch weer een redelijke tijd stil moet staan? Om aan dit ongemak tegemoet te komen, heeft Mercedes-Benz veel aandacht besteed aan dit thema. Ten eerste is, in onze ervaring, de EQA verreweg de meest nauwkeurige auto als het gaat om het aangeven van het bereik.

    EV-rijders kennen het wel: je rijdt van huis met nog een paar 100 kilometer te gaan maar al na de eerste minuten op de snelweg, ben je daar ineens tientallen kilometers van kwijt. Dat is niet onlogisch, want op hoge snelheid rijden kost nu eenmaal meer stroom en dus bereik. Maar bij de EQA is dit verschil minimaal, wat volgens Mercedes-Benz komt door de continue berekeningen die de auto uitvoert, waarbij zelfs via het internet het weer en de temperatuur worden gecheckt.

    Daarnaast hebben de Duitsers het rijbereik perfect geïntegreerd in hun navigatiesysteem. Stel je wilt naar Stuttgart. Je vult de bestemming in, geeft aan hoeveel rijbereik je aan het einde van de rit wilt overhouden en de auto begint te rekenen. Hieruit komt een route voort, die zo efficiënt mogelijk omgaat met laadtijden om jou zo snel mogelijk op de plek van bestemming te brengen. Twintig minuten bij snellader A, een kwartier bij snellader B, enz.

    Het rijden zelf

    Het is duidelijk dat Mercedes-Benz een duidelijk keuze heeft gemaakt bij het ontwerpen van de rijeigenschappen: comfort. Want wat is de EQA een heerlijk comfortabele auto! Drempels, kuilen en andere onvolkomenheden worden opvallend goed gladgestreken en in de auto heerst rust. Dat is, totdat je de wat hogere snelheden opzoekt. Door het ontbreken van motorgeluid, valt dan op dat de auto wel wat windruis produceert.

    De elektrische aandrijving past perfect bij de comfortabele instelling van de EQA. Opvallend is ook hoe vloeiend de auto reageert op input vanaf het pedaal. Je hebt nog altijd de flitsende, onmiddellijk versnelling van de elektromotor, maar zonder het extreem directe, haast lompe wat andere EV’s kunnen hebben. Het maakt het rijden in de EQA tot een waar genot, ook voor de mensen die wat minder hebben met het elektrische rijden.
    Conclusie

    Ondanks dat de EQA niet, zoals zijn concurrenten, in basis ontworpen is als elektrische auto, gooit hij wat ons betreft hele hoge ogen in dit segment. Het fantastische interieur, de fijne looks, de ‘gevoelige’ aandrijving en het zeer nauwkeurig en ondersteunend omgaan met het rijbereik, maken deze Mercedes-Benz in onze bescheiden mening tot een van de lekkerste vol elektrische auto’s van dit moment. De EQA 250 is er vanaf 49.995,- euro,. Voor onze rijk aangeklede testauto betaal je 65.342,50 euro.

    Mercedes-Benz EQA 250

    Aandrijving 1 elektromotor, 190 pk en 375 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 66,5 kWh
    Reëel bereik ca. 350 kilometer
    Gewicht in kg (leeg) 1.940
    0-100 in sec 8,9
    Top in km/h 160
    Vanafprijs in euro 49.995,-
    Prijs gereden model 65.342,50

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHier moet je op letten als je een gebruikte Renault Clio IV (2012 – 2019) koopt
    Next Article Dynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?