Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Mercedes-Benz sociaalste automerk op Facebook

    Auto 21-07-2014No Comments

    Auto’s worden steeds ‘socialer’. Waar Apple met CarPlay aan de weg timmert, doet Google hetzelfde met Android Auto. De lijst van automerken dat met een van beide of beide in zee gaat, groeit snel.

    Mercedes-Benz-sociaalste-automerk-op-FacebookMaar hoe profileren automerken zichzelf eigenlijk op de bekendste social media? Vinden ze het belangrijk en besteden ze er zichtbaar tijd en moeite aan of is het duidelijk dat het als een noodzakelijk kwaad wordt gezien? Of doen ze er helemaal niets mee? We kijken nu eerst naar cijfers op Facebook. In volgende artikelen kijken we ook naar Twitter en wagen we een poging om te ontdekken waarin de succesvolle merken zich onderscheiden.

    Van de 75 automerken die we hebben bekeken hebben er 30 geen officiële Nederlandse Facebook pagina.  

    Voor we starten: om te voorkomen dat we appels met peren vergelijken, kijken we alleen naar officiële Nederlandse Facebook pagina’s. Dit betekent dat we onder meer lokale (Nederlandse) versies van wereldwijde Facebook pagina’s niet meenemen, om de simpele reden dat het aantal unieke Nederlandse Likes niet te achterhalen valt. Abarth, Fiat, Lancia, Nissan, Porsche en Smart zijn daarom niet meegenomen in de analyse.

    Keys-FacebookVan de 75 automerken die we hebben bekeken hebben er 30 geen officiële Nederlandse Facebook pagina. Dit betreft zonder uitzondering merken die een verwaarloosbaar verkoopvolume realiseren in ons land. Ambities om hierin via dit medium verandering te brengen blijken dus niet aanwezig.

    Facebook Likes

    Allereerst hebben we gekeken naar het aantal Facebook Likes dat automerken weten te verzamelen. Een Likezorgt ervoor dat uitingen van het merk in de persoonlijke berichtenstroom getoond worden. Let op: dit getal zegt nog niets over of de lezer al dan niet iets doet met een bericht. Daarover later meer.

    Een bijzondere vermelding verdient Donkervoort, dat als nichemerk toch bijna 5.000 likes bij elkaar weet te sprokkelen.

    Vier automerken slagen erin meer dan 100.000 likes te verzamelen. Naast Mercedes-Benz, dat de lijst aanvoert met bijna 190.000 likes, zijn dit Volkswagen, Renault en Opel. In totaal weten 13 merken meer dan 50.000 likes te verzamelen. Opvallend is dat een volumemerk als Toyota slechts net iets meer dan 38.000 likes heeft. Subaru, dat in Nederland de afgelopen jaren steevast nog geen 1.000 auto’s aan de man wist te brengen, is met bijna 40.000 likes populairder. Verder slaagt Jaguar erin twee keer zoveel likes te genereren (24.000) als Seat, Suzuki en Alfa Romeo voor elkaar krijgen. Een bijzondere vermelding verdient Donkervoort, dat als nichemerk toch bijna 5.000 likes bij elkaar weet te sprokkelen.

    FB-likes-per-merkFacebook Talking About

    Het aantal Likes is belangrijk: het geeft aan hoeveel mensen je als automerk direct bereikt met elke Facebook marketinguiting. Belangrijker nog, want in potentie veel groter, is de groep die je kunt bereiken via enthousiasteLikers die de ontvangen berichten liken, becommentariëren, of delen met hun vrienden. Deze olievlekwerking is de natte droom van de afdeling PR of Marketing van elk automerk. Facebook registreert het aantal mensen dat in de afgelopen week zo’n actie heeft ondernomen onder de noemer Talking About.

    Mercedes-Benz wint deze wedstrijd afgetekend, met ruim 11.000 mensen die in de afgelopen week een actie hebben ondernomen als het delen van een bericht, toevoegen van een opmerking, reageren op een poll of evenement, etc. Volvo, Land Rover, Renault, Audi, Jaguar en Kia volgen op ruime afstand, met tussen 4.500 en 3.200 mensen voor wie een interactie met de merkpagina is geregistreerd.

    Over Honda wordt nauwelijks gesproken: slechts 75 Talking Abouts.

    Negatieve uitschieters zijn er ook. Over Honda, met toch bijna 30.000 likes geen klein merk op Facebook, wordt nauwelijks gesproken: slechts 75 Talking Abouts. Voor Mia Electric, een merk dat elektrische stadsauto’s produceerde en nog geen vier maanden geleden failliet ging, geldt het credo ‘uit het oog, uit het hart’: 0 Talking Abouts.

    FB-talking-about-per-merkFacebook Engagement

    Het is interessant om te weten hoe betrokken de fans van jouw merk zijn. De verhouding tussen het aantalTalking Abouts en Likes zegt iets over de betrokkenheid van het publiek. Een merk dat barst van de Likes maar slechts een laag percentage betrokken lezers kent, zou toch eens kritisch moeten kijken naar vorm en inhoud van zijn Facebook communicatie. Zo scoort Mercedes-Benz in absolute aantallen hoog op beide genoemde punten, maar doet nog geen zes procent van de lezers iets met gepubliceerde berichten of polls.

    De echte winnaars zijn Land Rover, Jaguar, Suzuki en Lexus met een engagement dat tussen 14,4 en 10,9 procent ligt. 

    De top tien automerken in dit lijstje wordt gedomineerd door kleine(re) merken, op de laatste twee plaatsen na (Volvo en Mercedes-Benz). Morgan scoort een jaloersmakende 26,2 procent, maar het volume van zowel Likes(172) als Talking Abouts (45) is verwaarloosbaar klein. De echte winnaars zijn Land Rover, Jaguar, Suzuki en Lexus met een engagement dat tussen 14,4 en 10,9 procent ligt. Voor al deze merken geldt dus dat meer dan één op de tien lezers iets met een marketinguiting doet. Hoog tijd voor Honda om eens een kijkje op de pagina’s van deze concurrenten te nemen: met een engagement van nog geen 0,3 procent is duidelijk dat dit merk zijn publiek nauwelijks weet te enthousiasmeren.

    FB-engagement-per-merk

    Nota bene: we zijn dank verschuldigd aan Autofans.be, die een gelijksoortige analyse eerder uitvoerden voor de Belgische markt.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAudi R8 V10 Spyder : Wat een beest!
    Next Article Mercedes-Benz introduceert 4.0-liter V8 biturbomotor voor AMG GT

    Related Posts

    By Tim Willems

    Op reis met de Tesla Model X

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota bZ4X

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?