Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Met de SsangYong Tivoli is iets vreemds aan de hand

    Auto 23-10-2015Geen reacties

    Met de SsangYong Tivoli is iets vreemds aan de hand. Het is de eerste SsangYong die volledig ontwikkeld is onder de nieuwe Indiase eigenaar Mahindra & Mahindra. En het is meteen een trendbreuk: waar SsangYong voorheen met modellen kwam waarvan je op voorhand wist dat het smaakgevoelige design tot problemen zou leiden, is de Tivoli duidelijk een meer middle-of-the-road ontwerp.

    Iedereen die ik het vraag, herkent wel iets van een ander merk of model in de Tivoli. Wat voorbeelden: Mini, Suzuki Swift, Citroën C4 Cactus en Subaru Forester. SsangYong lijkt dus te kiezen voor een minder onderscheidend ontwerp om zo de verkoopcijfers een duwtje in de rug te geven. Het blijft echter zo dat je in een SsangYong de aandacht trekt. Deze Tivoli is met zijn 18 inch aluminium velgen en uitgevoerd in flaming red ook zeker geen onopvallende verschijning, dus dat zorgt voor nog iets meer gedraaide nekken. Mensen herkennen de auto niet direct, maar bij een nadere kennismaking zijn ze veelal onder de indruk. Ook degenen bij wie het merk al bekend was, zijn hun initiële scepsis na even proefzitten veelal kwijt.

    Ssangyong-Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-01Tussen segmenten in

    SsangYong haalt met de Tivoli een truc uit die tot op heden was voorbehouden aan Skoda: modellen maken die net tussen segmenten in zitten en daardoor meer ruimte bieden dan directe concurrenten. De Tivoli is een compacte SUV, of crossover zo je wilt, maar met 430 liter biedt hij meer bagageruimte dan een Ford EcoSport, Mazda CX-3 of Skoda Yeti. Op de achterbank kun je dankzij het hoekige design met een lengte van 1.85 meter prima zitten achter een bestuurder van gelijke proporties.

    Hierbij aangetekend dat een deel van de extra ruimte achterin gecreëerd wordt doordat het stuur niet axiaal verstelbaar is, waardoor mensen met relatief lange benen noodgedwongen dichter op het stuur zitten. De prettig hoge zit zorgt echter dat dit niet tot grote problemen leidt, maar het is wel een punt dat SsangYong moet aanpakken. De afwezigheid van deze tegenwoordig bijna als vanzelfsprekend aangenomen functie is toch wat vreemd in een auto die verder werkelijk voorzien is van alle luxe, tot stoelventilatie en stuurwielverwarming toe. Voor veel auto’s in zijn segment zaken die niet eens op de optielijst voorkomen, bij SsangYong standaard bij het hoogste uitrustingsniveau.

    Ssangyong- Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-02Schoenmaker blijf bij je leest

    De Tivoli is vanaf het tweede uitrustingsniveau al uitgerust met een achteruitrijcamera, hoewel het zicht rondom als gevolg van het al genoemde hoekige ontwerp uitstekend is. De camera heeft net als het perfect functionerende TomTom navigatiesysteem een bijzonder hoge resolutie. Wat mij betreft zouden dan ook nog meer fabrikanten het devies schoenmaker blijf bij je leest mogen naleven en dergelijke systemen in nieuwe modellen moeten integreren, in plaats van de vaak halfbakken merkeigen alternatieven. Het gehele infotainmentsysteem is intuïtief te bedienen via zowel touchscreen als met de eronder en op het stuur geplaatste knoppen.

    Helaas is het niet alleen maar hosanna. Het schakelen in de Tivoli kon me minder bekoren. De bak schakelt stroef-hakerig en het samenspel met de koppeling is niet feilloos, wat helaas afbreuk deed aan het rijplezier. Ad de Bruijn van SsangYong Motors Nederland heeft op basis van mijn kritiek over het schakelgedrag de auto laten controleren. “De werkplaats heeft de schakelkabels opnieuw afgesteld en het euvel verholpen zodat de auto nu weer schakelt zoals dat hoort”, aldus De Bruijn. Het materiaalgebruik in het interieur is kwalitatief ruim voldoende, afgezien van een paar aluminium-look plastic panelen die wat meegeven bij aanraking. In de knoppen voor de raambediening zit wat speling, wat ze minder solide doet aanvoelen.

    Ssangyong-Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-03Geen turbo

    Ook motorisch wijkt SsangYong af van gebaande paden. Geen turbo en gewoon vier cilinders met een inhoud van 1.6 liter. Het zorgt voor een prettig rijdende auto en rust in de cockpit, mits je de motor niet in de toeren jaagt. En afgezien van de bij snelwegsnelheden behoorlijk aanwezige rijwind en bandenruis. De keerzijde van het niet meegaan in de downsizing trend is dat deze SsangYong ruimschoots de grenzen voor een gunstig bijtellingspercentage overschrijdt. Het testverbruik van 7,3 liter per 100 kilometer (1:13,7) viel me daarentegen zeker niet tegen en hoeft voor de particuliere koper dus zeker geen reden te zijn om de Tivoli links te laten liggen.

    Dat geldt net zo voor het rijgedrag. De Koreaan verwerkt oneffenheden op een wat bruuske wijze en voelt zich duidelijk het meest thuis op effen wegdek. Dat treft dus in ons van asfaltbiljartlakens doortrokken land. De luxe die de Tivoli al in standaarduitrusting biedt, maar in het bijzonder in de wat rijkere uitrustingsniveaus, is ongeëvenaard in zijn segment.

    Ssangyong Tivoli-Onbekend-maakt-bemind-04Conclusie

    Als je niet schuw bent van wat bekijks tijdens je dagelijkse ritjes en je graag in een auto rijdt die je niet op elke straathoek ziet én die voorzien van alle luxe die je je kunt wensen, dan is de SsangYong Tivoli geen slechte keuze. 

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 1.597 cc
    Gem. opgegeven verbruik: 6,4 l/100 km
    Vermogen: 128 pk
    Koppel: 160 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 12,0 sec.
    Topsnelheid: 181 km/h
    Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.270 kg
    Prijs vanaf: € 21.950 

    Plus
    + Ruimte
    + Zitpositie
    + Zicht rondom

    Min
    – Ontbreken diepteverstelling stuurwiel

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOpel Corsa OPC, het mooiste meisje van de klas
    Next Article De Abarth 695 Biposto, the world’s smallest supercar

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?