Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    MINI Cooper D Clubman heeft WOW-factor!

    Auto 02-12-2015Geen reacties

    Wow, wat een vet coole wagen, en wat rijdt hij fantastisch! De MINI Cooper D Clubman is groots in ‘klein’ zijn. En dit gevoel kreeg ik al binnen een paar uur rijden.

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanIk heb interesse in veel verschillende soorten auto’s, maar mijn voorkeur gaat in mijn huidige levensfase uit naar een mooie, snelle en comfortabele gezinsauto voor vier personen, waar ik relaxt honderden kilometers mee kan rijden. En in alle eerlijkheid: de Clubman, de eerste MINI in het C-segment, stond niet in dat lijstje. Daar is nu echter verandering in gekomen.

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanStel, je hebt een gezin met kinderen en een vrouw. Papa wil een gave wagen en mama wil bij gebrek aan een tweede bolide, ook dat die auto geschikt is voor haar. En dan de kids, die willen achterin lekker kunnen zitten. Stop maar met zoeken naar deze auto, want ik heb hem gevonden.

    Eén groot feest

    MINI klinkt klein, en de Cooper Clubman ziet er ook zo uit: laag en kort. Toch is het kleintje echter groter dan hij in eerste instantie doet vermoeden. De nieuwe MINI Cooper Clubman is langer (de eerste MINI die langer dan vier meter) en breder en biedt daarmee (weer) meer ruimte dan zijn voorganger. En hij is niet alleen groot(s) in ruimte, maar heeft nog veel meer positieve eigenschappen. De op afstand afzonderlijk van elkaar te openen achterdeuren zijn een geweldige gadget. Let wel even op je hoofd als je omhoog komt na het inladen van bagage in het relatief grote laadruim, want de Clubman staat laag en er hangt een grote achterspoiler op het dak.

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanBinnenin de auto is het een groot feest. De optionele elektrisch instelbare stoelen, in mijn testauto in leder uitgevoerd, zijn nieuw voor deze MINI en zitten perfect. De eveneens optionele ambiance verlichtingskit zorgt voor een aangename sfeer in de Cooper. Buiten de auto projecteert de buitenspiegel het MINI logo op straat, cool! De grote verlichte LED-ring rondom het centraal opgestelde entertainmentdisplay verandert onder andere van kleur als je het volume harder of zachter zet en als je tussen de verschillende rijmodi schakelt. Ik voelde me snel thuis in de Clubman.

    Ultiem rij-genot

    De Clubman diesel schakelt als een aan uit schakelaar. Hij klikt met korte, ferme bewegingen als het ware in zijn versnellingen. Wil je liever automaat rijden, dan kan dat ook. Voor de Cooper D Clubman  en S Clubman zijn de eerste MINI’s die optioneel leverbaar zijn met een 8-traps Steptronic en de gewone Clubman een 6-traps automaat.  De hele auto voelt verder super degelijk aan en geeft me het gevoel alsof ik in een zeer luxewagen rij waarop in niets is bezuinigd. Als je de portieren sluit klinkt dat alsof je een dure wagen uit het D-segment of hoger sluit. Dat geeft mij ook meteen het gevoel dat ik in een hele stevige en vooral veilige auto onderweg ben.

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanMotorisch presteert de MINI ook geweldig, de driecilinder BMW dieselmotor met dubbele turbo is onvoorstelbaar sterk. Al vanaf 1.000 toeren is er al voldoende trekkracht om lekker soepel en zonder schakelen te rijden. In de ‘traagste’ GREEN-modus is de Clubman al flink rap. In de SPORT-modus gaat ie als een speer en laat je vele concurrentweggebruikers vol verbazing achter je. Als het regent is dat een iets ander verhaal. Als je dan volgas wegrijdt hebben de banden moeite om de trekkracht volledig op het wegdek over te brengen. Dit resulteert in flinke klappen in het onderstel. De traction control grijpt hier vanuit stilstand in de eerste en tweede versnelling net iets te laat in. De wegligging daarentegen is zowel op droog als nat wegdek perfect. Ik kreeg nooit het gevoel dat de Clubman iets deed wat ik niet wilde, hij plakt gewoon aan het asfalt. MINI noemt de SPORT-modus ook niet voor niets ‘De ware GO KART feeling’. En die naam mag de wegliggingsprestatie zeker dragen. De Clubman stuurt haarscherp en direct en geeft werkelijk het ultieme rij-genot voor een auto in zijn klasse. Oh, en de Clubman is de eerste MINI met een elektrische parkeerrem.

    Conclusie

    De MINI Cooper D Clubman is een veelzijdig manusje van alles met veel coole snufjes en gadgets en wat mij betreft een hoge WOW-factor. De Clubman is geliefd of ongeliefd, waarbij geliefd zeer zeker vaker van toepassing is. Rijden doet de Cooper geweldig, hoewel je in de regen beter niet de sportstand gebruiken. Nog een opvallend voordeel: de dieselmotor is zuinig, erg zuinig. Een gemiddeld brandstofverbruik van 17 kilometer op 1 liter is eenvoudig haalbaar. Duizend kilometer op één tank met de handgeschakelde versnellingsbak is daarmee eerder regel dan uitzondering.

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanVanaf bijna 24 duizend euro heb je een in Nederland geproduceerde auto waarin je zeker opvalt, met gemak flinke afstanden aflegt en zowel voor- als achterin ook nog aardig wat (been)ruimte hebt. Doordat de kofferbak diep ligt, kan er ook nog wat bagage mee, maar verwacht daar niet te veel van. Autorijden kan met deze wagen nog steeds écht leuk zijn, daar heb je niet perse een dikke snelle bak onder je kont voor nodig. De MINI Cooper D Clubman, ik zeg volmondig; probeer het zelf eens!  

    Plus
    + Rij-genot
    + Wegligging
    + Degelijk
    + WOW-factor

    Min
    – Tractie (nat wegdek)
    – Prijs
    – Bagageruimte

    De MINI Cooper D Clubman, WOW-factor Driving-DutchmanTechnische gegevens:
    Brandstof: Diesel
    Cilinderinhoud: 1.995 cc
    Vermogen: 150 pk
    Koppel: 330 Nm
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 sec.
    Topsnelheid: 212 km/h
    Versnellingsbak: zes versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.295 kg
    Prijs vanaf: € 23.990
    Prijs Testauto: € 46.096

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=Vz8UL&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe nieuwe Fiat 500, een verbeterd icoon?
    Next Article Onthaasten in de Land Rover Range Rover Evoque diesel

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?