Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Test Peugeot 508 SW
    By Yuri Van Koeveringe

    Net weer wat mooier: een test met de Peugeot 508 SW

    Auto 05-09-2019Geen reacties

    De Peugeot 508 sedan was al een indrukwekkende auto maar de SW doet er nog een schepje bovenop. Een toonbeeld van modern Frans design, een bolde statement, maar ook een fijne auto om mee te rijden?
    Test Peugeot 508 SWMeteen verliefd?

    Toen collega Rob met de 508 sedan op pad ging, viel hij direct als een blok voor het uitzinnige design van de nieuwe grote Peugeot en terwijl ik naar de SW sta te kijken, begrijp ik het meteen. De stoere neus met dagrijlichten als de hoektanden van een leeuw, het lage dak en de futuristische achterlampen, het is een ontwerp met lef dat ook nog eens goed gelukt is.

    De station-variant, meestal toch net even wat braver, doet hier niets aan af. Sterker nog, hij lijkt nog strakker en lager te worden door de doorlopende daklijn, een bijzonder fraaie verschijning, zeker in het donkerblauw (Dark Blue) van onze testauto.
    Test Peugeot 508 SWGewoon nog lekker dieselen

    Qua motoren is Peugeot (gelukkig) nog steeds niet bang gemaakt door de imagobeschadigingen van de laatste tijd en levert gewoon nog diesels. Wij gingen op pad met de 180 pk sterke 2.0-liter zelfontbrander gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak.

    En hier kunnen we heel kort over zijn: deze aandrijflijn is bijzonder verfijnd, prettig en comfortabel. Het vroege koppel, de brede koppelcurve en de naadloos schakelend achtbak vormen een ideaal duo voor de 508 SW. Door de auto in een dynamische stand te zetten, wordt hij zelfs nog sportief ook.
    Test Peugeot 508 SWAls een piano

    Het interieur van de Peugeot is haast nog wilder dan de buitenzijde. In eerste instantie komt het over als een beetje veel, maar als je de tijd ervoor neemt zie je dat het – ondanks de veelvoud aan lijnen – een duidelijk geheel vormt. Erg fraai zijn de middelste knoppen in het dashboard onder het touchscreen die als de toetsen van een piano op een commando van de bestuurder wachten. 

    Inmiddels zijn wij aan de bijzonder plaatsing van de tellers van Peugeot gewend, die boven je stuur te vinden zijn. Zo hoef je, volgens de Fransen, je blik amper van de weg af te halen om alle informatie te kunnen zien en in de praktijk werkt dat ook. Hiervoor moest het stuur, zowel boven- als onderaan vlak, wel wat kleiner worden, wat niet helemaal past bij het formaat van de auto, maar verder prima in de hand ligt.
    Test Peugeot 508 SW

    Niet alleen mooi

    Na een week in de 508 SW rondgetoerd te hebben is duidelijk dat de mensen van Peugeot niet alleen maar bezig zijn geweest met design. Ook onderhuids is deze Franse auto een juweel met een sportief maar toch bijzonder comfortabel onderstel dat geen enkele moeite heeft met de 1.515 kilogram die de auto zwaar is.

    In bochten helt hij nauwelijks over en oneffenheden worden voor het grootste deel vlak gestreken. Samen met een uitstekende geluidsisolatie en heerlijke zittende leren stoelen, zorgt dit voor een ontspannen rijervaring, die de 508 SW toen een echte kilometervreter maakt.

    Genoeg ruimte

    Aan ruimte zul je ook niet tekortkomen. Waar de sedan het moet doen met 487 liter, biedt de SW onder de afdekhoes 530 liter en met de stoelen naar voren 1.780 liter. Een ideale auto dus om met het gezin op vakantie naar Zuid-Frankrijk te gaan.

    Ook qua zitruimte heb je weinig te klagen. Ondanks het lage dak, weet Peugeot genoeg hoofd- een beenruimte te creëren. Je moet boven de twee meter uitkomen, wil je last krijgen van het lage profiel van de auto.
    Test Peugeot 508 SWConclusie

    Misschien net iets mooier dan de sedan (natuurlijk geheel persoonlijk) vormt de Peugeot 508 SW een gewaagde en spannende auto. Het toon lef dat een moderne fabrikant een zo extreem vormgegeven auto, zowel van binnen als buiten, op de weg durft te zetten en dat verdient ons aller respect. Maar gelukkig zijn ze daar niet gestopt. Ze hebben van deze ruime station een bijzonder fijn rijdende auto weten te maken, met precies een goede balans tussen sportief en comfortabel en een prima aandrijflijn. De 508 SW zal een grote groep mensen aanspreken, van designliefhebbers, zakelijke rijders tot aan gezinnen. En allemaal zullen ze veel plezier aan deze fijne nieuwe Fransman beleven. De Peugeot 508 SW is verkrijgbaar van 39.770,- euro, voor onze luxe 2.0-liter diesel automaat betaal je 62.570,- euro.

    Peugeot 508 SW First Edition BlueHDI 180 S&S EAT8

    Motor: 1.997 cc viercilinder turbodiesel
    Vermogen: 180 pk bij 3.750 tpm
    Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
    Transmissie: 8 v., automaat
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 230 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,4 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.515 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
    CO2-uitstoot: 124 g/km
    Energielabel: E
    Prijs vanaf: 39.770,- euro
    Prijs testauto: 62.570,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAdemhalen is essentieel, ook voor een automotor!
    Next Article Test met de Mazda CX-30 Skyactiv-X

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?