Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Motorrevisie Peugeot Boxer, goedkoop blijkt wederom duurkoop Driving-Dutchman
    By Bert Pennock

    Motorrevisie Peugeot Boxer; goedkoop blijkt wederom duurkoop

    Techniek 31-12-2018No Comments

    In mijn laatste artikel van 2018 wil ik een kenmerkend verloop van een casus met u delen. Kenmerkend omdat niet enkel de techniek ertoe doet maar, met name, de menselijke interactie en onderliggende belangen een bepalende rol spelen. 

    Het lijdend voorwerp betreft een Peugeot Boxer uit 2012 met een 2.2 HDI-motor (motorcode 4HH) en slechts 130k op de teller. Het bleek een geïmporteerde auto waarvan de onderhoudshistorie onbekend is. De auto werd ingezet voor pakketbezorging, zware kilometers dus.

    Op enig moment bleek het vervangen van de motor noodzakelijk, werd bij een revisiebedrijf een gereviseerd exemplaar aangeschaft en door een extern autobedrijf ingebouwd. Relevante slijtagedelen zoals alle filters, vloeistoffen en de koppeling werden eveneens vernieuwd.

    Tikkend geluid

    Het plezier van de nieuwe motor duurde echter niet zo lang want reeds na 1000 kilometer rijden meldde de berijder zich bij inbouwende partij met de klacht dat hij meende een tikkend geluid waar te nemen die afkomstig leek uit de motor. De inbouwende partij hoorde de tik aan en meldde dit bij het revisiebedrijf waar de motor betrokken werd.

    Motorrevisie Peugeot Boxer, goedkoop blijkt wederom duurkoop Driving-Dutchman

    Deze liet er geen gras overgroeien, haalde de auto op, demonteerde de motor en haalde deze uit elkaar. Na een uitvoerige inspectie luidde de diagnose dat een sliert kit, gebruikt tijdens monteren van het oliefilterhuis door inbouwende partij, naar binnen werd gevoerd en de zuigerbodemsproeier van de tweede cilinder heeft geblokkeerd. Ten gevolge hiervan kreeg de zuiger niet voldoende koeling en kon vreten in de cilinderwand.

    Fout van de inbouwer? Deze schakelde in elk geval zijn verzekering in. De ingeschakelde expert kon echter geen kit in of rondom het oliefilterhuis ontdekken en de claim werd derhalve afgewezen. De motor werd desalniettemin wederom gereviseerd en in de auto geplaatst. Omdat ook de turbo ‘niet lekker’ meer was, werd bij een vierde partij een gereviseerde gekocht en werd ook deze op de motor geplaatst.

    Extreem olieverbruik

    U voelt hem al, vier partijen is echt teveel van het goede. Met name nadat bleek dat de motor, na reparatie, extreem veel olie verbruikte. Vastgesteld werd dat de recentelijk geplaatste turbo overmatig veel speling heeft op de centrale as. Oorzaak en gevolg van de schade werd vanaf hier een discussiepunt tussen alle betrokkenen. Reden voor de onafhankelijke blik van Tech|X.

    Motorrevisie Peugeot Boxer, goedkoop blijkt wederom duurkoop Driving-Dutchman

    Aan de turbo was te zien dat deze erg heet is geweest, thermisch overbelast noemen we dat. De slakkenhuizen waren blauw gekleurd, kenmerkend voor temperatuurverhoging. De turbo was derhalve geen oorzaak maar een gevolg, de vraag is waarvan? Het motorolieverbruik was na de laatste reparatie, extreem hoog. Zichtbaar rond de oliepeilstok was de opeenhoping van vuil welke zich gehecht heeft aan uitstromende carterdampen.

    Indien er sprake is van extreem olieverbruik, ontstaat er doorgaans overdruk in het oliecarter immers, compressiedruk lekt weg via de zuigerveren en zet zich voort in het oliecarter. De voornaamste taak van motorolie in de turbo is deze te koelen, dus niet alleen te smeren. De retourleiding van de turbo leidt de motorolie, zonder tussenkomst van klepjes of iets dergelijks, tegelrecht naar het oliecarter.

    Kokendhete olie

    Echter indien in het carter overmatig veel druk aanwezig is, bevindt zich deze druk ook in de retourleiding van de turbo en houdt dus de retour flow van de olie tegen. De kokendhete olie blijft dus circuleren in de turbo, waardoor deze thermisch overbelast raakt. De uitgaande keerringen gaan kapot en de olie kan uiteindelijk de uitgang vinden naar intercooler en uitlaat. De beschadigde turbo bleek aldus een gevolg te zijn van een ‘matig’ gereviseerde motor waarvan, hetgeen later bleek, slechts één zuiger en cilinder-bus werden vernieuwd.

    Motorrevisie Peugeot Boxer, goedkoop blijkt wederom duurkoop Driving-Dutchman

    Dit deed mij denken aan het adagium van mijn vroegere leraar techniek: “Werk wat waard is om gedaan te worden, is ook waard om goed gedaan te worden.” De waarheid als een koe, en hoop dat ieder hem mee wil nemen in 2019. Goedkoop blijkt immers doorgaans duurkoop. Cheerz.

    Openingsfoto niet van beschreven auto

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTechniek: Volkswagen Passat diesel met nieuwe krukaskeerring slaat niet meer aan
    Next Article Test Subaru XV; een bijzondere allrounder

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?