Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Motortest 2014 Harley-Davidson Street 750

    Motor 03-12-2014No Comments

    Met de steeds ouder wordende groep motorrijders heeft Harley-Davidson een nieuw wapen in de strijd gegooid om ook de jonge motorrijder te verleiden. Deze groep is erg belangrijk omdat Harley rijders betrekkelijk merktrouw zijn. Daarom komen zij met de Street 750. En wij willen graag weten wat Harley Davidson de nieuwe – jonge – motorrijder te bieden heeft. Tijd voor een motortest.

    Hoewel ikzelf al jaren motorrijd, is de kennismaking met de Street 750 mijn eerste ervaring tijdens mijn rit met Harley-Davidson. Dat geeft mij de mogelijkheid om met de ogen van een nieuwe motorrijder naar deze motor te kijken.

    Geringe hoogte

    Wat het eerste opvalt is de hoogte van de motorfiets: met een zadelhoogte van 709 millimeter boven het asfalt past iedereen op de motor, en lijkt de motor erg lang. Daarnaast is de algehele afwerking op een behoorlijk niveau voor een motorfiets in deze prijsklasse. Wat ikzelf heel gaaf vind is de zwarte kleur, die hoort bij een Harley-Davidson naar mijn mening. Een puntje van styling kritiek is echter de achterkant. Dat moet letterlijk en figuurlijk de sluitpost op de begroting zijn geweest. Ik heb de heren uit Milwaukee dat beter zien afwerken. Ook zaken als rem- en koppelingshendels missen de Harley robuustheid. De beugels waar de voetsteunen aan zijn vastgebout hebben weinig ontwerp liefde gehad en zijn lomp aan het frame gemonteerd.

    Eenmaal opgestapt spelen de afstanden van zadel tot voetsteunen en stuur mij parten. Vooral de voetsteunen maken dat je benen redelijk opgevouwen worden. Voor mensen die langer zijn dan mijn 178 centimeter loont het de moeite een uitgebreide proefrit te maken. Na enige gewenning gaan schakelen en remmen wel als vanzelf, maar om daar achter te komen moet je rijden. En dat doet de Street 750 naar behoren, mits je het inzetgebied van deze motor in acht neemt.

    Na enige gewenning gaan schakelen en remmen als vanzelf.

    De motor is gericht op de nieuwe generatie motorrijders uit de stad en dat is waar de motor zich met name thuis voelt. Toch is dat niet het enige terrein waar de Street zich lekker voelt. Uitgenodigd door het mooie weer van afgelopen weken lukt het ook heel goed om er lekker mee te toeren over de dijkjes in mijn directe omgeving. Het toeren blijft voor mij echter beperkt tot zo’n anderhalf uur door de zithouding en is het dan hoog tijd de benen te strekken.

    HD-Street-1

    Sturen als vanzelf

    Sturen doet de motor als vanzelf mits je de motor met je achterste stuurt. Het stuur zit er meer voor de show en natuurlijk om het gashendel aan vast te schroeven. Een blik op de achterband doet anders vermoeden door het uiterlijk van een autoband aan te nemen in dwarsdoorsnede. Omdat de motor zo lekker licht stuurt, is het fijn dat daarmee rekening is gehouden en de voetsteunen hoog aan de motor zijn geschroefd. Van de ruim 200 kilogram die de motor zwaar is, merk je niets, zowel naast als op de motor. Dat is niet vreemd bij zo’n lage motor waar het zwaartepunt automatisch lekker laag is.

    Van de ruim 200 kilogram die de motor zwaar is merk je niets.

    De vering is niet instelbaar op de veervoorspanning van de achtervering na. Dat zal de young urban rider verder niet zoveel uitmaken aangezien de vering prima op peil is. Remmen gebeurt met een enkele schijf en twee-zuiger remklauw aan de voor- en achterkant. Dit voldoet zolang de snelheid niet te hoog is. De kracht waarmee in de remhendel geknepen moet worden voor een aanvaardbare vertraging is aan de hoge kant, maar het gevoel en het aangrijp punt zijn goed. Kleine kanttekening: de voetrem vraagt om een soepele schoen of laars, anders is de voetbeweging te klein om de achterrem zijn werk te laten doen.

    HD-Street-2Revolution X

    Het zestig graden V-twin motorblok van de Street heet Revolution X en is nieuw ontworpen. Het meet 749 cc, is vloeistof gekoeld en levert 59 Nm bij 4.000 toeren per minuut. Harley-Davidson doet nog steeds geheimzinnig over het vermogen dat hun motorblokken produceren en doet het altijd af door te zeggen dat het voldoende is. Ik kan mij hier bij aansluiten nadat ik een Japanse V-4 , model toermotor, op de eerste meters goed bij kon houden. Toch voel je dat deze motor hier niet op gebouwd is en het blok vindt hoge toeren niet aangenaam.

    Een ander nadeel is ook dat alle functie van de spiegels verloren gaat door de trillingen die dan geproduceerd worden. Maar het is ook helemaal niet nodig zo hoog in toeren te rijden. Geholpen door de lichte bediening van de koppeling is vlot opschakelen naar de zesde versnelling en bijna stationair laten draaien, de manier deze motor te berijden.

    Het is helemaal niet nodig hoog in de toeren te rijden.

    Aandachtspunt voor de brandstofinjectie tuners bij Harley is het rijden op deellast. Natuurlijk hebben alle moderne motoren met brandstofinjectie hier last van, maar bij de Street 750 viel het te sterk op. Naast het reduceren van CO2 uitstoot is ook een reductie van decibellen van kracht op deze motor. Waarvan iedereen verwacht dat Harleys geluid produceren, stelt de Street een beetje teleur.

    HD-Street-Engine-MotorConclusie

    Na een week met deze motor gereden te hebben is het mij wel duidelijk dat – bekeken met de ogen van een nieuwe generatie motorrijders uit de stad – vooral deze doelgroep de motor zal waarderen. Voor een doorgewinterde motorrijder zijn de mogelijkheden net te beperkt. Gelukkig mikt Harley ook op deze eerste groep motorrijders met de Street 750. Door een prijs te vragen vanaf 8.700 euro wordt een Harley-Davidson ineens bereikbaar voor een grote groep motorrijders. En Harley-Davidson rekent op een grote groep kopers, voorbeeld hiervan is dat dit model voor de Europese markt wordt geproduceerd in Bawal, India om de productieaantallen te halen. Als basis is dit een vrij kale motorfiets die – zoals een echte Harley betaamd – uitgebreid voorzien kan worden van originele Harley-Davidson accessoires.

    Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 749 cc
    Cilinders: 2 cilinder V-Twin
    Transmissie: sequentiële zesversnellingsbak
    Gewicht: 222 kilo
    Nieuwprijs: € 8.700

    Plus
    + Stuureigenschappen
    + Freedom-gevoel
    + Nette prijs

    Min
    – Matige zithouding
    – Geluid

    Tekst: Maxim Schreefel

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDistributieketting Peugeot 5008 PSA 1.6 THP-motor breekt door onbekende oorzaak
    Next Article De fabricage van een EV-accu door mannen in witte pakken in de grootste Europese clean room

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?