Wie aan Husqvarna denkt, denkt aan enduro en motorcross. Maar sinds kort heeft het Zweedse merk in Oostenrijkse handen zich ook op de markt voor wegmotoren gestort. We berichtten al eerder over de komst van de Vitpilen en Svartpilen en reden nu met de Vitpilen 401.

Looks

Toen we voor het eerst beelden zagen van de productieversies van de Svart- en Vitpilen waren we erg onder de indruk. Het leken eerder custom designmotoren dan iets dat van een productieband zou rollen. Eenmaal in real life valt het ons niks tegen, wat een gave fiets! De witte Vitpilen 401 die we meekregen trok, zeker in de Amsterdamse binnenstad enorm veel bekijks. De opvallende lijnen van de tank in combinatie met de kort afgesneden zitting, de ruige stance en spaakwielen zorgen voor een modern retro uiterlijk. Husqvarna heeft bij het design veel aandacht besteed aan een keur aan kleine details, die niet alleen mooi zijn, maar je ook het gevoel geven met een kwaliteitsproduct onderweg te zijn.

Rijtest Husqvarna Vitpilen401 2018

Rijden en bediening 

Tijd om de Vitpilen 401 de sporen te geven. In tegenstelling tot wat de naam doet denken, is de motor uitgerust met een 375cc grote eencilinder. Geleend bij KTM, waar dit blok te vinden is in de Duke 390. Zeker voor de geringe cilinderinhoud is het een erg lekkere motor, hij is ook in de stad goed te rijden zonder veel te bokken of stoten. De bediening is erg intuïtief. Waar we bij sommige motoren vaak de eerste kilometers moeten kijken waar de knippers, claxon en rijmodi zitten is het bij de Husqvarna opstappen en gaan. Alles zit op de plek waar je het verwacht. Een van de mooie details is dat alle bedieningselementen verlicht zijn.

Eenmaal onderweg in de stad merken we dat de vering van WP comfortabel is afgesteld. Wel duikt de Vitpilen 401 behoorlijk bij hard afremmen. Door het geringe gewicht en de lekker snappy eenpitter trekt de motor vlug op naar de 80 kilometer per uur. Daarboven gaat het wat langzamer, maar snelheden tot 150 zijn goed mogelijk. Daarbij wordt hij wel wat zoekerig. Snelle korte bochten liggen de motor goed, wat goed van pas komt bij zijn stadse karakter.

Voor je gevoel zit je op de Vitpilen 401 heel ver naar voren. Je hangt met je neus boven het voorwiel en om te kijken hoe hard je gaat moet je naar beneden kijken. Hij is, in tegenstelling tot de Svartpilen 401 die een cross-stuur meekrijgt, uitgerust met een clip-on stuur. Het zadel is voor mij net wat te breed, waardoor het nogal in mijn liezen drukt. 

Rijtest Husqvarna Vitpilen401 2018

De Husqvarna Vitpilen 401 is getarget op de jonge modebewuste motorrijder die graag veel bekijks trekt in de stad. Daarbij spelen looks een grote rol en dat is erg goed gelukt. Waar je ook gaat of de Vitpilen parkeert, iedereen kijkt. Qua rijden is de Husqvarna ook een feest, zolang je in de stad blijft en je rit niet te lang maakt. Wij hebben genoten en voegen hem toe aan onze droomgarage.

Husqvarna Vitpilen 401

Motor: 373 cc 1-cilinder
Vermogen: 32kw/44 pk bij 9000 toeren
Koppel: 37 Nm bij 7000 toeren
Transmissie: 6 versnellingen
Aandrijving: achterwiel via ketting
Topsnelheid: 169 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: onbekend
Gewicht voor wegenbelasting: 148 kilogram
Prijs: 7.650,- euro

Deel.

Over de schrijver

Tim Willems

Tim Willems heeft een passie voor snelheid, op twee of vier wielen. Zijn eerste woordje was auto en hij kon al op jonge leeftijd merk en model herkennen aan de koplampen in het donker. In het dagelijks leven is hij IT-er, maar het liefst zou hij fulltime op de weg te vinden zijn.

Laat een reactie na: