Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Kawasaki Z650
    By GastPublisher

    De Kawasaki Z650, de ideale beginmotor?

    Motor 03-09-2020Geen reacties

    Door gastredactrice Anna:
    Net als motoren zijn ook motorrijders in alle vormen en maten. Dat is helemaal waar maar je leest er nog weinig over. Driving-Dutchman anno 2020 laat ook graag vrouwen aan het woord, en met de nieuwe stijlvolle en compacte Kawasaki Z650 was de perfecte gelegenheid gecreëerd. En daarom mocht ik als jullie gastredactrice op pad met de Kawa om tot een oordeel te komen over deze op alle vlakken zeer bereikbare opstapmotor.
    Kawasaki Z650Voor vrouwen

    Nederland kent een krappe 1,5 miljoen mensen met een motorrijbewijs, waarvan het grootste deel mannen. Maar ook steeds meer vrouwen vinden de weg naar de motor. De afgelopen vier jaar groeide het aantal vrouwen met een motorrijbewijs met ca. 40 %, maar lang niet al deze vrouwen hebben (al) een motor aangeschaft. Waar zijn zij naar op zoek?

    Smaken verschillen, ook bij vrouwen. Maar één cijfer is moeilijk te negeren: de gemiddelde vrouw in Nederland is 14 centimeter korter dan de man: 1.67 meter (CBS). Jullie gastredactrice valt hier nog eens onder met 1.60 meter. Ondanks de grote variëteit aan modellen valt voor mij een groot deel af, simpelweg omdat ik niet met beide voeten op de grond kom. Vaak blijven dan de lage chopperachtige modellen over. Leuk, maar niet direct geschikt voor de (kleine) vrouw die wat sportiever wil rijden. Maar er is gelukkig meer: Kawasaki biedt al jaren de Z650 aan, een compacte motor, die zeker niet ‘girly’ is, maar wel ontworpen met de wat kleinere motorrijder (m/v) in gedachten. En laten ze die nou compleet vernieuwd hebben voor 2020.
    Kawasaki Z650De nieuwe Z650

    Kawasaki heeft de Z650, een van hun best verkopende modellen, grondig vernieuwd. De 649 cc staande twin met 69 pk en 64 Nm levert zijn maximale koppel nu iets vroeger door een aangepaste mapping en opnieuw vormgegeven airbox en gashuizen. Qua uiterlijk is deze nieuwe schone een stuk dichter naar de Z900 toegebracht. Wij zien krachtige lijnen waarbij de tank mooi opbolt, een agressief ogende volledig LED koplamp, en een buddyseat -desgewenst bedekt met buddycover- die ruim boven het achterwiel zweeft. En gespoten in een prachtige combinatie van Metallic Spark Black met Candy Lime Green accenten.

    Volgens Kawasaki bezit hun nieuwe kleine Z iets dat zij Sugomi noemen, het Japanse woord dat onder andere staat voor (de grote) energie die de kijker voelt bij het aanschouwen van een persoon of object. Wat dat betreft hebben ze zeker een punt, want al vanaf het eerste moment dat ik hem zag staan voelde ik een sterke aantrekkingskracht. Hoogste tijd dus om op te stappen! Ik zwaai mijn been erover en tot mijn verbazing zit ik meteen heerlijk en komen mijn voeten goed bij de grond. Vol vertrouwen draai ik de sleutel om en druk de startknop in. De motor slaat gewillig aan, begeleid door een lekkere donkere brom uit de korte uitlaat onder het blok.
    Kawasaki Z650Modern

    De Z650 is een moderne motor, dat voel je en dat zie je. Bijvoorbeeld aan het volledig digitale TFT-scherm, uniek in deze prijsklasse, dat in één oogopslag alle nuttige informatie toont. Het is perfect af te lezen, zelfs als de zon er vol op staat, en is in te stellen met een witte of zwarte achtergrond. Maar je merkt het ook aan het hoge niveau van afwerking.

    Onze testmotor was daarnaast ook nog voorzien van een extra optiepakket, die voorziet in een buddycover, een extra groot windscherm voorop en een heerlijke Akrapovic uitlaat, die het moderne luxegevoel – en natuurlijk het geluid- naar een nog hoger niveau tilt. Kortom, het voelt verre van een opstapmodel.
    Kawasaki Z650Rijden

    Voor de doorgewinterde motorrijder is 69 pk natuurlijk niet heel veel, zeker in tijden waarin een hoop fabrikanten zichtbaar moeiteloos door de 200 pk-grens heengaan. Maar de Z650 is nou typisch zo’n voorbeeld dat je helemaal niet veel nodig hebt, om heerlijk én uitdagend motor te kunnen rijden. Hoewel het altijd even wennen is op een nieuwe motor begrijpen wij elkaar al snel. Met de 188 kilo wegende Z650 kun je met het grootste gemak alle kanten op. Ongeacht de snelheid volgt de Z650 feilloos de bocht op het moment dat ik hem vanaf mijn heupen inschiet. Echt genieten!
    Kawasaki Z650

    Laag in de toeren heeft hij genoeg trekkracht om snel van zijn plek te komen, ook ideaal als je je bochtwerk (nog) strakker wilt maken. En op een kaarsrecht leeg stuk weg, was het tijd te kijken wat hij echt kon. Met het gas vol open, weet de motor zeer soepel hoge snelheden te bereiken en blijft daarbij veel vertrouwen geven. Leuk is ook dat het digitale scherm rood oplicht zodra je in de buurt van de toerenbegrenzer komt. Schakelen gaat heel rap en, niet onbelangrijk, ook de remmen (ABS) zijn uitstekend te noemen.

     Op het eerste gezicht verwacht je bij deze sportieve motor dat je te ver naar voren moet leunen, stoer maar op den duur niet perse comfortabel. De waarheid -na 500 km een bewezen feit- is dat het bijzonder comfortabel en leuk rijden is, ongeacht of je langzaam of hard rijdt. Of je door bochten danst of een sprintje trekt.

    Conclusie

    De nieuwe Kawasaki Z650 is wat mij betreft een meer dan goede motor voor de beginnende motorrijder (ook verkrijgbaar in 35kW -uitvoering voor A2), ook als je wat kleiner bent, zoals ik. Hij is snel genoeg, heeft een makkelijke en zeer prettige wegligging en voelt kwalitatief van een hoog niveau. Daarnaast is hij ook nog eens voordelig, want je rijdt al een Z650 voor 7.999,- euro. Het extra optiepakket inclusief Akra kost je nog eens 1.299,- euro. Dat maakt motorbezit zeer bereikbaar en het omzeilen van de files makkelijker. En als je verder dan kantoor wilt rijden dan bieden de optionele koffers uitkomst, over emissies hoef je je ook niet schuldig te voelen, die voldoen nu aan de nieuwe Euro4-norm. Ik kan hem je alleen maar aanbevelen!
    Kawasaki Z650

    Kawasaki Z650

    Motortype: Staande twin
    Cilinderinhoud: 649 cc
    Overbrenging: Vijfversnellingsbak met ketting
    Vermogen: 68 pk bij 8.000 tpm
    Koppel: 48 Nm 6.700 tpm
    Gewicht (rijklaar): 188 kg
    Prijs vanaf (s): 7.999,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleAutotest: Fiat 500C Hybrid
    Next Article Dit is de Maserati MC20 supersportwagen

    Related Posts

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    By Driving-Dutchman

    Rijders review Zero DSR/X (deel 2)

    By GastPublisher

    4 tips bij het kopen van een tweedehands motor of auto

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?