Door gastredactrice Anna:
Net als motoren zijn ook motorrijders in alle vormen en maten. Dat is helemaal waar maar je leest er nog weinig over. Driving-Dutchman anno 2020 laat ook graag vrouwen aan het woord, en met de nieuwe stijlvolle en compacte Kawasaki Z650 was de perfecte gelegenheid gecreëerd. En daarom mocht ik als jullie gastredactrice op pad met de Kawa om tot een oordeel te komen over deze op alle vlakken zeer bereikbare opstapmotor.
Voor vrouwen
Nederland kent een krappe 1,5 miljoen mensen met een motorrijbewijs, waarvan het grootste deel mannen. Maar ook steeds meer vrouwen vinden de weg naar de motor. De afgelopen vier jaar groeide het aantal vrouwen met een motorrijbewijs met ca. 40 %, maar lang niet al deze vrouwen hebben (al) een motor aangeschaft. Waar zijn zij naar op zoek?
Smaken verschillen, ook bij vrouwen. Maar één cijfer is moeilijk te negeren: de gemiddelde vrouw in Nederland is 14 centimeter korter dan de man: 1.67 meter (CBS). Jullie gastredactrice valt hier nog eens onder met 1.60 meter. Ondanks de grote variëteit aan modellen valt voor mij een groot deel af, simpelweg omdat ik niet met beide voeten op de grond kom. Vaak blijven dan de lage chopperachtige modellen over. Leuk, maar niet direct geschikt voor de (kleine) vrouw die wat sportiever wil rijden. Maar er is gelukkig meer: Kawasaki biedt al jaren de Z650 aan, een compacte motor, die zeker niet ‘girly’ is, maar wel ontworpen met de wat kleinere motorrijder (m/v) in gedachten. En laten ze die nou compleet vernieuwd hebben voor 2020.
De nieuwe Z650
Kawasaki heeft de Z650, een van hun best verkopende modellen, grondig vernieuwd. De 649 cc staande twin met 69 pk en 64 Nm levert zijn maximale koppel nu iets vroeger door een aangepaste mapping en opnieuw vormgegeven airbox en gashuizen. Qua uiterlijk is deze nieuwe schone een stuk dichter naar de Z900 toegebracht. Wij zien krachtige lijnen waarbij de tank mooi opbolt, een agressief ogende volledig LED koplamp, en een buddyseat -desgewenst bedekt met buddycover- die ruim boven het achterwiel zweeft. En gespoten in een prachtige combinatie van Metallic Spark Black met Candy Lime Green accenten.
Volgens Kawasaki bezit hun nieuwe kleine Z iets dat zij Sugomi noemen, het Japanse woord dat onder andere staat voor (de grote) energie die de kijker voelt bij het aanschouwen van een persoon of object. Wat dat betreft hebben ze zeker een punt, want al vanaf het eerste moment dat ik hem zag staan voelde ik een sterke aantrekkingskracht. Hoogste tijd dus om op te stappen! Ik zwaai mijn been erover en tot mijn verbazing zit ik meteen heerlijk en komen mijn voeten goed bij de grond. Vol vertrouwen draai ik de sleutel om en druk de startknop in. De motor slaat gewillig aan, begeleid door een lekkere donkere brom uit de korte uitlaat onder het blok.
Modern
De Z650 is een moderne motor, dat voel je en dat zie je. Bijvoorbeeld aan het volledig digitale TFT-scherm, uniek in deze prijsklasse, dat in één oogopslag alle nuttige informatie toont. Het is perfect af te lezen, zelfs als de zon er vol op staat, en is in te stellen met een witte of zwarte achtergrond. Maar je merkt het ook aan het hoge niveau van afwerking.
Onze testmotor was daarnaast ook nog voorzien van een extra optiepakket, die voorziet in een buddycover, een extra groot windscherm voorop en een heerlijke Akrapovic uitlaat, die het moderne luxegevoel – en natuurlijk het geluid- naar een nog hoger niveau tilt. Kortom, het voelt verre van een opstapmodel.
Rijden
Voor de doorgewinterde motorrijder is 69 pk natuurlijk niet heel veel, zeker in tijden waarin een hoop fabrikanten zichtbaar moeiteloos door de 200 pk-grens heengaan. Maar de Z650 is nou typisch zo’n voorbeeld dat je helemaal niet veel nodig hebt, om heerlijk én uitdagend motor te kunnen rijden. Hoewel het altijd even wennen is op een nieuwe motor begrijpen wij elkaar al snel. Met de 188 kilo wegende Z650 kun je met het grootste gemak alle kanten op. Ongeacht de snelheid volgt de Z650 feilloos de bocht op het moment dat ik hem vanaf mijn heupen inschiet. Echt genieten!
Laag in de toeren heeft hij genoeg trekkracht om snel van zijn plek te komen, ook ideaal als je je bochtwerk (nog) strakker wilt maken. En op een kaarsrecht leeg stuk weg, was het tijd te kijken wat hij echt kon. Met het gas vol open, weet de motor zeer soepel hoge snelheden te bereiken en blijft daarbij veel vertrouwen geven. Leuk is ook dat het digitale scherm rood oplicht zodra je in de buurt van de toerenbegrenzer komt. Schakelen gaat heel rap en, niet onbelangrijk, ook de remmen (ABS) zijn uitstekend te noemen.
Op het eerste gezicht verwacht je bij deze sportieve motor dat je te ver naar voren moet leunen, stoer maar op den duur niet perse comfortabel. De waarheid -na 500 km een bewezen feit- is dat het bijzonder comfortabel en leuk rijden is, ongeacht of je langzaam of hard rijdt. Of je door bochten danst of een sprintje trekt.
Conclusie
De nieuwe Kawasaki Z650 is wat mij betreft een meer dan goede motor voor de beginnende motorrijder (ook verkrijgbaar in 35kW -uitvoering voor A2), ook als je wat kleiner bent, zoals ik. Hij is snel genoeg, heeft een makkelijke en zeer prettige wegligging en voelt kwalitatief van een hoog niveau. Daarnaast is hij ook nog eens voordelig, want je rijdt al een Z650 voor 7.999,- euro. Het extra optiepakket inclusief Akra kost je nog eens 1.299,- euro. Dat maakt motorbezit zeer bereikbaar en het omzeilen van de files makkelijker. En als je verder dan kantoor wilt rijden dan bieden de optionele koffers uitkomst, over emissies hoef je je ook niet schuldig te voelen, die voldoen nu aan de nieuwe Euro4-norm. Ik kan hem je alleen maar aanbevelen!
Kawasaki Z650
Motortype: Staande twin
Cilinderinhoud: 649 cc
Overbrenging: Vijfversnellingsbak met ketting
Vermogen: 68 pk bij 8.000 tpm
Koppel: 48 Nm 6.700 tpm
Gewicht (rijklaar): 188 kg
Prijs vanaf (s): 7.999,-