Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    • Rijtest Mercedes-Benz GLC300 e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    ‘Nederlandse’ elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver

    Auto Elektrisch 25-09-2015No Comments

    Porsche is geen nieuweling als het gaat om semi-elektrisch aangedreven auto’s, getuige de Cayenne hybrid waarmee we in december 2014 reden. Op een Duitse autoshow heeft de fabrikant van snelle en luxe sportwagens een nieuwe troef aan de wereld getoond: de Mission E.

    De Mission E is, hoewel een conceptauto, de eerste volledig elektrisch aangedreven Porsche ever. Onder het fraaie design vinden we een 800 Volt aandrijfsysteem met een vermogen van 600 pk (zeg maar net zo veel als zes Skoda Octavia’s). Deze kracht wordt verdeeld over alle vier de (meesturende) wielen die er voor zorgen dat je binnen 3,5 seconden 100 kilometer per uur kunt rijden. En dat is best rap!

    Bedien je auto met oogbewegingen en gebaren

    We weten echter ook dat elektrische auto’s niet heel ver komen en dat je vaak al na maximaal 150 kilometer de accu’s op moet laden. Uitzondering hierop is Tesla, als je stapvoets rijdt schijn je daar wel rond de 300 kilometer mee te kunnen rijden. Wel, Porsche claimt nu dat je met hun accu’s 500 kilometer kunt rijden. Bovendien kun je deze Porsche via een speciale laadplaat ook draadloos opladen.Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanEn waar je normaal minimaal 30 minuten nodig hebt om de accu weer tot 80 procent vol te laden, zeggen de Duitsers dat dit bij hun Mission E met ‘Porsche Turbo Charging’ slechts 15 minuten duurt. Ik benadruk dat Porsche dit zegt, uiteraard bevestigen we dit pas als we het met eigen ogen gezien hebben. Volgens de Duitsers is het elektronische systeem van de Mission E zelfs zo bijzonder dat je de auto met oogbewegingen en gebaren kunt bedienen.

    Techniek uit 919 hybrid

    De aandrijflijn van het Mission E studiemodel is naar eigen zeggen compleet nieuw en tegelijkertijd typisch Porsche. Zo zijn er twee permanent magnet synchronous (PMSM) elektromotoren die vergelijkbaar zijn met die uit de Porsche 919 hybrid die in 2015 de 24 uur van Le Mans won. De elektromotoren leveren niet alleen kracht naar de wielen, maar wekken tijdens het afremmen ook stroom op die naar de accu’s wordt teruggevoerd.

    Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanOm het opgeslagen vermogen zo veilig mogelijk te gebruiken, wordt het met het zogenoemde Porsche Torque Vectoring verdeelt naar alle vier de wielen. Om de elektrische Mission E een nog sportiever karakter te geven heeft Porsche vierwielbesturing toegepast. Hiermee is de Porsche Mission E in staat om een rondje op het Duitse Nordschleife circuit in minder dan acht minuten af te leggen.

    Slechts 1 meter en 30 centimeter hoog

    De stroom wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij die tussen de assen in de vloer van de wagen is weggewerkt. Door de accu zo laag mogelijk in de auto te plaatsen zorgt deze voor een optimale gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. De carrosserie van de Mission E bestaat uit een mix van aluminium, staal en met koolstofvezel versterkt kunststof. De voorwielen hebben een diameter van 21 inch, terwijl de achterbanden om 22 inch lichtmetaal gemonteerd worden. Deze combinatie zorgt voor sportieve prestaties en zoals Porsche het zegt: “Het pure sportwagengevoel.”

    Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanAerodynamisch is de Porsche Mission E ook. De auto is maar één meter en 30 centimeter hoog. In combinatie met luchtopeningen aan de voor-, zij-, en achterkant van de wordt de luchtstroom optimaal om, langs en door de auto geleid. Zelfs de luchtstroom langs de wielen is geoptimaliseerd om opwaartse druk te voorkomen en de grip te maximaliseren.

    Geen buitenspiegels, wel vier deuren

    De voorkant van de Mission E doet sterk denken aan de moderne 911-modellen van Porsche. Een belangrijk verschil tussen de 911 en de Mission E zijn echter de achterdeuren die we in de eerste niet terugvinden, maar in de elektrische sportwagen wel. De voor- en achterportieren openen in tegenovergestelde richting van elkaar. Ook is er geen, zoals de meeste auto’s wel hebben, een deurstijl tussen de voor- en achterdeuren. Dit hebben de Duitsers gedaan om de instap voor- en achterin zo makkelijk mogelijk te maken. Opvallend zijn de ontbrekende buitenspiegels. Die verstoren namelijk de stroomlijn en zijn bij de Mission E vervangen door camera’s.

    Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanDe bestuurder heeft een vrijstaand en gebogen display met, traditioneel, vijf ronde Porsche klokken voor zijn neus. De instrumenten geven informatie over de belangrijkste thema’s Connected Car, Performance, Drive Energy en Sport Chrono weer. Ook is er een camera die de oogbewegingen van de bestuurder volgt en ziet naar welk instrument hij kijkt. Met een knop op het stuur kan het menu van dit instrument vervolgens geactiveerd worden. Vervolgens worden voor de navigatie door het menu opnieuw de oogbewegingen gevolgd. De camera volgt zelfs de zithouding van de bestuurder en beweegt het 3D-display met de bestuurder mee.

    Nederlands tintje

    Buiten al het geweld zit er met designers Ivo van Hulten voor het interieur en Emiel Burki voor het exterieur een Nederlands tintje aan de Mission E die in minder dan een jaar is ontwikkeld. Het is het eerste project waar Van Hulten zich mee heeft bemoeid, de opdracht die zijn team meekreeg was een Porsche te ontwerpen die zowel technisch als uiterlijk vooruitstrevend is.

    “Natuurlijk zijn er al volledig elektrische auto’s op de markt, Maar bij Porsche willen we er één bouwen die beter en moderner is en die ook onmiskenbaar Porsche genen in zich heeft. Dat begint al bij het design van het in- en exterieur. Zelfs al zou je de logo’s afplakken, zie je nog dat je met een Porsche te maken hebt”, aldus Van Hulten.

    Elektrische Porsche Mission E komt met oogbewegingen en gebaren 500 kilometer ver Driving-DutchmanHet Dutch Design in de Mission E zit ‘m volgens Van Hulten in ‘form follows function’. Ik denk dat dit iets typisch Nederlands is. Wij kijken niet alleen naar een mooie vormtaal, maar ook naar de functie die het heeft. Het moet een auto zijn waar je wat aan hebt, maar ook een waar je verliefd op kunt worden, een design waarbij er iets bij je gebeurt. Ik ben verliefd op deze Mission E.”

    Of de Porsche Mission E ook daadwerkelijk op de markt zal komen is niet bekend. De techniek is vooruitstrevend, maar ook erg kostbaar. Draadloos laden staat de komende jaren nog niet op de prioriteitenlijst. Maar dat de Mission E een statement van Porsche is moge duidelijk zijn.

    Bekijk de foto’s in groot formaat op onze Facebook pagina.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleFord Grand C-Max: comfortabel ontsnappen aan hectisch gezinsleven
    Next Article Kan de Volkswagen Caddy Combi Maxi de populaire MPV vervangen?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    By Tim Willems

    Rijtest Mazda 6 20th Anniversary

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?