Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Mazda6
    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Mazda6, wat is er beter?

    Auto 19-09-2018Geen reacties

    Voor 2018 heeft Mazda de 6 vernieuwd om zich staande te houden in het competitieve D- segment. Maar zijn de verbeteringen voldoende om de concurrentie van zich af te houden?

    Moordende concurrentie

    Het is als merk niet eenvoudig een grote sedan of station te hebben in het D-segment. De concurrentie is van oudsher moordend met veel verschillende modellen. Zo moet de Mazda6 het opnemen tegen auto’s als de Volkswagen Passat, Audi A6, Opel Insignia en Mercedes-Benz E-klasse, niet de minste. Om deze strijd aan te blijven kunnen, heeft Mazda de 6 voor 2018 opgefrist, zowel qua uiterlijk als op technisch vlak.
    Rijtest Mazda6Een ander gezicht

    De Mazda6 is altijd een mooie en elegante verschijning geweest en is dat na de update alleen nog maar meer. Vloeiende lijnen geven de auto een vriendelijk uitstraling, wat mooi tegenwicht geeft tegen de vaak erg serieuze Duitse modellen.

    De grootste uiterlijke aanpassing aan deze nieuwe uitvoering ten opzichte van het vorige model is de grille, die nu nog prominenter aanwezig is en de 6 mooi in lijn brengt met andere Mazda’s, zoals de CX-5. Verder zien we andere bumpers en lichtunits.
    Rijtest Mazda6Stiller en beter

    Maar de update gaat een stuk verder dan dat. Door aanpassingen aan het onderstel stuurt de 6 dynamischer en biedt hij tegelijk meer comfort. Het is lastig uit te leggen, maar het stuurgevoel dat de Mazda biedt, maakt rijden in deze auto tot een zeer prettige ervaring. Communicatief, direct en met precies de juiste weerstand, zonder hardcore sportief te zijn. Wat ons betreft een ideale mix.

    De nieuwe 6 ligt goed op de weg, zowel in bochten als tijdens hoge(re) snelheden, maar biedt tevens een hoge mate van comfort. Ook hier hebben de engineers een goede combinatie weten te vinden. Daarnaast heeft Mazda de 6 meer geluidsisolatie gegeven waardoor de auto merkbaar stiller is geworden.
    Rijtest Mazda6Nieuw interieur?

    Hoewel het interieur qua ontwerp in grote lijnen hetzelfde is gebleven, is het geheel nu wel een stuk mooier geworden. Hoogwaardige materialen zoals leer en alcantara zijn gebruikt om het binnenste van de Mazda naar een hoger niveau te tillen. En goedkopere materialen zoals hard plastic zijn uit de auto verbannen. Ook is duidelijk dat er met een hoge mate van afwerking gewerkt is. Alles voelt bijzonder goed in elkaar gezet, stevig en van goede kwaliteit.

    Dit alles zorgt ervoor dat de cabine van de 6 een bijzonder fijne plek is om in te zitten. Duidelijk is dat de Japanners kiezen voor eenvoud. Niet dat je iets te kort komt, verre van, je hebt alle moderne snufjes die je nodig hebt, maar het is op een kalme manier verwerkt in de auto. Waar concurrenten vaak erg druk dashboards hebben, biedt de Mazda6 een rustige omgeving.
    Rijtest Mazda6Aandrijflijn

    Onze testauto, de net even iets mooiere Sportbreak, was voorzien van de 2.0 liter SKYACTIV-G motor met 165 pk en 213 Nm, gekoppeld aan een zestraps automaat. Hoewel je hiermee niet de stenen uit de straat trekt, van 0-100 kilometer per uur in 10,2 seconden, is het wel een fijne aandrijflijn.

    De motor biedt voldoende koppel om goed vooruit te kunnen, maar moet door het ontbreken van een turbo wel even op gang komen. Gelukkig wordt hij geholpen door een zijdezachte automaat, die goed past bij het kalme interieur en maakt rijden in deze auto tot een ontspannende ervaring.
    Rijtest Mazda6Conclusie

    Met de update heeft Mazda de mooie 6 nog iets fraaier en beter gemaakt. Meer stilte, een beter afgewerkt interieur en een stoer front. Het zijn geen enorme ingrepen, maar hebben wel een groot resultaat. Hiermee biedt Mazda een mooi en rustig alternatief voor de gevestigde (Duitse) orde. Geschikt voor mensen die graag in een vriendelijke auto rijden en na een drukke dag een grote mate van rust kunnen gebruiken. En met de Sportbreak heb je ook nog eens alle ruimte die je nodig hebt. De 6 Sportbreak is verkrijgbaar vanaf 38.490,- euro, de sedan is iets goedkoper met 36.990,- euro.

    Rijtest Mazda6MAZDA6 SPORTBREAK SKYACTIV-G 2.0 165 SIGNATURE

    Motor: 1.998 cc viercilinder benzine
    Vermogen: 165 pk bij 6.000 tpm
    Koppel: 213 Nm bij 4.00 tpm
    Transmissie: 6 v., automaat
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 206 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 10,2 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.315 kilogram
    CO2-uitstoot: 142 g/km
    Energielabel: C
    Prijs vanaf: 38.490,- euro (sedan: 36.990,- euro)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleWow, dit zijn de limited editions Ferrari Monza SP1 en SP2!
    Next Article Peugeot e-Legend, laat maar komen!

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?