Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Nieuwe Nissan GT-R getemd, tot dat je ‘m los laat..!

    Auto 20-10-2016No Comments

    De nieuwe Nissan GT-R is van binnen en buiten flink opgefrist en nu nóg luxer, sterker en sneller dan zijn voorgangers. Een minpuntje is dat de GT-R ook 10 duizend euro duurder geworden is, maar je hebt dan wel een sportwagen waarmee je na een trackday relaxt naar huis kunt rijden en onderweg de baby op kunt halen. De maxi cosi past namelijk op de achterbank.

    En zo klinkt de nieuwe Nissan GT-R

    De huidige generatie Nissan GT-R stamt alweer uit 2007 en kwam in 2009 naar Europa. De nieuwste GT-R is op bijna alle punten nog gaver geworden dan zijn voorganger waar ik drie jaar geleden mee reed (met video!). Aan die auto voelde én hoorde je dat hij op en voor het ontwikkeld was. Door het continue stugge onderstel en geluiden uit de aandrijflijn, leek het of je in een volbloed circuitauto reed. Gaaf als je op het circuit rijdt, maar niet als je de auto ook voor andere doeleinden gebruikt.   

    nissan-gt-r-driving-dutchman_18Minder barbaars

    De nieuwe GT-R voelt een stuk minder barbaars dan zijn voorganger. Dit begint al direct na de start. Het start- en stationair geluid zijn nog steeds erg mooi en spreken nog steeds enorm tot de verbeelding, maar zijn wat tammer geworden. Daarnaast is het interieur minder spartaans en voel- en hoorbaar beter geïsoleerd. De aandrijflijn produceert minder mechanische geluiden en de GT-R rijdt in de standaardmodus een flink stuk comfortabeler.

    nissan-gt-r-driving-dutchman_22Zijn bescheiden gedrag verdwijnt echter als sneeuw voor de zon zodra je de rijmodus aanpast. De GT-R verandert op dat moment in een beestachtiger monster. De oergeluiden uit de aandrijflijn en motor komen weer tevoorschijn en het racegevoel wordt versterkt door het titanium uitlaatsysteem, waar iedere GT-R nu standaard mee geleverd wordt.    

    nissan-gt-r-driving-dutchman_19Veel vloeiender

    Hoewel ik toch een beetje het rauwe van de oude mis, doet de nieuwe GT-R nog een paar schepjes bovenop de prestaties die toch al zo enorm waren. Uiteraard worden nog alle vier de wielen aangedreven. Het vermogen is gestegen van 550 naar 570 pk en het koppel van 632 naar 673 Nm. Dit lijkt op papier niet veel, maar in de praktijk voel je dat voornamelijk de trekkracht bij een lager toerental begint en op een hoger toerental beschikbaar is.

    nissan-gt-r-driving-dutchman_20Hierdoor is de GT-R een stuk soepeler geworden en schakelt de bak een stuk minder. Dat schakelen gaat overigens veel vloeiender dan in de ‘oude’ GT-R. De modus waarmee je de demping van het onderstel aanpast heb je wel nodig boven de 230 kilometer per uur. De jongste telg uit de GT-R familie is vrij gevoelig voor stuurbewegingen. Door de demping aan te passen is het net of je met een blok beton rijdt. Zo strak, scherp en stabiel is de GT-R.  

    nissan-gt-r-driving-dutchman_21In minder dan drie seconden 100 km/h

    Mijn rit met de Nissan GT-R van Arnhem naar het Duitse circuit Nürburgring verliep wisselend. Ik heb genoten van zijn vermogen en snelheid op de autobahn, maar ook van zijn luxe en comfort in de file. Het allerfijnst voelt de GT-R zich op de bochtige provinciewegen rondom de Nürburgring. Het is heerlijk om al bij lage toerentallen lekker veel kracht te voelen, bochten strak te nemen en voorgangers even makkelijk, snel en veilig in te kunnen halen. Het circuit hebben we gezien, maar helaas alleen vanachter een hek. En juist daar denk ik dat de GT-R het allerbeste tot zijn recht komt.

    nissan-gt-r-driving-dutchman_17

    De nieuwe Nissan GT-R is nog steeds een volbloed racewagen waar je mee de weg op mag. Door her en der punten op de i te zetten, heeft Nissan de auto geschikter gemaakt voor een grotere doelgroep. De motor is krachtiger en soepeler geworden en binnenin de auto hoor je veel minder rijgeluiden. Hierdoor is het rijplezier in de GT-R over de hele linie uiteindelijk toch een stuk gaver geworden. Helemaal omdat je in minder dan drie seconden en sneller dan een Tesla Model S P 90 D Ludicrous 100 kilometer per uur rijdt, waanzinnig!

    Informatie

    Merk: Nissan
    Model: GT-R
    Prijs: vanaf € 161.900,-
    Motor: 3.799 cc, V6, 570 pk
    Brandstof: Benzine
    Versnellingsbak: 6 v., automaat met dubbele koppeling
    Topsnelheid: 315 km/h
    0 tot 100 km/h: < 2,7 seconden
    Gewicht: 1.752 kg
    Opgegeven gemiddeld verbruik: 11,8 l/100km
    CO2-uitstoot: 275 g/km
    Aantal zitplaatsen: 4, maar achterin wil je niet zitten

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe eerste auto in Nederland, een verhaal uit 1897
    Next Article Boetebedragen 2017

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?