Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    • Roadtrip: met de Alfa Romeo Stelvio naar de bergen
    • Rijtest Nio ET5
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Lexus ES
    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe zakensedan: test met de Lexus ES

    Auto Elektrisch 24-09-2019No Comments

    Met de ES gaat Lexus inmiddels de zesde generatie in, iets wat de Nederlandse autorijder zal verbazen. Want wie heeft hier ooit een ES zien rijden? Bijzonder weinig mensen kunnen we u melden, want deze nieuwe ES is de allereerste die officieel in ons land leverbaar is. Maar wat biedt deze luxe sedan ons?

    Een volle bak

    De Lexus ES werd oorspronkelijk als grote middenklasser alleen geleverd in Noord-Amerika, de grootste afzetmarkt van het luxemerk van Toyota. In Europa hadden wij hiervoor de GS, die nu niet meer leverbaar is.

    Met de nieuwe ES treedt Lexus in ons land in een segment met gevestigde auto’s als de BMW 5-serie, de Audi A6 en de Mercedes-Benz E-klasse, allen ruim, luxe en kwalitatief erg goed. Een behoorlijke uitdaging dus om hier voet aan de grond te krijgen. Maar met zijn zuinige hybride aandrijflijn, bijzondere design en standaard zeer luxe aangekleed, zouden de Japanners best wel eens hoge ogen kunnen gooien.
    Lexus ESGeen muurbloempje

    Dat is, als er voldoende mensen zijn die het ontwerp kan bekoren. Want waar zijn concurrenten door een relatief behoudend design vrij eenvoudig mooi te vinden zijn, heeft de ES lak aan conformiteit. De scherpe koplampen, de dagrijlichten en de Spindle grille lijken allemaal als door een zwart gat aangetrokken door het Lexus logo. Ontwerptechnisch zeer fraai en gedurfd.

    De zijkant is mooi strak en zakelijk en de achterzijde vloeiend, waarbij de kofferbakdeksel opvalt doordat hij er iets op ligt; iets wat lichtjes doet denken aan de 5-series van voorheen. Al met al een mooi, maar ook uitbundig design, waar je bewust voor moet kiezen.
    Lexus ESVan binnen

    Het interieur van de nieuwe ES is wat rustiger dan de buitenzijde en wordt gekenmerkt door vloeiende lijnen, goede materialen en een uitzonderlijk hoog niveau van afwerking. Hij haalt net niet het niveau van Lexus’ vlaggenschip, de LS, maar biedt zonder twijfel dat typische luxe verwengevoel, dat rijden in deze klas kenmerkt.

    Wat iets minder verwennen is, is de werking van het infotainment systeem. Het is duidelijk, maar vooral de werking van de navigatie zou iets logischer kunnen. Zaken als een adres invoeren, zijn niet snel te vinden. Daarentegen werkt de Voice Command uitstekend, waarmee je het omslachtige menu omzeilt en tevens je handen aan het stuur kan houden. Of je gebruikt de navigatie van je telefoon via Apple Carplay of Android Auto. 
    Lexus ESVerwennerij

    Rijden in een ES is, zoals bij veel Lexussen, verwennerij. De stoelen zijn comfortabel, goed in stellen en bieden voldoende steun. Lexus zet de ES, zeker in de F Sport uitvoering waar wij mee rijden, ook als sportieve sedan in de markt. Hiervoor krijgt de sportieve uitvoering standaard het Adaptive Variable Suspension systeem, dat zich aanpast aan de manier van rijden. En dat werkt bijzonder goed. Bij stevig doorrijden voel je de demping strakker worden. Desondanks voelt de ES zich het fijnst cruisend op hoge snelheid. Hierbij worden oneffenheden goed weg gefilterd en heerst in de auto een kalme rustige en zeer fijne sfeer.

    Dit wordt ondersteund door de bijzonder goede geluidsisolatie. Actieve motorsteunen, geluid reducerende lichtmetalen wielen, akoestisch glas en speciale isolatie in de motorruimte zorgen ervoor dat weinig buitengeluid, zoals van de banden of wind, in de auto te horen is.
    Lexus ESDe motor

    Een 2,5-liter viercilinder in combinatie met een elektromotor en Lexus’ CVT zorgen voor een fijne, soepele en zuinige aandrijving, die zijn werk bescheiden op de achtergrond uitvoert. Tijdens de test haalden wij met groot gemak verbruik cijfers van rond de 1 op 18-19, wat voor een 1.655 kilogram zware auto bijzonder goed te noemen is.

    Maar zodra je het gas diep intrapt, ontmoet je het grootste manco aan deze verder uitstekende auto. De grote viercilinder klimt hoog in de toeren en blijft daar met als gevolg een vrij hard niet inspirerend geluid. Een auto in deze klasse zou fijner aanvoelen met de souplesse van een zescilinder in combinatie met een elektromotor.
    Lexus ES

    Conclusie

    Met de ES biedt Lexus een meer dan goede opvolger van de GS in ons land. Ruim, stil, luxe en van bijzonder goede kwaliteit is het een auto die zijn mannetje staat in het luxe zakensegment. Zelf rijdend of door een chauffeur, zul je altijd verwend worden door alle goeddoordachte luxe en de mooie afwerking. Het karaktervolle design zal niet iedereen aanspreken, maar dat maakt de auto alleen maar nog interessanter voor de mensen die er wél voor durven kiezen. Die willen juist iets anders, en dat levert Lexus. Daarnaast is de auto ook nog eens voordelig. Je rijdt namelijk al een rijk uitgeruste ES voor 52.995,- euro, met dank aan de zuinige aandrijflijn en dus lage BPM. De F Sport is er vanaf 59.195,- euro, waarbij onze luxe premium uitvoering richting de 63.000,- euro gaat.

    Lexus ES 300h F Sport

    Motor: 2.487 cc viercilinder benzine
    Vermogen: 218 pk
    Koppel: 221 Nm
    Transmissie: CVT
    Aandrijving: voorwiel
    Topsnelheid: 180 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 8,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.655 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 18,5
    CO2-uitstoot: 103 g/km
    Energielabel: A
    Prijs vanaf: 52.995- euro
    Prijs testauto: 62.570,- euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleMotor tunen of niet? Have it your way!
    Next Article Test Renault Clio TCe 130 EDC GPF Initiale Paris 2019

    Related Posts

    By Rob Blom

    Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Toyota GR86

    By Tim Willems

    Rijtest Nissan Ariya

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?