De Mercedes-Benz C 180 Coupé is mooi, sjiek, elegant, compact en een hele fijne reiswagen. Ik reed er een week en veel kilometers mee. Je zult alleen nooit meer anoniem rond kunnen rijden.
Dat je in iets heel speciaals rijdt, merk je direct en vaak aan reacties van mensen om je heen, zowel op de weg als op locaties waar je stil staat. Duimen gaan omhoog, smartphones maken foto’s en mensen spreken je aan. De Coupé spreekt velen aan en terecht. Het design zowel buiten als binnen in de auto is fraai, heel fraai. De C-Klasse Coupé klopt gewoon helemaal.
Zoeken naar juiste versnelling
Er is al een Mercedes-Benz C-Klasse Coupé vanaf bijna 41 duizend euro, maar die moet je dan wel met de hand schakelen. Mijn C-Klasse was voorzien van de 1.6-liter benzinemotor met de 7G-TRONIC PLUS automatische versnellingsbak, die ok zijn maar geen sportprestaties leveren. Als je een sportieve rijstijl hebt, zoekt de versnellingsbak naarstig naar de juiste versnelling met grote toerentalverschillen als gevolg. Het opschakelmoment zou ook wat sneller mogen gaan. Wil je sportief rijden met automaat, kies dan de C400 benzine of C 220 diesel met 9G-TRONIC.
Als je rustig rijdt, is de 7G-bak wel een pareltje. Hij zorgt voor genoeg kracht om lekker te kunnen versnellen en maakt de C heerlijk soepel. Daarvoor zorgt ook het subtiele onderstel met Dynamic Steering optie. Het onderstel is sportief comfortabel en zorgt voor een goede stabiliteit en balans op hoge snelheid en in bochten. De C Coupé geeft een vertrouwd en veilig gevoel.
Heel stil interieur
De Mercedes-Benz C 180 Coupé blinkt, net als andere Mercedessen zoals de B 180 d, GLC 250, C 350 e plug-in hybrid, uit in stilte en rust. Als je rustig rijdt hoor je de motor niet en is er ook nagenoeg geen bandengeluid en windgeruis. Soms kreeg ik het gevoel dat ik in een elektrische in plaats van een brandstofauto reed. Behalve bij flink gas geven, want dan moet de 1.600 flink aan de auto sleuren om hem van zijn plek te krijgen.
De rust in combinatie met het fraai afgewerkte interieur en heerlijk zittende kuipvormige stoelen, maken dat je ontspannen lange afstanden kunt rijden. Daarbij moet ik wel zeggen dat het zitvlak van de stoelen iets zachter had gemogen.
Entertainmentsysteem verdient aandacht
Hoe mooi en goed de C-Klasse ook is, het entertainmentsysteem mag wel wat meer aandacht krijgen. Het geluid is ok, maar kan zoveel mooier zoals als bijvoorbeeld in de Lexus RC 300h. De kaartweergave van het navigatiesysteem ziet er tekenfilmachtig uit en reageert soms wat langzaam. Het past in ieder geval niet bij de allure en klasse van de C Coupé en geeft een beetje een ‘goedkope’ aanblik.
De weergave van informatie op de cockpit voor de neus van de bestuurder is daarentegen wel weer helemaal tip top in orde. Het ziet er fraai uit en de informatie is ook voor leesbrildragers tot sterkte +2.0 zonder bril goed afleesbaar. Het wordt echter wel echt eens tijd voor Mercedes om van de cruise control bediening achter onderin het stuur af te stappen. Het mooiste en effectiefste is de bediening zichtbaar óp het stuurwiel.
Mijn conclusie
Ik heb een week en vele kilometers heerlijk rondgereden. Tanken hoef je niet veel te doen, de tankinhoud is groot, het verbruik laag. De Mercedes-Benz C 180 Coupé is een opvallende en onderscheidende verschijning in het straatbeeld. Anoniem rondrijden zal je niet lukken, overal waar je komt, word je bewonderd en geprezen om je goede smaak.
Plus
+ Status
+ Design
+ Afwerking in- en exterieur
+ Basisprijs
Min
– Entertainmentsysteem
– Versnellingsbak
– Cruise control bediening
Informatie
Merk: Mercedes-Benz
Model: C-Klasse
Type: C 180 Coupé
Prijs vanaf: € 40.495
Prijs testauto: € 52.389
Motor: 4, in lijn, 1.595 cc
Versnellingsbak: 7G-TRONIC PLUS
Brandstof: benzine
Topsnelheid: 225 km/u
Vermogen: 156 pk
Koppel: 250 Nm
Prestaties: 0-100 km/u : 8,5 sec.
Opgegeven gem. verbruik: 5,3 L/100km