Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Om de 120 duizend kilometer en zeven jaar olie verversen is te weinig

    Techniek 21-03-20152 reacties

    Enige tijd geleden werd ik in de auto gebeld door een garagist uit het hoge noorden. Hij klonk ontdaan en zag het eigenlijk niet meer zo zitten. In zijn werkplaats stond een Kia Sorento V6 (motorcode G6CU) uit 2004 met 183.000 kilometer op de teller.

    Vijfhonderd kilometer eerder had hij de koppakking vervangen in verband met koelvloeistofverlies.  Nu stond de auto echter binnen voor serieuzere zaken, de lagers van de krukas waren totaal versleten en uitgelopen. De link tussen de koppakking en de huidige schade kon door de garage niet gelegd worden en hij vroeg advies aan Tech|X.

    Enorme lakafzetting door slechte motorolie

    Tech|X heeft experts in het hele land, dus dit werd een klusje voor Egbert Laagland uit Assen, lekker in de buurt. Aangekomen op de plaats delict viel direct de enorme lakafzetting aan de bovenzijde van de motor op. Deze lakafzetting ontstaat door zeer slechte kwaliteit van de motorolie, waarbij de dopes verdampen en zich als een vernislaagje op de onderdelen afzet. Een goede indicatie dus!

    Om-de-120-duizend-kilometer-en-zeven-jaar-olie-verversen-is-te-weinig-carterpanHet was goed te zien dat de koppakking van de rechter cilinderbank vernieuwd was. Hier was namelijk geen lakafzetting meer aanwezig. Hoe anders dan zijn tweelingbroer aan de overliggende zijde. Corrosie heeft zich ook meester gemaakt over de zichtbare drijfstanglagers, het lager was min of meer aan het verpulveren. Dit is een teken van hele slechte smeerkwaliteiten van de motorolie.

    Op de vraag aan de garagist of ná het vervangen van de koppakking ook de motorolie ververst was moest de man, enigszins beschaamd, een ontkennend antwoord geven. Het was een zogenoemde low-budget reparatie. De klant had de garagist dringend verzocht de kosten zo laag mogelijk te houden omdat er maar heel weinig budget voorhanden was. En ja, wat doe je dan?  Meegenomen werd het feit dat ook Kia het verversen van de olie bij deze reparatie niet voorschrijft.

    Na demontage van het oliefilter bleek deze in dezelfde staat als de verpulverde lagers. Het filter viel in brokstukken uiteen ten teken dat er al veel te lang veel teveel olie doorheen is gegaan. Daarbij moet opgemerkt worden dat de laatste jaren voor dit filter echt tropenjaren geweest moeten zijn. Tijd om eens uit te zoeken hoelang deze olie al gepresteerd heeft, voordat het er de brui aangaf.

    Om-de-120-duizend-kilometer-en-zeven-jaar-olie-verversen-is-te-weinig-oliefilterBij korte ritten vaker olie verversen

    De zoektocht gaat terug naar september 2012, de laatste tenaamstelling van de auto. Op de factuur stond de melding ‘enkel afleveren met APK’. Onderhoud werd kennelijk niet op prijs gesteld. Na deze datum werd ook geen onderhoud meer gepleegd gaf de huidige eigenaar toe. Dus gaan we nog verder terug en komen uit op het jaar 2008! We melden een onderhoudsbeurt uitgevoerd bij 62.000 kilometer. Ruim 120.000 kilometer geleden dus en, oh ja, bijna 7 jaar.

    Dit is serieus een termijn dat geen enkele olie en oliefilter goed kan verwerken. Laat staan de andere onderdelen die ook regelmatig onderhoud nodig hebben. Hieruit mag blijken dat indien de garage na het vernieuwen van de koppakking wel de olie had ververst, de schade aan de motor niet voorkomen had kunnen worden.

    Om-de-120-duizend-kilometer-en-zeven-jaar-olie-verversen-is-te-weinig-lagerschaalDe oorzaak van de schade  was tenslotte  al in een veel eerder stadium ingezet. Nu weet ik dat er een aantal kampen zijn die beweren dat olie verversen onzin is. Tech|X  ondervindt de praktijk echter aan den lijve. En wij stellen zelfs: “Indien er veel of alleen maar korte trajecten gereden worden, ververs dan wat vaker de olie“.

    Aan u de overweging!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleHonda onthult Bulldog Concept
    Next Article Rijtest Volkswagen Passat, Auto van het Jaar 2015

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Peter van Münster on 05-08-2015 22:20

      Zal met verbijstering het verhaal te lezen van die Kia. Dan lees ik ook weer dat er mensen zijn die olie versen, overbodig vinden. Wat snappen die mensen niet. Wat zien zij over het hoofd.

      Reply
      • Rob Blom on 06-08-2015 07:35

        Peter,

        Het is inderdaad bizar. Ik denk dat het een combinatie van onwetendheid, verkeerde zuinigheid en soms misschien gemakzucht omdat er geen tijd om naar de garage te gaan is.

        Gr.,
        Rob

        Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?