Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Ontmaagd door de Kia Soul EV

    Auto Elektrisch 08-03-2017No Comments

    Het was voor mij de eerste keer en dat is altijd spannend. Je weet niet wat er gebeurt of hoe je zelf moet handelen, maar de Kia Soul EV is lief voor me geweest. En hierdoor viel het best mee en was het bijna niet meer eng, die eerste keer rijden in een volledig elektrische auto.

    Na meerdere malen gereden te hebben in allerlei hybride voertuigen, werd het langzamerhand toch echt tijd te ervaren hoe een volledig elektrische auto het doet. Kloppen alle clichés die voor- een tegenstanders roepen over EV’s? Om dat uit te vinden ging ik een kleine week met de Soul EV op stap.
    So far so good

    De Kia Soul heeft een bijzonder sympathiek uiterlijk. Waar andere crossovers vaak stoer en strak, en daardoor wat bozig zijn, kijkt het vriendelijke neusje van de Soul je lachend aan. Vrolijke two-tone kleuren, een omlaag lopende daklijn die een knipoog richting de coupe vormt en een speelse achterkant, als je de Soul ziet wordt zelfs een regenachtige dag een beetje vrolijker.

    Ook binnenin is de Soul zeer prettig. Een fijn interieur met mooie materialen en voor het formaat van de auto genoeg ruimte, resultaat van zijn vierkante vorm. Alleen de kofferbak is wat aan de kleine kant. Je zit redelijk hoog, maar hebt daardoor volop uitzicht rondom. De stoelen zitten zeer comfortabel en alle apparatuur zit op een logische plek en werkt intuïtief. So far so good!
    In één streep

    Het bijzondere van deze Soul is natuurlijk het feit dat hij volledig elektrisch is. Geen hybride, geen range-extender, maar alleen een accupakket met een capaciteit van 27 kWh en een elektromotor. Hiermee zou je volgens de officiële testcyclus 212 kilometer moeten kunnen rijden, maar in de praktijk ligt dit wel wat anders waarover zo meer. De accu’s zijn via een stopcontact of simpele laadpaal in zes tot zeven uur op te laden. Sneller is natuurlijk de Chedemo-snellader die de auto in een half uurtje oplaad tot 80 procent.

    De elektromotor levert 110 pk en een lekker dik koppel van 285 Nm, dat al vanaf stilstand beschikbaar is. Het is een zeer bijzondere ervaring om gas -nou ja gas, meer stroom- te geven en de auto in één lineaire versnelling te voelen optrekken. Geen dipjes, geen schakelmomenten, gewoon in één streep naar de horizon. En dat zonder welk geluid dan ook, geholpen door het feit dat de Soul van zichzelf al een zeer stille auto is.
    De problemen van EV’s

    Het grootste kritiekpunt op elektrische auto´s is de beperkte actieradius, waar ook de Soul EV last van heeft. Een theoretische bereik van 212 kilometer is leuk, maar er zijn tal van factoren die hier de kilometers van afvreten. Sneller rijden dan 100 kilometer per uur, de airconditioning aan, lage buitentemperatuur en de mate van acceleratie. Allemaal elementen die er voor zorgden dat tijdens mijn testperiode (met temperaturen rond het vriespunt) het bereik eerder rond de 120 kilometer lag.

    En omdat je liever niet met een lege accu stil komt te staan en de Soul rond de 25 procent procent bereik waarschuwingen geeft, kun je in feite maar 80 kilometer ontspannen rijden voordat je een paal moet zoeken. Hierbij kan alleen een snellaadpunt ervoor zorgen dat je binnen afzienbare tijd je weg kan vervolgen. Deze quickchargers laden echter de accu maar tot 84 procent op, waarmee je bereik weer nog een stukje lager wordt. Rijd je iedere dag korte stukjes, waarbij je altijd in de buurt bent van opladers, dan werkt de Soul EV prima. Maar rijd je vaak langere afstanden, dan moet je goed plannen, zowel in tijd als in route, en het niet erg vinden af en toe een tijdje stil te staan.
    Een ander lastig punt van elektrische auto’s is het gewicht van het accupakket. De Soul EV weegt 1.465 kilogram, wat aan de stevige kant is voor een auto van dit formaat. In de bochten voel je deze kilo’s wel degelijk, waardoor de Kia geen snel bochtenmonster is. Maar door een zeer goed afgestelde vering, die zorgt voor een comfortabele rijervaring, is dit verder nauwelijks een probleem.

    Conclusie

    Rijden in de Kia Soul EV vereist aanpassingen. Niet qua comfort, uiterlijk of rijplezier, maar qua planning. De beperkte actieradius en de verplichte laadtijd dwingen je rustiger aan te doen en keuzes te maken. Maar vind je dit niet erg of rijd je sowieso alleen korte stukjes en wil je graag elektrisch rijden, dan is de Soul EV geen slechte keuze. De auto ziet er leuk uit, heeft voldoende ruimte en rijdt comfortabel en stil. Daarnaast is hij ook nog eens zeer voordelig in de lease door slechts 4 procent bijtelling en is hij met een aanschafprijs van vanaf 34.455 euro ook nog eens één van de goedkoopste EV´s op de markt. Tel daar nog eens de standaard zeven jaar garantie van Kia bij op en je snapt waarom je steeds meer Soul EV´s ziet rondrijden.

    Informatie

    Merk: Kia
    Model: Soul EV
    Uitvoering: ExecutivePlusline
    Aandrijving: Elektromotor
    Accupakket: 27 kWh
    Vermogen: 110 pk, 285 Nm
    Acceleratie tot 100 km/u: 11,2 seconden
    Topsnelheid: 145 km/u
    Versnellingsbak: 1 versnelling
    Prijs vanaf: 34.455 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleNegen elektrische motorfietsen, ook voor jou zit er iets bij
    Next Article Nieuwe MINI Countryman, een auto van tegenstellingen

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?