Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Onuitwisbare storingen Peugeot 3008 diesel hybrid Driving-Dutchman 1
    By Rob Blom

    Onuitwisbare storingen Peugeot 3008 diesel hybrid

    Techniek 02-10-2019No Comments

    Van de Peugeot 3008 diesel hybrid uit 2013 en met motorcode RHC wordt in het autobedrijf de multiriem vernieuwd. Na de reparatie start de motor echter niet meer en zijn er drie permanente storingen en foutcodes die met geen enkele mogelijkheid gewist kunnen worden. 

    Gegevens Peugeot 3008 in dit artikel:
    Merk: Peugeot
    Type: 2.0HDI 147KW HURHC/2P – 88
    Motorcode: RHC
    Brandstof: diesel
    Hybridesysteem: HCU1

    Foutcodes:
    P1383 Dynamo/elektromotor aandrijfriem foutief/gescheurd
    P16AB HV systeem aandrijfriem foutief/gescheurd
    P0562 spanningsverzorging schakelapparaat spanning te laag 

    Na een aantal wis-pogingen geeft de monteur het op en roept hij de hulp van de Automotive Techline van Mijngrossier in. Die informeren de monteur dat fouten pas te wissen zijn nadat de multiriem ‘gereset’ is. Bij deze hybrid4 motoren wordt de verbrandingsmotor namelijk gestart via de multiriem met de hoogspanningsdynamo.

    Onuitwisbare storingen Peugeot 3008 diesel hybrid Driving-Dutchman

    Om schade te voorkomen monitort de regeleenheid of de riem slipt. Als dit het geval is, wordt er een foutcode gegenereerd. In extreme gevallen kiest het systeem ervoor de startpoging te onderbreken en zal de verbrandingsmotor niet aanslaan.

    Multiriem handmatig spannen

    De hoogspanningsdynamo heeft enorm veel vermogen. Als er slip in de riem zou optreden, kan deze in zeer korte tijd zo heet worden dat hij in de brand vliegt. Door het toerental van de dynamo te vergelijken met het toerental van de krukas, kan het systeem de slip detecteren en hierop ingrijpen.

    Deze hele constructie heeft gevolgen voor de riem zelf, de spanners, het inleren én resetten van dit soort multiriemen. Volgens de procedures van de autofabrikant moet de riem handmatig gespannen worden. 

    De juiste spanning van de riem moet worden gemeten met een frequentiemeter. Omdat de dynamo zowel gebruikt wordt om te laden als om de motor te starten, wordt de riem ook aan twee kanten gespannen.

    Nadat de monteur de riem volgens de juiste procedure gespannen heeft, heeft AutoNiveau via online remote diagnose de riem gereset en de foutcodes gewist. Hierna doet alles het weer naar behoren en loopt de Peugeot weer als een zonnetje. 

    Afgebeelde foto is niet van de in dit artikel behandelde foto.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleTest BMX X7 xDrive40i, onbescheiden maar steengoed
    Next Article Test Jaguar XE 2019, de ideale mix?

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel

    By Rob Blom

    Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?