Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Op pad met de Polestar 2

    Auto Elektrisch 25-03-2021Geen reacties

    De Polestar 2 is een belangrijke nieuwkomer in het veld van volledig elektrisch vervoer. Met een bereik van circa 400 kilometer, meer dan 400 pk en een duizelingwekkende acceleratie is het een directe concurrent van auto’s als de populaire Tesla Model 3 en de Audi E-tron. Wij gingen een aantal dagen met deze nieuwe auto op pad om te kijken wat hem onderscheidt.
    Transformatie

    Autokenners zullen weten dat Polestar zich in een aantal jaar getransformeerd heeft van het produceren van snelle Volvo’s naar een zelfstandig elektrisch merk. De Polestar 1, een prachtige hybride sportcoupé, zorgde voor de eerste stap in deze overgang, de Polestar 2 maakte de verandering compleet.

    Hoewel het merk dus ontstaan is vanuit Volvo, wordt het zeer duidelijk in de markt gezet als een aparte identiteit. Maar zodra je de Polestar 2 ziet staan, is een nauwe relatie met Volvo lastig te ontkennen. Wat overigens geenszins iets negatiefs is.
    Uiterlijk

    De Polestar 2 heeft een bijzonder uiterlijk dat het midden houdt tussen een crossover en een sedan.  Zelf noemen ze het een ‘fastback’. Het is duidelijk dat het beroemde Scandinavisch minimalisme een belangrijke inspiratiebron is geweest bij het ontwerpen van deze in China gebouwde auto.

    Simpele lijnen en afgeronde hoeken zorgen voor een krachtig en toch vriendelijke gezicht. Aan de voorzijde worden we begroet door de bekende Volvo ‘Hamer of Thor’-lampen en een grille, die in deze elektrische auto natuurlijk niet de bekende rol van luchtdoorlaat op zich neemt.

    De zijkant is even wennen met hoge deuren en relatief kleine ramen, iets wat je niet zo gek vaak tegenkomt. De achterzijde is eveneens vrij hoog en voorzien van een prachtige doorlopende LED strip, die zorgt voor de verlichting. Al met al is het een geslaagd ontwerp, maar of we de auto nu echt mooi kunnen noemen?
    Interieur

    Was de buitenkant al vrij minimalistisch, in het interieur komt dit pas echt goed tot zijn recht. Het ontwerp is hier dusdanig tot het minimale teruggebracht, dat het haast tegen het saaie aan zit. Nu was ons testexemplaar ook nog eens volledig in het grijs uitgevoerd, wat natuurlijk niet helpt.

    Centraal in het dashboard vind je een rechtopstaand 11 inch aanraakscherm, waarmee je alle functies van de auto bedient. Daaronder een vrij hoge middenconsole met de hendel om de auto in Drive, Reverse of Neutral te zetten. Achter het stuur een groot digitaal scherm, dat zijn informatie duidelijk, maar wederom zeer minimalistisch toont.

    Wat ontbreekt? Een startknop. Simpelweg op de bestuurdersstoel gaan zitten is genoeg om de auto bedrijfsklaar te maken. Een vreemde gewaarwording, die echter verdomd snel went. Na een aantal dagen vraag je je af, waarom elektrische auto’s überhaupt nog een startknop hebben. Wat tevens gebeurt na flink wat kilometers is een groeiende waardering voor het minimalistische interieur. Het blijkt in feite een hele fijne plek om lang in te verblijven, met dank ook aan de bijzondere fijne stoelen (met veganistische bekleding).
    Techniek

    De Polestar 2 is voorzien van een twee elektromotoren die bij elkaar zorgen voor 408 pk en 660 Nm. Genoeg voor een 0-100 sprint van 4,7 seconden een topsnelheid van 225 km/h. Dit laatste is nogal opvallend omdat zusterbedrijf Volvo uit veiligheidsoverweging al haar auto’s begrenst op 180 km/h.

    De energie voor de elektromotoren komt uit een 78 kWh accupakket, dat moet zorgen voor een theoretisch gebruik van 470 kilometer. In de praktijk komt dit meer neer op tussen de 350-400 kilometer. De Polestar 2 is in staat tot 150 kW te laden, waarmee je veertig minuten tot 80 % vol laadt.
    Op pad

    Na het zoeken van de startknop – het blijft toch even wennen- is aan het dashboard te zien dat de auto klaar voor vertrek is. Een kleine tik tegen de hendel, fraai voorzien van een opgelicht Polestar logo, is genoeg de auto in Drive te zetten en in volledige stilte komen we van onze plek. De stoelen zitten perfect en het infotainmentsysteem laat zich bijzonder eenvoudig bedienen, want het wordt aangestuurd door een Google-systeem. Met een simpel uitgesproken ‘Hey Google’-zin stel je de navigatie in, zet je de muziek harder en kun je zelfs de stuur- of stoelverwarming aan of uit zetten.

    Bij het eerste rechte stuk gaat het pedaal helemaal naar beneden, waarna je hersenen even de tijd nodig hebben de acceleratie te verwerken. Want de Polestar 2 komt dankzij zijn altijd aanwezige maximale koppel behoorlijk van zijn plek. Wat betreft de wegligging hinkelt de auto een beetje op twee benen. Ja hij heeft veel grip en helt nauwelijks over, maar voelt zelden als een echte stuurauto. Het is geen auto die je even lekker een bocht in smijt, maar meer een comfortabele, snelle cruiser.
    Performance Package

    Dat wil zeggen, het onderstel in onze testauto was bij tijd en wijlen aan de behoorlijke harde kant. Dat komt hoofdzakelijk omdat hij voorzien van het Performance-package. Deze voorziet naast dikke gouden Brembo remklauwen, speciale velgen en gouden gordels (die laatste hoeven niet wat ons betreft) in een in 22 standen instelbaar Öhlins dempingssysteem.

    Bijzonder is dat deze alleen in te stellen is bij de garage. Bij ons was hij in standje 12 gezet (1 is keihard, 22 is erg zacht), maar over hobbels en door kuilen bleef hij wat aan de harde kant. Wij zouden zeggen, zet hem in standje 18 of sla dit pakket helemaal over; of je moet erg van gouden accenten houden.

    Conclusie

    De Polestar 2 is een interessante nieuwe elektrische auto. Hij voelt solide gebouwd en combineert een premium gevoel met een zeer bruikbaar bereik en snelle acceleratie. Hij onderscheidt zich vooral door zijn minimalistisch ontwerp, zowel binnen als buiten, en het handige Google-systeem. Qua rijden is de auto ietwat ambivalent; de prestaties en wegligging zijn zeer sportief te noemen, maar de auto voelt zelden echt sportief aan. Desondanks eindigt de Polestar 2 erg hoog in ons lijstje van favoriete elektrische auto’s, omdat het simpelweg een bijzonder fijne auto is om mee op pad te gaan.

    Polestar 2

    Aandrijving Twee elektromotoren, 408 pk en 660 Nm, vierwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 78 kWh
    Reëel bereik ca. 400 kilometer
    Gewicht in kg (leeg) 2.123
    0-100 in sec 4,7
    Top in km/h 225
    Vanafprijs in euro 59.800
    Prijs gereden model in euro 67.900

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest elektrische Fiat 500
    Next Article Rijtest Hyundai Tucson, een sprong voorwaarts

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?