Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Op tijd olie verversen essentieel voor moderne motoren

    Auto Techniek 13-02-20178 reacties

    De motor van de Alfa Romeo Giulietta liep de laatste tijd wat minder mooi stationair, begon ook met regelmatig galopperen en produceerde steeds meer rook. Reden voor de prille eigenaar van de auto deze bij de garage aan te bieden. 

    Het betreft een Alfa Romeo Giulietta uit 2010 met een 1.400 cc benzinemotor met motorcode: 940A2 en een nette 65 duizend kilometer op de teller. De reparateur stelde vast dat de bougie van de tweede cilinder was vet-geslagen, kennelijk ten gevolge van inwerking van motorolie. Om die reden werd een compressietest uitgevoerd met als ongewenst resultaat dat de compressie van de getroffen cilinder ver achter bleef bij die van de overige drie cilinders.

    Diepe scheuren in tweede cilinder

    Een inkijkje met een endoscoop bevestigde het vermoeden dat iets ernstig mis was in de tweede cilinder, diepe scheuren waren zichtbaar, de motor diende vervangen te worden om de auto weer correct te laten functioneren. Met dit bericht meldde de eigenaar van de auto zich bij Tech|X. Hamvraag was hoe dit kon gebeuren bij een motor met deze tellerstand die altijd netjes onderhouden leek.

    Om hier een antwoord op te kunnen geven werd na demontage van de cilinderkop een kijkje genomen in de cilinders. Het aanblik in de getroffen tweede cilinder was verrassend. Buiten enige oliesporen was er helemaal niets te zien, geen scheuren, rare vlekken of andere afwijkingen die motiveerden dat de motor ten grave gedragen diende te worden. Nu komt me dit niet geheel onbekend voor, reeds eerder heb ik meegemaakt dat scopebeelden volkomen verkeerd geïnterpreteerd werden, ook door mijzelf. Oliesporen of een groffer krasje in het hoonbeeld lijken al snel op diepe ravijnen en zijn een reden om de motor te vervangen.

    Variabele inlaatkleptiming

    De cilinderkop gaf echter wel een duidelijk beeld, de kleppen van de tweede cilinder hebben duidelijk een hoeveelheid olie te verwerken gekregen. Ofwel er is een mengsel in de cilinder geraakt, maar niet of nauwelijks tot ontbranding gekomen. Dit gegeven leidt de diagnose van het onderblok naar de cilinderkop. Om een benzinemengsel tot ontbranding te brengen, hebben we drie zaken nodig: brandstof, lucht en een ontsteking. De ontsteking wordt verzorgd door de bobine en bougie en deze bleken in orde. Brandstof lijkt ook in voldoende mate aanwezig gezien het residu dat was achtergebleven op de kleppen van de tweede cilinder en het ontbreken van foutmeldingen richting de brandstofvoorziening. Blijft over de factor lucht, deze komt binnen in de cilinders via de geopende inlaatkleppen.

    Echter in Fiat’s en Alfa MultiAir techniek worden deze kleppen niet rechtstreeks bediend door de nokkenas, maar door een pomp. Dit is de zogenoemde MultiAir pomp en iedere cilinder heeft er een. Dit system maakt het mogelijk de openingstijden van de inlaatkleppen van elke cilinder separaat aan te sturen om zo een perfecte verhouding tussen lucht en brandstof te verkrijgen. Minutieuze oliekanaaltjes met daarin minutieuze klepjes die elektronisch worden aangestuurd, zorgen voor een variabele inlaatkleptiming en ideale verbranding van het mengsel.

    Minutieuze oliekanaaltjes

    Maar minutieuze oliekanaaltjes hebben slechts weinig nodig om verstopt te raken en in dit geval de pomp van de tweede cilinder tot staken te dwingen. Hierdoor werden de inlaatkleppen nog maar nauwelijks bediend. De verstoppingen werden veroorzaakt door de motorolie, althans: en jawel hoor daar is tie weer… de vervuiling IN de motorolie. De MultiAir motoren blijken zeer gevoelig voor motorolie. Niet alleen de kwaliteit van de olie, maar ook de hoeveelheid en de mate van vervuiling in de olie bepalen het resultaat van de verder perfecte MultiAir-techniek.

    En scoopbeelden? Niet altijd geloven wat je ziet! Ververs gewoon op tijd je olie en je kunt lang van de MultiAir motoren genieten. Dit is overigens van toepassing op alle motoren van alle automerken. 

    Lees meer blogs van Bert Pennock. 

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe auto’s van The Donald (Trump)
    Next Article Is er dan helemaal niets mis met de Ford S-MAX Vignale?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 8 Reacties

    8 reacties

    1. pogo on 13-02-2017 10:18

      Op tijd olie verversen essentieel voor alle motoren… nog mazzel dat de andere cilinders niet te arm zijn gaan lopen en te heet zijn geworden :-).

      Reply
    2. Bert Pennock on 13-02-2017 17:29

      De MA motoren zijn super gevoelig voor de juiste olie. Indien er enkel korte stukje wordt gereden, dienen ze ook vaker ververst te worden.

      Reply
    3. Erik on 13-02-2017 19:51

      35000 km vind ik persoonlijk best lang voor olie.

      Maar wat zou het beste advies zijn, zelf houd ik 25k / 1 jaar aan bij een MA.

      Reply
      • Bert Pennock on 13-02-2017 20:50

        Geadviseerd wordt indien er korte afstanden gereden word, elke 20.000 km te verversen.
        Zie onderstaande reactie

        Reply
    4. Alex on 13-02-2017 20:01

      Vergeet bij het olieverversen niet met multiair filter in de cilinderkop mee te nemen. Er zijn ook auto’s waar dit filter verstopt raakt waardoor de multiairunit onvoldoende oliedruk overhoud. Overigens is de verversingsinterval bij alfa 30.000 kilometer en bij Abarth 10.000 kilometer met dezelfde motor. Bij Abarth zijn er eigenlijk nooit problemen mee mits het schema aangehouden wordt. Bij Alfa zijn er regelmatig problemen mee.

      Reply
    5. joost Muiejn on 15-02-2017 12:09

      Alfa Romeo schrijft voor wanneer er minder dan <10.000km per jaar wordt gereden dient er 1 x per jaar de olie ververst te worden. mensen die dus meer rijden komen weer dan aan de 2 jaar en +- 30.000km. Het max is dus opgegeven door Alfa Romeo en is 2 jaar of 35.000KM .

      Reply
      • Martijn on 23-02-2017 14:09

        Dat vervangingsinterval is toch best een raar statement. Als je 12.000 per jaar rijdt dan kan je dus 2 jaar met je olie doen, maar ga je 1x minder naar Frankrijk in een jaar dan is nieuwe olie al na 1 jaar nodig.

        Daarnaast zegt het aantal km altijd iets over hoe lang de ritjes zijn. Als je 1x per week Utrecht-Amsterdam en terug doet rijdt je maar 4000 km per jaar maar toch is ieder ritje ten minste 40 km.

        Reply
    6. Robert on 13-11-2020 10:34

      De vraag is inderdaad waar de olie vandaan komt.
      Misschien is dit een mogelijke verklaring:
      De defecte multiair module opent de inlaatklep niet meer en er valt dus niets te comrimeren. Door het compressieverlies dichten de zuigerveren niet goed af. Als je een tijd op 3 cilinders door blijft rijden dan zal er olie in de verbrandingsruimte terecht kunnen komen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?