De motor met motorcode A12XER van de Opel Corsa 1.2-liter uit 2012 wordt te warm en wordt naar de garage gebracht voor controle. In de werkplaats wordt foutcode P00B7 met omschrijving ‘kvs stroom onvoldoende’ geconstateerd. De foutcode wordt gewist, maar het probleem is daarmee niet opgelost.
De monteur constateert dat de elektronische thermostaat en koelvinnen niet worden aangestuurd door de motorregeling. Hierdoor slaan de koelvinnen niet aan op het moment dat de motor te warm wordt. Controle leert al snel dat de stekkerverbinding op het thermostaathuis niet in orde was. Dit wordt hersteld en omdat de koelvloeistof circulatie niet in orde lijkt, wordt besloten ook de waterpomp te vervangen.
Onvoorspelbaar gedrag
Voor de zekerheid worden ook de temperatuursensoren in het motorblok en de radiateur vervangen door nieuwe exemplaren. Ondanks alle inspanningen en nieuwe onderdelen, blijven de koelventilatoren echter dienst weigeren en loopt de koelvloeistoftemperatuur nog steeds op naar meer dan 100 graden Celsius. Vervolgens controleert de monteur het relais van de ventilatoren door deze los te maken. Hierbij valt op dat zodra het relais losgenomen is en vervolgens half in de stekkerverbinding wordt gestoken, de koelvinnen wel aanslaan, maar vervolgens niet meer uitgaan.
Door het verwijderen en terugplaatsen van het relais ontstaan er echter nieuwe foutcodes. Als die vervolgens gewist worden, stoppen de koelvinnen weer met draaien. En of het niet nog vreemder kan, constateert de monteur ook nog eens dat de koelvinnen wel gaan draaien zodra hij de gerelateerde zekeringen verwijderd en weer terug plaatst. Omdat de monteur nu vastloopt en niet meer weet wat hij nu nog kan doen om de oorzaak van het probleem te vinden, besluit hij contact op te nemen met de Automotive Techline van onderdelenleverancier Mijngrossier.
Verdachte regeleenheid
Na het aanhoren van de klachtomschrijvingen en uitgevoerde controles gaat de aandacht van de helpdesk uit naar het relais. Hier lijkt het namelijk mis te gaan met het aansturen van het relais door de motorregeleenheid. De monteur krijgt het advies de ventilatoren aan te sturen met de diagnosetester. Hij volgt het advies op en is inderdaad in staat de ventilatoren aan te sturen.
Hierdoor krijgt de technisch specialist van Automotive Techline het vermoeden dat er tijdens het aansturen softwarematig in de regeleenheid iets niet goed gaat.
Eerst wordt nu gezocht of er nieuwe software voor de Corsa is. Deze blijkt er te zijn en het valt op dat bij de beschrijving gesproken wordt over ‘Verbetering van warmtebeheer motor’. De software wordt geupdate en na de update functioneren de koelventilatoren weer als vanouds.