De automotive branche is een heel bijzondere wereld waarin ik mij al ruim 40 jaar mag verbazen over de cultuur en met name over de subculturen binnen deze branche. Het verschil tussen de subculturen tekent zich duidelijk af, indien opdrachten worden uitgevoerd voor rechtbanken en/of rechtsbijstand verzekeraars.

Doorgaans komen we dan terecht in een subcultuur geplaveid met halve waarheden, hele leugens en verborgen behoeften met slechts één doel voor ogen: het behouden van het eigen geld of het verkrijgen van veel meer ervan! Ik neem u mee met een ritje in een Hyundai Matrix uit 2008. Want nee, geschillen zijn niet enkel voorbehouden aan Duitse Premiums.

Lees ook het artikel: Laat je bij aankoop occasion auto niet verleiden door nieuwe apk. 

Total loss Hyundai Matrix gerepareerd dealerDe Matrix 1.600 cc 16-klepper met motorcode G4ED en slechts 69.000 echte kilometers op de teller. De dame die de auto in februari 2017 aanschafte was helemaal in haar nopjes vanwege de stoere, zwarte kleur en de oprechte aandacht van de verkoper. Het enige wat haar opviel was dat het motordeksel niet zo mooi was gespoten, but so what! Dat de nopjes al gauw werden omgezet in grote kopzorgen, laat zich raden.

Nopjes veranderen in kopzorgen

Na twee dagen viel het op dat het ruitensproeiervloeistoftankje wel heel erg klein was. De daarop bezochte dealer meldde echter dat deze lek was en dit het gevolg was van enige schade aan de linker voorzijde. Om enigszins veilige te rijden werd de bijbehorende koplamp, welke slechts de boomtoppen bescheen, vernieuwd en werd bij het naastliggende schadebedrijf met Audatex een schadecalculatie welke neerkwam op een bedrag van 4.400 euro inclusief btw.

Gelukkig was de leverende partij van de auto coulant, haalde de auto op en bracht hem gerepareerd weer terug. Een tweede bezoek aan de dealer wees echter uit dat het herstel zeer slecht was uitgevoerd en meldde:

  • Traverse voorzijde krom
  • Spatscherm opgevuld met moertjes om hem passend te maken
  • Voorbalk krom
  • Radiateur krom
  • Zeer ernstige roestschade op evidente verbindingen
  • Ingescheurde draagbalken.

Nadat deze schade wederom aan de leverende partij werd gemeld, bleek de oprechte aandacht van de verkoper een knap stukje acteerwerk te zijn en werd de communicatie met een heel andere toonzetting gevoerd. Omdat de rechtsbijstand verzekering niet louter uit techneuten bestaat, werd Tech|X gevraagd de auto en diens verleden eens onder de loep te nemen.

Betrokken bij zeer ernstig ongeval

Na de auto te hebben bezocht kon ik niet tot een andere conclusie komen dan dat de dealer niets heeft overdreven in het beschrijven van de uitgevoerde reparatie en de actuele conditie van de auto. Na enig speurwerk bleek dat de auto in augustus 2016 betrokken was bij een zeer ernstig verkeersongeval. De schadecalculatie meldde een bedrag van 4.600 euro inclusief btw.

Total loss Hyundai Matrix gerepareerd dealerBehoudens de reeds vernieuwde koplamp, bleek de beschrijving van de schade identiek aan die van de recent uitgevoerd calculatie. De verzekering koos er destijds voor de auto niet meer te laten repareren en werd aangebracht bij een officiële handelaar in schade-auto’s. Hoe de vervolgreis van de Matrix  van handelaar naar de handelaar is verlopen, werd door Tech|X niet in kaart gebracht. De opgeworpen voetangels en klemmen zouden de casus en de rapportage geen goed doen.

Gelukkig wijkt deze subcultuur grotendeels af van de gangbare cultuur in automotive, hetgeen me doet denken aan een uitspraak van een autohandelaar. Wil je een auto verkopen, zoek naar de goedkoopste op internet en ga er één euro onder zitten. Geheid dat hij wordt verkocht, daar hebben mensen een tankje brandstof voor over. Moraal van dit waargebeurde verhaal? Tot één kwartje is iedereen eerlijk, daarna moet je uitkijken!

Headerfoto: Vereshchagin Dmitry / Shutterstock.com

Deel.

Over de schrijver

Bert Pennock

Bert Pennock is sinds 1976 werkzaam in de automotive branche en verricht technische expertises aan auto’s met zijn bedrijf 'Techspertise'. Techspertise is een samenwerkingsverband van vier technische experts. In 2012 startte Bert 'Flush Service Europe' op. Flush Service Europe importeert en verkoopt motorflush machines. Op Driving-Dutchman schrijft Bert sinds 2013 artikelen over opvallende technische expertises waar hij mee in aanraking komt.

Laat een reactie na: