Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Op reis met de Tesla Model X
    • Rijtest Toyota bZ4X
    • Rijtest Jaguar E-Pace P300e PHEV R-Dynamic SE
    • Rijtest Toyota GR86
    • Rijtest Nissan Ariya
    • Rijtest Hyundai Ioniq 6
    • Rijtest Alfa-Romeo Giulia
    • Rijtest New Range Rover P440e
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Peugeot 308 Blue HDi olieaftapplug smelt uit carter door extreme hitte

    Techniek 19-10-20151 Comment

    Het laatste wat de motor liet horen was een kort rochelend geluid, waarbij het een blauwe rookwolk in de achteruitkijkspiegel achterliet. Het betreft een Peugeot 308 Blue HDi van het bouwjaar 2014 met slechts 37.648 kilometer op de teller. Van de  2.0-liter met motorcode DW10FD werd op enig moment teveel gevraagd met het trieste overlijden ervan tot gevolg. Maar wat moest er gebeuren om dergelijke maagdelijke auto tot dit besluit te laten komen?

    Nadat de auto door een transporteur naar de dealer was gebracht, bracht ook ik hun een bezoek. De afdekplaat onder de motor was door de dealer reeds gedemonteerd en de olie die normaal in het carter zit, had zich verspreid over de gehele onderzijde van de auto. Al snel werd de carterstopplug verdacht, maar die leek nog wel gemonteerd. We hebben het hier over een kunststof carterpan met een, voor mij althans, afwijkend carterstopje.

    Geweldschade of origineel?

    Deze carterstop wordt gemonteerd met een bajonetsluiting en daarna geborgd met een soort haarspeldklem. De haarspeldklem was nog in het carter aanwezig en leek in goede staat. Ook vreemd waren een tweetal sleuven die zich in het carter bevonden. Alsof de motor op enig moment via het carter werd opgetild. De vraag diende zich nu aan of beide sleuven een gevolg waren van geweldschade, of dat ze domweg origineel reeds in het carter zijn aangebracht. Deze vraag was niet eenvoudig te beantwoorden, niemand in de garage kon het met zekerheid vertellen. Een vergelijkbare auto was niet voorhanden en een nieuw carter bleek wereldwijd niet op voorraad.

    Peugeot 308 Blue HDi olieaftapplug smelt door extreme hitte Driving-DutchmanIk besloot deze vraag mee naar huis te nemen. Rondom het carter waren verder geen geweldspatronen waar te nemen en ook de afdekplaat onder de motor bleek schadevrij. Op mijn verzoek werd een logbestand uitgelezen en de onderhoudshistorie uitgeprint. Ik toog gewapend met een dikke map uitzoekwerk huiswaarts, maar besloot eerst de aandacht aan de sleuven in het carter te geven. Als eerste zocht ik contact met Peugeot Nederland met de vraag of er demo auto’s in Nederland reden en zo ja, waar.

    Doodlopend spoor

    Er bleken er inderdaad een paar beschikbaar, de dichtstbijzijnde bevond zich in Utrecht. Na een afspraak gemaakt te hebben werd deze demo op de brug geplaatst en kon ik het carterstopje in originele vorm aanschouwen. Dit zag er wel heel anders uit dan die van de gestrande Peugeot, maar wat er wel identiek uitzag waren de twee sleuven. Doodlopend spoor dus. In de tussentijd werd het uitgebreide logbestand doorgeworsteld.

    Daarbij kwamen enkele opmerkelijke zaken naar voren. Bij kilometerstand 37.600, 48 kilometer vóór de stranding, geeft de elektronische regeleenheid (BSI) een melding dat de motorolie temperatuur afwijkend is. Echter zonder een waarde te benoemen. Veertig kilometer verschijnt de melding dat de motoroliedruk de minimale waarde heeft overschreden. Op dit moment was de olielekkage kennelijk reeds bezig.

    Peugeot 308 Blue HDi olieaftapplug smelt door extreme hitte Driving-DutchmanCarterplug gesmolten

    Maar we gaan veder terug in de tijd. Via de onderhoudshistorie kon worden vastgesteld dat 1000 kilometer vóór de stranding de radiateur onder garantie werd vernieuwd. De betreffende dealer kon niet aangeven wat er exact defect was aan de radiateur, maar wel dat het een lekkage betrof. De berijder werd echter gewaarschuwd door een melding op zijn instrumentenpaneel. Terugkijkend in het logbestand bleek deze melding in de regeleenheid opgeslagen te zijn bij kilometerstand 35.710. De koelvloeistoftemperatuur bedroeg op dat moment 121 graden Celsius.

    Bij kilometerstand 36.990 komt wederom een melding in het BSI. De koelvloeistoftemperatuur bedraagt op dat moment 103 graden Celsius. Dit werd echter nog niet weergegeven op het instrumentenpaneel. Wel werd duidelijk dat de temperatuur in de motor dermate hoog was opgelopen dat het wel leek of de carterplug domweg uit het carter gesmolten was. De borgclip was immers nog aanwezig.

    Motor kapot door extreme hitte

    Nu werd het tijd het carter zelf te demonteren om deze aan de binnenzijde te kunnen bekijken. Hier werden de vermoedens bevestigd en zelfs de sensor die het olieniveau controleert was volledig weggesmolten. Met de conclusie dat de motor kapot is gegaan als gevolg van extreme thermische onvolkomenheden werd het rapport afgesloten. De motor werd onder garantie vernieuwd en de case lijkt closed. Financieel tenminste, technisch zat het me niet lekker.

    Peugeot 308 Blue HDi olieaftapplug smelt door extreme hitte Driving-DutchmanIk wil nog graag weten wat er nu precies aan de hand is geweest. Nabellen met de dealer leverde nog iets op; tijdens het overbouwen van de onderdelen op de nieuwe motor, bleek ook de thermostaat van de oude motor volledig weggesmolten te zijn. Wellicht had deze met het vernieuwen van de radiateur ook meteen vervangen moeten worden. Maar wat gaat er nu met de motor gebeuren? Ik ga een vinger aan de pols houden, dus wellicht hierover later meer.

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleXL1, de Volkswagen die wel zuinig is?
    Next Article Opel Corsa OPC, het mooiste meisje van de klas

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Crash data elektrische stuurbekrachtiging Volkswagen Group wissen zonder stuurkolom te vervangen

    By Driving-Dutchman

    Zo gebruik je het aircosysteem van je auto optimaal

    By Driving-Dutchman

    Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Sjeik El i-DTEC on 13-04-2016 00:12

      Een carter van kunstof. Gewicht en kosten besparing vanuit PSA.
      Een Ferrari F40 heeft twee rubbere brandstof tanks.

      Ik heb een keer een auto gehad waarbij het garagebedrijf de carterplug slecht had dichtgedraaid bij een oliewissel zodat op mijn oprit overal olievlekken verschenen.
      Een automonteur waar ik af en toe mijn auto breng viel het op.
      Daarna nooid meer een druppel olie verloren.

      Zo was ik profile beu geworden, en nu breng ik mijn auto naar een officiële merk dealer voor onderhoud i.v.m. de leeftijd auto en de garantie die er nog opzit. Na de garantie ga ik waarschijnlijk naar de automonteur die de slecht aangedraaide carterplug aantrof.
      Ik vind het ergens wel zielig dat ik mijn auto niet naar hem breng voor onderhoud, mijn auto is nog zo jong daar kan ik niks aan doen.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?