Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Heb jij een Peugeot, Citroën of MINI met een olie verbruikende THP benzinemotor? Lees hier de oorzaak én oplossing!

    Techniek 15-11-20182 reacties

    1.600 cc Turbo High Pressure (THP) benzinemotoren worden sinds circa 2009 toegepast in de PSA automerken Peugeot en Citroën met motorcode motorcode 5FV (EP6DT) en MINI van de BMW Groep met motorcode N18.

    Deze motoren gaan vaak al bij een relatief lage kilometerstand en op jonge leeftijd steeds meer en op den duur overmatig olie verbruiken, de distributieketting gaat ratelen en de turbo kan kapot gaan. Het olieverbruik en de ratelende distributieketting zorgen voor significant afnemende prestaties en een stijgend brandstofverbruik. Op den duur kan de motor zelfs volledig vastlopen en nog meer financiële schade veroorzaken.

    Peugeot Citroen MINI olieverbruik THP benzinemotor Driving-Dutchman

    Prestaties, brandstofverbruik en vastlopers  

    Het olieverbruik wordt veroorzaakt door olieschraapveren die vastkleven aan de zuiger waardoor ze niet meer tegen de cilinderwand aandrukken en slechte of versleten klepsteelafdichtingen. Olie die uit het oliecarter tegen de cilinderwand aangespoten wordt om de motor te smeren en te koelen en langs de klepstelen sijpelt, komt hierdoor in de verbrandingsruimte bij de in- en uitlaatkleppen terecht.

    Als de vervuiling te zwaar is geworden, kan de brandstof de kleppen niet meer schoonspoelen en sluiten ze de verbrandingsruimte niet meer af. Hierdoor neemt het vermogen af wat gecompenseerd wordt door meer gas te geven waardoor het brandstofverbruik stijgt. Omdat de kleppen niet goed sluiten en de olieschraapveren niet meer doen wat ze moeten doen, verdwijnt de benzine ook in de uitlaat en komt het in de olie terecht. Het brandstofverbruik wordt nog hoger, de smerende werking van de olie verdwijnt en de motor loopt vast.

    Ratelende motor

    Het ratelende geluid in THP motoren wordt veroorzaakt doordat de distributieketting overmatig slijt, uitrekt en tegen de kettinggeleider slaat. Doordat de ketting oprekt, openen en sluiten de in- en uitlaatkleppen niet meer op het juiste moment. Ook dit probleem zorgt dat de prestaties van de motor afnemen en het benzineverbruik stijgt. Een opgerekte ketting zorgt eveneens voor vervuiling van de inlaatkleppen. Als een distributieketting te ver uitrekt of versleten is, kan de ketting breken wat resulteert in kostbare motorschade.

    Peugeot Citroen MINI olieverbruik THP benzinemotor Driving-Dutchman

    Dit probleem wordt opgelost door een nieuwe sterkere ketting te monteren. Vervang tegelijkertijd ook de tandwielen, kettingspanner en elektroklep van de kettingspanner om te voorkomen dat er zich in de toekomst opnieuw problemen voordoen.

    De afbeeldingen tonen geen THP onderdelen maar zijn ter illustratie

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, wat een auto!
    Next Article Rijtest DS 7 Crossback, La vie en rose

    Related Posts

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    By Driving-Dutchman

    Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel

    By Driving-Dutchman

    Opel Corsa heeft software update nodig om te kunnen koelen

    View 2 Reacties

    2 reacties

    1. Dick Ploeg on 02-12-2018 10:29

      Bij de THP-motoren kan de brandstof de inlaatkleppen NOOIT schoonspoelen, want deze motoren hebben directe brandstofinspuiting, Het enige dat langs de inlaatkleppen stroomt is dus gecomprimeerde inlaatlucht. De ernstige koolafzetting die zich bij deze motoren op de inlaatkleppen vormt, wordt veroorzaakt door olieresten uit de carterventilatie.

      Reply
    2. Gé Steinvoord on 04-02-2019 21:52

      De EP6DT motoren van het PSA concern (Peugeot en citroën) hebben helaas géén al te beste reputatie. Interne vervuiling en hoog oliegebruik zijn helaas géén onbekende kwalen. Op de site van BJG DIAGNOSTICS wordt deze motor en zijn kwalen uitvoerig besproken. Niet alleen de problemen, maar ook de oplossingen. En dat laatste is het belangrijkste.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?