Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid

    Auto Elektrisch 15-07-2021Geen reacties

    De Renault Mégane is altijd een bovengemiddeld lekker rijdende auto geweest, die veel ruimte combineerde met een schappelijke prijs. Maar hoe gaan de Fransen om met de elektrificatie van hun wagenpark? Wij gingen een week op pad met de ruime Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid om dit uit te zoeken.
    Witte jas

    Qua uiterlijk zat het wat ons betreft direct goed. Niet alle auto’s kunnen een witte lak verdragen, maar de Mégane Estate staat zo’n licht jasje erg goed. De indrukwekkende neus met het nieuwe logo en flinke lichtunits combineren sportiviteit met een flinke dosis Franse flair. Erg fraai!

    Van de zijkant gezien is de auto ietwat neutraler, misschien zelfs een tikkie saai, maar gelukkig is de achterzijde weer bijzonder elegant. Het knappe is ook dat de auto nergens aanvoelt als een ‘grote’ versie van een bestaand model, maar echt zijn eigen stijl heeft.
    Interieur

    Het eerste wat je opvalt als je in de auto stapt, is hoe clean en minimalistisch alles is. Het dashboard bestaat uit een groot digitaal scherm achter het stuur en een nog groter rechtopstaand touchscreen in het midden. En verder louter eenvoudig lijnen, die een bepaalde mate van rust geven.

    De lederen stoelen zitten prettig en het infotainmentsysteem is, zoals we van een moderne auto mogen verwachten, volledig ingericht met alles erop en eraan. De schermen, zeker die achter het stuur, zijn grotendeels zelf in te richten met ontzettend veel of juist weinig rijinformatie.
    De techniek

    Renault heeft zijn hybride modellen de naam E-Tech meegegeven. Voor de Mégane (Estate) E-Tech heeft de consument twee opties: Plugin Hybride en een ‘gewone’ stekkerloze hybride, waarbij het verschil in het accupakket zit.

    Wij reden, zoals gezegd, met de Plugin, die een totaalvermogen van 160 pk heeft, door een combinatie van een 1,6-liter viercilinder benzine en een elektromotor. Deze laatste heeft een accupakket van 9,8 kWh, die verborgen ligt onder de achterbank. Hiermee kan de Mégane zo’n 50 kilometer volledig elektrisch rijden tot een snelheid van 135 km/h. Daarboven schakelt automatisch de benzinemotor aan.
    Verbruik

    Het accupakket heeft een maximale laadvermogen van 3,7 kW AC, waardoor het een kleine drie uur duurt voordat de batterij helemaal volgeladen is. De combinatie van de verschillende aandrijvingen zorgt in theorie voor een gemiddeld (WLTP) verbruik van 1 op 77.

    Wij zeggen hier bewust bij ‘in theorie’, omdat het bij een plugin hybride enorm afhangt van hoe vaak je stekkert. Zorg je dat de accu altijd vol is, dan rijd je nagenoeg brandstofloos. Laad je helemaal niet op bij een laadpaal, dan moet de accu opgeladen worden door de brandstofmotor én de energie die teruggewonnen wordt door het afremmen. Het brandstofverbruik hierbij ligt rond de 1 op 20.

    Hoe rijdt het?

    Je hebt keuze uit verschillende rijmodi: Pure is volledig elektrisch, MySense is de meest energie efficiënte hybride stand en in Sport zorgen beide aandrijvingen voor maximale prestaties. Daarbij heeft de automaat ook een B (Brake)-stand, waarbij de auto bij gas los maximaal afremt en dus energie terugwint. Ook bekend als het zogenaamde one-pedal-drive, waarbij je nauwelijks nog de rem gebruikt.

    Zo lang de batterij vol zit, is de Mégane een lekkere rappe auto, zeker in Sport. De benzinemotor is niet de krachtigste, maar het directe volledige vermogen van de elektromotor compenseert dit uitstekend. 0-100 km/h gaat in 9,8 seconden en de topsnelheid ligt op 183 km/h.

    Qua weggedrag stelt de Renault ons gelukkig niet teleur. Nog altijd weet de Mégane goed om te gaan met stevig bochtenwerk, in deze hybride mede dankzij het centraal en laag plaatsen van het accupakket. Je merkt de extra kilo’s wel, vooral in snelle bochtenwisseling, maar niet zover dat het storend wordt. Daarnaast biedt hij meer dan voldoende comfort, wel zo prettig voor de langere afstanden.
    Conclusie

    De Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid is wat ons betreft zeker geen verkeerde keuze als je ruimte, een fijn design en een laag verbruik wilt combineren. Het is een uitstekende opvolger van de vorige generatie spaardiesels, mits je uiteraard wel de auto geregeld oplaadt. De rijeigenschappen zijn gelukkig nog altijd des Méganes en dan de prijs: onze luxe Business Edition One kwam met alle opties, zoals lederen bekleding, speciale lak, open dak en Bose geluidssysteem op een totaal van 37.953,- euro. Wat een erg toegankelijke prijs is voor een dergelijk fijn rijdende, moderne plugin hybride.

    Renault Mégane Estate E-Tech Plugin Hybrid
    Motor: 1.598 cc driecilinder benzine+ elektromotor
    Vermogen: gecombineerd 160 pk
    Transmissie: automaat
    Aandrijving: voorwielen
    Topsnelheid: 183 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 9,8 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.578 kilogram
    Gemiddeld gemeten verbruik: van 0-1 op 25
    Energielabel: A
    Prijs testauto: 37.953,- euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDynamo of laadsensor oorzaak lage accuspanning Volkswagen Amarok?
    Next Article Opel Mokka kachel doet het niet

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?