De Renault Mégane RS is een icoon in de wereld van de hot hatches. Alom geroemd om zijn strakke wegligging en beleving, wordt hij door velen gezien als het beste wat er te koop is. En nu komen de Fransen met een hele nieuwe versie: dat belooft veel goeds.
Power
Om kracht zul je niet verlegen zitten in de nieuwe Mégane RS, want de nieuwe 1.8 liter viercilinder turbo levert 280 pk en 390 Nm aan kracht. Hiermee sprint je in 5,8 seconden van 0 naar 100 km/u en heb je een top van 250 km/u voor de automaat en 255 km/u voor de handbak.
Je hebt namelijk de keuze uit een handgeschakelde zesversnellingsbak of de EDC-automaat. Deze laatste is voorzien van een dubbele koppeling en was tevens degene die in onze testauto lag.
Rijmodi
Je kunt de RS in verschillende rijmodi zettten: Comfort, Neutral, Sport, Race en Personal. En vooral de Sport en de Race zijn de standaard standen die je het meest gaat gebruiken. Je krijgt dan het heftige geluid, zware sturen en de scherpste stand van de automaat, waarbij in Race de ESP helemaal uit staat.
Maar misschien de leukste stand is Personal. Hierbij kun je precies uitzoeken welke zaken je wilt, dus bijvoorbeeld alles in Race maar de ESP nog wel aan.
4Control
Om de nieuwe Mégane RS een nog betere wegligging te geven, heeft Renault de auto 4Control meegegeven. Hierbij sturen de achterwielen mee, waardoor je nog harder bochten uit kunt knallen.
Om de auto niet al te hard en stuiterig te maken, hebben de dempers hydraulische bumpstops gekregen. Deze zorgen ervoor dat deze nieuwe versie een stuk meer comfort biedt dan de vorige.
Rijden
280 pk op de voorwielen is niet altijd even makkelijk voor een auto, maar de Mégane RS heeft hier weinig moeite mee. Zelden voel je torque steer en de grote mate van grip zorgt ervoor dat je iedere keer als een idioot kunt optrekken, wat gepaard gaat met een heerlijk sportief geluid. De motor biedt lekker veel koppel in het middengebied en eindigt met een knal rond de 6.000 toeren wanneer de volle 280 pk ter beschikking komen.
Bochten rijg je met grote precisie aan elkaar, waarbij je het 4Control duidelijk zijn werk voelt doen. Hoe scherp de bocht ook is, de Mégane RS vliegt er doorheen. En dan was deze versie nog niet eens voorzien van het optionele mechanische sperdifferentieel.
Vijfdeurs?
Omdat er geen driedeurs Mégane meer bestaat is ook de RS een vijfdeurs. Dat is natuurlijk wat minder sportief. Maar met sterk uitgeklopte wielkasten, speciale lichten, een spoiler en een enorme diffuser, hoef je niet bang te zijn dat mensen niet zien dat je van sportieve auto’s houdt.
Bijkomend voordeel is dat de nieuwe RS een stuk praktischer is dan zijn voorganger. Zelfs volwassenen stappen makkelijke achterin en vinden daar voldoende ruimte om makkelijk te zitten.
Conclusie
De nieuwe Renault Mégane RS is een dijk van een auto. Een wegligging en beleving als nooit tevoren, gecombineerd met meer comfort en praktische ruimte, de auto is op alle vlakken beter geworden. Met een vanafprijs van 42.340,- euro is hij ook nog eens goed in de markt gezet en biedt hiermee wel heel veel value for money.
Renault Mégane RS
Motor: 1.798 cc viercilinder benzine
Vermogen: 280 pk bij 6.000 tpm
Koppel: 390 Nm bij 2.400 tpm
Transmissie: 6 v., automaat met dubbele koppeling
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 5,8 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.405 kilogram
CO2-uitstoot: 155 g/km
Energielabel: E
Prijs vanaf: 42.340,- euro