Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Renault Scénic – meer crossover dan MPV

    Auto 20-03-2017Geen reacties

    Een plaatje, de nieuwe Renault Scénic. De importeur heeft een exemplaar in knallend ‘honinggeel’ klaargezet. In combinatie met deur- en raamstijlen in glanzend zwart lijkt de Scénic in weinig op zijn toch wat anonieme voorganger. Het gedrongen uiterlijk maakt de Scénic op het oog meer crossover dan MPV.

    Uniek aan een auto in deze klasse van vaak toch wat saai ogende MPV’s -waarop vorige generaties Scénic geen uitzondering vormden- zijn de 20 inch wielen die standaard zijn ongeacht de aangevinkte uitvoering. Het zijn echter geenszins asociaal brede sloffen. Met een bandbreedte van 195 millimeter (volledige specificatie 195/55R20) is de impact op het verbruik zo gering mogelijk gehouden. Ook het comfort blijkt er niet of nauwelijks onder te lijden, maar daarover later meer.

    Scénic of Grand Scénic?

    De grote wielen en het forse postuur van de Scénic doen vermoeden dat de ruimte binnenin navenant is. Dat blijkt voorin inderdaad het geval. De zeer schuin geplaatste voorruit zorgt voor een diep dashboard en het bijbehorende ruimtelijke gevoel. Wanneer ik achterin plaatsneem, is het echter even slikken. De beenruimte houdt niet over en de vliegtuigtafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen zorgen in ingeklapte stand voor een behoorlijke uitstulping die het geheel nog krapper maakt.

    Indien je op zoek bent naar een échte familiewagen, dan maakt dit de propositie van de grote broer, de 23 centimeter langere Grand Scénic, een stuk sterker. Met een meerprijs van 1.200 euro is dat voor de kopers met behoefte aan ruimte op de achterbank, veelal veertigers aldus Renault Nederland, een realistische optie. De typische kopers van de ‘reguliere’ Scénic, volgens de statistieken welgestelde vijftigplussers, adviseer ik de euro’s te besteden aan de 130 pk sterke benzineversie die ik meekreeg. Een heerlijk soepele motor die weinig moeite kent met de 1.500 kilogram zware ‘losange’.

    Opbergruimte

    Waar je de Scénic niet van kan betichten is een gebrek aan opbergruimte. De Scénic biedt een keur aan zowel verborgen als zichtbare bakjes en vakjes. Speciale vermelding voor de in zijn geheel verschuifbare middenconsole waaruit aan de voorzijde de bekerhouders verrijzen. Voor de voorpassagier bevindt zich in plaats van het traditionele dashboardkastje een lade, door Renault Magic Drawer gedoopt, die het op papier gemakkelijk maakt om spullen op te bergen én terug te vinden. In de praktijk zit je met een geopende lade echter al snel klem met je knieën.

     Het ver van de bestuurder geplaatste navigatiescherm van de vorige generatie is vervangen door een prominent aanwezig aanraakscherm dat een fraai geheel vormt met de net iets boven de middenconsole geplaatste versnellingspook. De bediening is redelijk intuïtief, maar de icoontjes soms wat aan de kleine kant. En een stukje functie boven vorm dat ik alleen maar kan toejuichen: de snelheidsmeter en toerenteller bevinden zich in de nieuwe Scénic weer gewoon recht voor de bestuurder. Het optionele head-up display betreft bij Renault nog altijd een plexiglas plaatje waarop de gegevens geprojecteerd worden, in plaats van direct op de voorruit. Over de interieurkwaliteit kan ik verder kort zijn: die is afgezien van de wat hardere en scherpe plastic delen aan de onderzijde van het dashboard uitstekend.

    Windruis

    De Scénic deelt zijn onderstel met de Mégane, maar ook met de Kadjar, Nissan Qashqai en Pulsar. Of dat de oorzaak is kan ik niet beoordelen, maar het rijgedrag is in elk geval minder typisch voor een MPV. De vering is stevig maar zeker niet oncomfortabel, tenminste niet op Nederlandse wegen.

    Wel is er merkbaar windruis en is het geluid van de banden ook wat aanwezig op hogere snelheden. In bochten geeft de directe en natuurlijk aanvoelende besturing vertrouwen en is niet te merken dat de Scénic nog iets hoger is dan zijn voorganger. De smallere banden zouden in theorie sneller tot gripverlies moeten leiden, maar daarop heb ik de Scénic niet kunnen betrappen.

    Conclusie

    Wat mij betreft mag Renault doorgaan met het opschudden van traditionele segmenten, als het tot resultaten als de Scénic leidt. Deze exercitie is tevens een goede test of MPV’s nog bestaansrecht hebben in een tijd waarin we elke paar weken een nieuwe crossover zien verschijnen. Na een weekje in de Scénic is Renault wat mij betreft voor de test geslaagd. Denk voor de koop echter goed na waarvoor je de auto gaat gebruiken en rijd ook een rondje in de Grand Scénic ter vergelijking.

    Informatie

    Merk: Renault
    Model: Scénic
    Type:  Energy TCe 130 Bose
    Brandstof: Benzine
    Motor: 4-cilinder in lijn, 1.198 cc
    Vermogen: 130 pk
    Koppel: 205 Nm
    Topsnelheid: 195 km/h
    Versnellingsbak: 6 versnellingen handgeschakeld
    Gewicht: 1.505 kg
    Prijs vanaf: 27.560 euro
    Prijs gereden model: 36.455 euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleGeen samba voor de Braziliaanse automarkt
    Next Article Is het digitale onderhoudsboekje ondoorzichtig transparant?

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?