Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen
    • Rijtest Jaguar F-Type R75
    • De toekomst van Lancia
    • Autotest Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
    • Rijtest Mercedes-Benz EQE
    • Rijtest Lexus RX500h, de ultieme luxury SUV?
    • Rijtest NIO EL7 – Indrukwekkende uitdager voor premium merken
    • Rijtest Kia EV6 GT
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Driving-Dutchman

    Renault Twingo TCe 90; een handige rakker!

    Auto 14-12-2015No Comments

    Olijk, zo zou ik de eerste Renault Twingo uit 1993 met een uiterlijk dat jaren mee kon willen omschrijven. In 2007 opgevolgd door de tweede generatie, die al behoorlijk afweek van het eerste model en die ik persoonlijk niet meer zo guitig vond. De fase twee van het tweede Twingo model, die in 2012 zijn intrede deed, was al veel meer het Renault-gezicht van nu. Maar nu, nu is de Twingo (TCe 90) compleet anders.

    Qua design toch heel erg Renault en ontworpen door de Nederlander Laurens van den Acker. Maar er zijn dingen veranderd, namelijk een motor die achterin geplaatst is en achterwielaandrijving. Hier is duidelijk de samenwerking met SMART te zien. Het resultaat een speels en city-proof wagentje die op het eerste gezicht nog behoorlijk ruim overkomt, van binnen dan!

    Renault Twingo TCe 90 Driving-Dutchman1Je kunt deze rakker overal kwijt

    Met een lengte van drie meter negenenvijftig is de Renault Twingo geen grote auto. En dat is erg handig als de stad je werkterrein is. Of als je in een dorp woont en vaak op smalle weggetjes rijdt. Je kan deze kleine rakker bijna overal kwijt en met de super kleine draaicirkel parkeer je de Twingo zo in de te kleine parkeervakken van de supermarkt. Boodschappen zijn makkelijk kwijt te raken op de vlakke laadvloer boven de motor. Een bagageruimte die bovendien bijzonder handig is want je wordt niet gehinderd door wielkasten. Dit komt omdat de bagageruimte zich boven de motor bevindt. Hoewel de motor achterin ligt, is het qua beenruimte op de achterbank ook nog best uit te houden. Je zou verwachten dat, juist doordat de motor achterin ligt, de achterbank naar voren komt en dat dit ten koste van de beenruimte gaat. Maar Renault heeft dat goed opgelost door de wielen in de uiterste hoeken van de auto te plaatsen.

    Eenmaal op de vrij vlakke voorstoel plaatsgenomen valt op hoeveel ruimte er om je heen is, en dat voor een kleine wagen. De voetsteun naast de koppeling vond ik wat hoog waardoor ik mijn been wat geforceerd naast de koppeling moest laten rusten. Ik zie een frivool dashboard dat is afgezet met rode accenten, onder andere rondom de ventilatieroosters en op het stuur. Dit als onderdeel van het Sport pakket op ‘mijn’ Twingo. Alle knoppen zitten goed onder handbereik en zijn eenvoudig te bedienen. Een uitgebreid multimediasysteem R&GO waarmee je eenvoudig je telefoon kan koppelen met Bluetooth. De boordcomputer van de auto geeft de info weer op het touchscreen dat verbonden is met het internet. Met het Renault R-Link systeem wordt alle entertainment gecombineerd, van multimedia, DAB+ en TomTom navigatie en kun je zelfs apps downloaden naar je Twingo.

    SONY DSC

    Helemaal naar eigen wens samen te stellen

    Individualisering of personalisering is helemaal van nu, ook de Twingo is helemaal op je eigen wensen te bestellen. Of het nu gaat om de uitrustingsniveaus Authentique, Expression en Dynamique, of striping aan de buitenkant, het is mogelijk om verschillende delen van de auto aan te passen. Denk bijvoorbeeld aan de afwerking van het dashboard variërend van ‘golfbal-effect’  tot bleu (babyblauw).

    Tijd om de motor te starten en gas te geven. De driecilindermotor met 90 pk gaat als de brandweer vooruit. Dat had ik niet gedacht, de Twingo is een verbazend snel rakkertje. De versnellingspook ligt goed in de hand en schakelen gaat vloeiend. De 130 kilometer per uur aantikken is geen probleem en zo gehaald. Eenmaal op snelheid kun je de ECO-knop indrukken om lekker zuinig te rijden. Ik zou die knop verder links laten liggen want met die ECO-stand ingeschakeld, is het net of je een aantal pk’s mist en is de auto veel ‘slomer’ en minder leuk. De nieuw ontwikkelde motoren zijn er in twee benzinevarianten, een 899 cc met 90 pk en een 1-liter 70 pk.

    Renault Twingo TCe 90 Driving-Dutchman3Een echte winnaar

    De voorwielen luisteren  goed naar de stuurbewegingen van de erg lichte stuurbekrachtiging. Dat is wel even wennen, maar in de stad uiterst handig en juist erg prettig. De voorwielen hebben een breedte van 185/50R16 en de achterwielen van 205/55R16. Dit en de aanwezige ESP en ABS zorgen voor een veilig en vertrouwd weggedrag. Want achterwiel aandrijving kan op een natte ondergrond nog wel eens voor een onaangename verrassing zorgen. Maar daar is in de Twingo helemaal niks van te merken.

    Heel fijn is het dikke stuur met een afgeplatte onderkant, het ligt goed in de hand. De Stop & Start functie werkt erg goed, de motor slaat zonder noemenswaardige moeite weer aan zodra je de koppeling intrapt. De Renault Twingo TCe 90 is een verrassend kleine, maar ruime auto. Erg wendbaar en bijzonder vlot in de 90 pk uitvoering. Dat de motor achterin ligt merk je in de praktijk niet. De motor klinkt lekker en de binnenruimte heeft me aangenaam verrast. In het A-segment is deze Twingo een echte winnaar!

    Renault Twingo TCe 90 Driving-Dutchman6Technische gegevens:
    Brandstof: Benzine
    Cilinderinhoud: 899 cc
    Cilinders: 3
    Vermogen: 90 pk
    Koppel: 135 Nm
    Topsnelheid: 165 km/h
    Versnellingsbak: Handgeschakelde vijf versnellingsbak
    Gewicht: 968 kg
    Prijs vanaf:  10.790,- euro
    Prijs gereden model: 13.990,- euro
    Gereden test km: 582

    Plus
    + Binnenruimte
    + Fijne motor
    + Handig in de stad

    Min
    – Weinig steun stoel
    – ECO stand niet leuk

    Renault Twingo TCe 90 Driving-Dutchman4Foto’s: Yuri van Koeveringe

    [grwebform url=”https://app.getresponse.com/view_webform_v2.js?u=BJQ3i&webforms_id=395503″ css=”on” center=”off” center_margin=”200″/]

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleOnthaasten in de Land Rover Range Rover Evoque diesel
    Next Article Kilometer-vretende Ford S-MAX TDCi-en: 7 ton met één motor

    Related Posts

    By Rob Blom

    Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen

    By Tim Willems

    Rijtest Jaguar F-Type R75

    By Yuri Van Koeveringe

    De toekomst van Lancia

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?