Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Bert Pennock

    Ribben en tanden van multiriemen zijn moeite van studie waard

    Auto Techniek 29-05-20171 Comment

    Mensen hebben de neiging hun auto, hond, paard et cetera menselijke eigenschappen toe te dichten. Onder andere in de filosofie wordt deze eigenschap antropomorfisme genoemd. Een Renault Megane 1600 16-klepper uit bouwjaar 2007 werd getroffen door een falen van ribben en tanden, hetgeen uitliep op een bizarre opname. Uit onderstaand verhaal blijkt dat ribben en tanden van multiriemen de moeite van een uitvoerige studie waard zijn.

    Slechts 400 kilometer ná een grote onderhoudsbeurt, strandde de auto met een gebroken multiriem. Losgeslagen rafels wisten zich een weg te banen tot achter de krukaspoelie langs en tussen de distributieriem door. De rest laat zich raden. De distributieriem raakte van tijd, zuigers en kleppen maakten contact en een dure reparatie was het vooruitzicht.

    Onafhankelijke expertise

    Bij de ongelukkige berijder rees de vraag of de multiriem tijdens het groot onderhoud niet gecontroleerd had moeten worden. Op de afgevinkte onderhoudslijst bleek dat deze actie inderdaad was afgevinkt. De riem werd gecontroleerd op spanning en slijtage. De berijder besloot hierop de reparateur aansprakelijk te stellen die hierop een onafhankelijke expertise liet uitvoeren. De deskundige kwam echter tot de conclusie dat de multiriem weliswaar droogtescheurtjes vertoonde maar dit geen reden was voor het breken van de riem. De conclusie luidde dat de riem kon breken als gevolg van impact van buitenaf.

    Dat houdt in dat een onbekend projectiel zich van buitenaf door de distributiekap heen kon nestelen tussen de multiriem en één van de aandrijvende poelies waardoor de puntbelasting op de riem dermate groot werd dat deze kon breken. Noch van het projectiel noch van overige sporen van impact werd iets in de omgeving van de riemen aangetroffen. De berijder geloofde het verhaal niet en blijkt te beschikken over een vechtersmentaliteit. Hij kaartte de zaak aan bij de rechtsbijstand en in overleg werd besloten Tech|X in te schakelen om zo een second opinion in handen te krijgen.

    Slijtage aan multiribriem verloopt via vast proces

    Tijdens de inspectie op de aanwezige riemen en poelies bekroop mij een déjà vu gevoel. Ik had deze schade eerder behandeld, al betrof een ander auto, maar toch. In de rapportage heb ik gemeld het niet eens te zijn met voorgaande deskundige en heb dat in een bijlage als volgt onderbouwd.

    Slijtage aan een multiribriem verloopt via een vast proces, onderstaande is kenmerkend voor slijtagepatroon.

    Door slijtage van de multiriem zullen er niet alleen axiale droogtescheurtjes in de ribben ontstaan, maar ook neemt de omvang van de ribben af omdat ze slijten. Hierdoor zal de riem niet correct gedragen worden door de rillen in de poelies en zal er zijdelings aan de diepliggende zijden van de ribben getrokken worden.

    Als gevolg van deze krachten, zullen de onderliggende koordlagen die voor de versteviging van de riem dienen, verschuiven en derhalve geen ondersteuning meer bieden aan het dunste deel van de riem. Omdat de riem nu veel dunner geworden is en niet meer ondersteund wordt door de overliggende koordlaag, zal deze in de breedte openscheuren zoals onderstaande voorbeeld foto laat zien.

    Indien in deze situatie wordt doorgereden, zal de ondersteuning van koordlagen verder afnemen en zal de riem in  lengterichting worden opengesneden door de aandrijvende krukaspoelie. Het afgesneden deel zal van de poelie aflopen en door beklemming catastrofaal breken. Rafels zullen zich achter de krukaspoelie langs begeven en tussen de distributie geraken, waardoor distributieriem zal worden gelicht en over de vertanding springt en uiteindelijk leidt tot catastrofale motorschade.

    Onderstaande foto laat de in lengte opengesneden multiribriem zien.

    Conclusie:  

    De schade aan de multiriem is geen gevolg van enige impact van buitenaf, maar het directe gevolg van overmatige slijtage. Moraal van dit verhaal: Ribben en tanden van multiriemen zijn de moeite van een uitvoerige studie waard!

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticlePrimeur: De LaFerrari Aperta in Nederland
    Next Article De 5 snelste motorfietsen op video

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    View 1 Reactie

    1 Comment

    1. Dieseltje op gas on 24-06-2017 19:31

      Zo zie je maar hoe garages die fouten maken onder hun fouten willen uitkomen.

      Ik kan hier wel zeggen, koop een Toyota en je hebt nooit problemen met de auto en de garage. Een Renault is mooi, voldoet aan je Europese smaak, maar is zoals zijn garage een kritische blik waard.

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?