Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen
    • Rijtest Jaguar F-Type R75
    • De toekomst van Lancia
    • Autotest Peugeot 508 SW GT Hybrid 225 e-EAT8
    • Rijtest Mercedes-Benz EQE
    • Rijtest Lexus RX500h, de ultieme luxury SUV?
    • Rijtest NIO EL7 – Indrukwekkende uitdager voor premium merken
    • Rijtest Kia EV6 GT
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Rij-impressie Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 modeljaar 2015

    Auto 06-03-2015No Comments

    Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchmanRuwe bolster blanke pit. Dit gezegde doorkliefde continue mijn hoofd toen ik met de Peugeot 508 RXH 2.0 BlueHDi 180 op pad was. Met een prijs van nog geen 49 duizend euro, prima prestaties en een enorme bak aan opties, zou ik even bij Peugeot naar binnen lopen als je in de markt bent voor een auto uit het D-segment.

    Over het uiterlijk kun je twisten, maar ik vind de 508 RXH een hele stoere auto. En met mij vele anderen, want ik heb niemand iets negatiefs horen zeggen. En deze Peugeot mag zich tot de nekkendraaiers rekenen.

    Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-interieurChique en comfortabel

    Dan de binnenzijde, die beoordeel ik zonder twijfel als chique. De comfortabele elektrisch verstelbare stoelen laten zich goed en snel in de juiste positie zetten. En daarna heb je goed zicht over het riante dashboard met duidelijk afleesbare instrumenten. De interieurdelen zijn gemaakt van kwalitatief mooie en degelijke kunststoffen die de 508 een premium uitstraling geven. En dat is ook duidelijk hetgeen Peugeot wil uitstralen. Zonder dat je daar zoals bij sommige andere merken diep voor in de buidel moet tasten.

    Als je de kofferbak opent heb je bijna een verrekijker nodig om het einde van de tunnel te zien.

    Voorin de auto heb je veel ruimte, achterin zit je riant. Ook als je langer dan de gemiddelde 1,80 meter bent. Als je de kofferbak opent heb je bijna een verrekijker nodig om het einde van de tunnel te kunnen zien. Die, net als de rest van het interieur, door het gigantische panoramadak overigens goed verlicht is. Het dak zorgt boven 130 kilometer per uur wel voor wat rumoer in de auto. Dit is niet storend en went snel waardoor je het al gauw vergeten bent.

    Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-panoramadakRijden met de 508 RXH betekent plezier. Het stuur ligt heerlijk in de hand en is voor mijn lengte in de juiste stand instelbaar. De techniek geeft goed aan de bestuurder door wat er onder hem gebeurt waardoor de 508 vertrouwd en veilig aanvoelt. Het onderstel van de RXH voelt stugger aan dan dat van zijn standaard broeders. In het begin is dit even wennen, maar na verloop van tijd heb je ook daar geen erg meer in. Bovendien absorberen de fijne stoelen veel schokken.

    Peugeot-508-RXH-DrivingDutchman-achterinAutomatische versnellingsbak blijft opvallend puntje

    Helaas worden de schokken van de automatische versnellingsbak, die toch altijd een opvallend puntje van Peugeot blijft, dat niet. De EAT6-versnellingsbak in mijn testauto schakelt niet slecht, maar soms wat abrupt. Of niet als hij moet, of juist wel als hij niet moet. Dit geeft de 508 een ander schakelkarakter dan de meeste andere auto’s met een automatische versnellingsbak.

    Hij schakelt niet slecht, maar soms wat abrupt.

    De tweeliter dieselmotor is een flinke jongen, terwijl hij met 119 gram CO2 per kilometer niet de grootste vervuiler is. De motor presteert goed, maar is tijdens het optrekken hoorbaar aanwezig. Je voelt dat er genoeg kracht aanwezig is om een flinke caravan mee te slepen. Mijn brandstofverbruik benaderde met 5,6 de door Peugeot opgegeven 5,4 liter per 100 kilometer.

    Conclusie

    De Peugeot 508 RXH ontpopt zich als een riante comfortabele reiswagen. Op hobbelige wegen is de RXH aan de stugge kant, maar het onderstel is een goed compromis voor de snelweg en de stad. De RXH is volgens Peugeot manager pr en corporate communication Ellis Blasé iets stugger geveerd dan de andere stationwagens van Peugeot.Peugeot-508-RXH-modeljaar-2015-DrivingDutchman-achterzijde

    Blasé meldt ook nog dat naast deze nieuwe 508 RXH met 180 pk in deze test de RXH ook nog leverbaar is als HYbrid4 met 20 procent bijtelling. “Zowel de hier geteste RXH 180 pk als de RXH Hybrid zijn ook leverbaar als Blue Lease voor de zakelijke rijder.”

    Volgens Blasé wordt de Peugeot 508 RXH vooral zakelijk gekocht of geleased. “In dit segment worden niet zoveel auto’s privé en in principe geen diesels gekocht. In deze RXH rijden vooral mannen vanaf ongeveer 35 jaar.”

    Technische gegevens
    Motor: 2,0-liter turbodiesel
    Cilinders: 4
    Max. Vermogen:133 kW (180 pk) bij 3.750 tpm
    Max. Koppel: 400 Nm bij 2.000 tpm
    Versnellingsbak: zestraps automaat
    Topsnelheid: 220 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,9 sec.
    Gewicht: 1.625 kg

    Plus
    + Ruimte
    + Luxe
    + Comfort
    + Premium
    + Prijs

    Min
    – Interieurgeluid
    – Versnellingsbak

    Bekijk meer afbeeldingen van de Peugeot 508 RXH op onze Facebook pagina.

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleEerste indruk en rij-impressie Fiat 500X
    Next Article VIDEO: Beleef Motorbeurs Utrecht 2015 opnieuw!

    Related Posts

    By Rob Blom

    Wij reden met de Xpeng P7 AWD Performance, en dat is goed bevallen

    By Tim Willems

    Rijtest Jaguar F-Type R75

    By Yuri Van Koeveringe

    De toekomst van Lancia

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • john van lennep on De Fiat Ducato Natural Power CNG, het alternatief voor diesel
    • Sjaak on Rijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    • Joop Meloen on Column: Alle auto’s lijken tegenwoordig op elkaar!
    • Vincent Rondwijk on Hoe controleer je een tweedehands auto? Deel 5: grondige controle motor en koelsysteem
    • J. on Gebruikstest TomTom Rider 550
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?