Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Rob Blom

    Rijden op aardgas met de Audi A3 Sportback g-tron

    Auto 24-02-20151 reactie

    Autotest-Audi-A3-Sportback-gtron-DrivingDutchmanAudi streeft naar een sterke CO2 reductie. Volgens de Duitsers is er op efficiencygebied veel winst te boeken door conventionele met alternatieve brandstoffen te combineren. Daarom zette Audi in juni 2014 de A3 Sportback g-tron op de markt.

    Aan de basis voor het belangrijkste CNG-model van Audi staat de vijfdeurs A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic. Audi heeft voor dit model gekozen omdat dit naar eigen zeggen een icoon en tevens hun populairste model is.

    Aanschafprijs geen bottleneck

    De A3 Sportback 1.4 TFSI S tronic Ambition kost 31.370 euro, de g-tron kost 31.950 euro. Dat is dus 580 euro verschil. Voor de aanschafsprijs hoef je het daarom niet te laten. En als je de g-tron zakelijk rijdt, betaal je maandelijks 20 procent bijtelling in plaats van 25 procent bij de benzineversie.

    Audi-A3-CNG-gTron-doorzichttekening-DrivingDutchmanOm de TFSI op CNG te laten rijden heeft Audi de cilinderkop, de turbo, het inspuitsysteem en de katalysator aangepast. Het aardgas zit onder 200 bar druk in twee tanks achter de benzinetank waarin ruimte is voor 14 kilo CNG. Hiermee kun je volgens Audi 400 kilometer rijden. In combinatie met benzine kun je volgens de Duitsers in totaal 1.300 kilometer rijden.

    Met de CNG tankdichtheid zit het in de Nederlandse Randstad goed.

    De 1.4 levert op CNG 110 pk. Dat is 12 pk minder dan op benzine, maar daar heb ik tijdens het rijden weinig van gemerkt. Wat ik wel heb gemerkt is dat de g-tron in de efficiency modus niet meteen reageert als je het gaspedaal intrapt. Als je de tank CNG eenmaal leeg hebt gereden en de auto overschakelt naar benzine, dan voel je dat er iets meer kracht beschikbaar is.

    Audi heeft aardig wat concurrentie in het CNG-segment. De belangrijkste is Volkswagen, die vorig jaar 2.020 CNG auto’s verkochten. Koploper bij de personenauto’s hierbij was met 288 eenheden de Up!. Dit blijkt uit cijfers van VWEtrendweb. Audi verkocht vorig jaar 1.688 auto’s met een CNG installatie, 1.677 daarvan waren een A3 Sportback.

    Audi-A3-gTron-CNG-instrumentenpaneel-DrivingDutchmanHoe zit het met de CNG-tankdichtheid?

    Met de CNG tankdichtheid zit het in de Nederlandse Randstad goed. Op dit moment zijn er 130 tanklocaties en tientallen in aanbouw of in het vergunningentraject. Buiten de Randstad is het aantal CNG tankstations dunner gezaaid. Er zijn echter wel wat stations en je hoeft niet met dichtgeknepen billen rond te rijden als je maar wel zorgt dat je benzinetank gevuld is.

    De A3 g-tron geeft via het multimediascherm aan dat de tank bijna leeg is en vraagt of je naar een CNG tankstation wil navigeren. De navigatie geeft vervolgens aan waar de dichtstbijzijnde tankstations met aardgas zijn en waar je naartoe wil. Voor het mooie zou Audi kunnen overwegen om ook tankstations op de route naar je bestemming aan te geven. Het voorkomt dat je van je geplande route af moet wijken en dat scheelt tijd. De ervaring leert dat de meeste CNG tankstations zich echter niet aan de snelweg, maar in en rond de bebouwde kom en op industrieterreinen bevinden.

    Audi-A3-CNG-gTron-DrivingDutchman-tankenWaarom CNG en geen goedkoper LPG?

    CNG is de afkorting van Compressed Natural Gas of aardgas (groengas). Groengas is duurzaam geproduceerd biogas dat is gezuiverd tot aardgaskwaliteit en vervolgens samengeperst. Groengas is de schoonste en duurzaamste brandstof waar auto’s op kunnen rijden. LPG is een reststof die overblijft als olie geraffineerd is. Aardgas zit gewoon in velden in de grond en is de schoonste brandstof die de aarde ons biedt. Een nadeel van CNG ten opzichte van LPG is dat de energie-inhoud lager is waardoor de actieradius kleiner wordt.

    CNG is een transitiebrandstof en bereidt ons voor op de overgang naar groengas. Audi is bezig met de ontwikkeling van duurzame energiedragers. De basis hiervan is elektriciteit die wordt opgewekt uit onuitputtelijke energiebronnen zoals water, zon, wind en biomassa. De eindproducten zijn waterstof en het synthetische Audi e-gas.

    CNG is een transitiebrandstof en bereidt ons voor op de overgang naar groengas.

    De hernieuwbare elektriciteit wordt initieel gebruikt voor elektrolyse waarbij water wordt gesplitst in zuurstof en waterstof (Audi e-hydrogen). In de toekomst kan de waterstof dienen als brandstof voor auto’s met een brandstofcel. Nu is er nog geen wijdverbreide waterstofinfrastructuur en wordt waterstof gebruikt voor een chemische reactie met CO2. Uit de reactie ontstaat hernieuwbaar synthetisch methaan ofwel Audi e-gas. Het e-gas heeft dezelfde chemische eigenschappen als aardgas en kan via het bestaande aardgasnetwerk worden gedistribueerd.

    Audi-e-hydrogenDe CO2 die in de e-gas fabriek wordt gebruikt is een ‘afvalproduct’ van een nabijgelegen biogasinstallatie. Deze CO2 van de installatie zou normaal gesproken in de atmosfeer terechtkomen. In de Audi e-gas fabriek wordt de CO2 echter in de brandstof verwerkt waardoor naar verwachting ongeveer 1.000 ton e-gas geproduceerd kan worden. Daarbij wordt 2.800 ton CO2 gebonden. Dit komt overeen met de hoeveelheid CO2 die 224.000 beukenbomen in een jaar opnemen. De hoeveelheid e-gas die Audi opwekt is genoeg om 1.500 Audi’s A3 Sportback g-tron elk jaar 15.000 km te laten rijden.

    Conclusie

    Als je schoner wilt rijden dan op diesel, benzine en LPG en je hebt daar een extra tank-stop voor over, dan is de Audi A3 g-tron een van de meest luxe auto’s om dat in te doen. Voor de aanschafprijs hoef je het niet te laten. Ook de rijeigenschappen van de A3 g-tron op CNG doen niet veel onder voor de prestaties op benzine.

    De Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI S tronic Pro Line S een zeer fijne reisauto. De ‘slechts’ 1.400 cc grote motor is sterk en soepel waardoor je eerder het gevoel hebt in een limousine te rijden dan in een middenklasser. De Audi A3 Sportback op CNG krijgt van mij dezelfde dikke acht als tijdens zijn introductie eind 2012. Ik ben gewoon verliefd op dit model. En die liefde zit diep, heel diep.      

    Technische gegevens Audi A3 Sportback g-tron:
    Brandstof: CNG
    Energielabel/Bijtelling: A/20%
    Gem. verbruik: 3,6 l/100 km
    CO2 uitstoot: 88 g/km
    Cilinderinhoud: 1.395 cc
    Cilinders/Kleppen: 4/16
    Max. Vermogen: 81 kW/110 pk bij 4.800 tpm
    Max. Koppel: 200 Nm bij 1.500 tpm
    Acceleratie 0-100 km/h: 10,8 sec.
    Topsnelheid: 197 km/h
    Transmissie: 7 versnellingen, sequentiële automaat
    Gewicht: 1.255 kg
    Prijs basisversie: € 31.950
    Prijs gereden uitvoering: € 46.116

    Plus
    + Premium uitstraling en gevoel
    + Minder schadelijke uitstoot

    Min
    – Beperkte actieradius
    – Prijs CNG t.o.v. LPG
    – Minder felle motor dan op benzine 

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleVerdieping bespaart geld; “de vroege dood van een Mazda6…”
    Next Article Autotest Mercedes-Benz C 200 Estate

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By Driving-Dutchman

    Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden

    View 1 Reactie

    1 reactie

    1. Anne Schat on 02-11-2018 12:00

      Hallo,

      Ik ben nieuwsgierig naar het omslagpunt van deze auto, zelf rijd ik ongeveer 12000 km per jr.
      Ik overweeg dan een tweedehands Audi te kopen

      Vr gr Anne

      Reply

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?