Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman
    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Elektrisch Motor 11-11-2022No Comments

    Elektrische motorfietsen zijn nog steeds moeilijk los te zien van stedelijke mobiliteit. De reden hiervan is duidelijk: de op olie gebaseerde infrastructuur.  De afhankelijkheid, of beter gezegd het gebrek aan (of road) laadinfrastructuur schrikt de “klassieke” fabrikant en motorrijder af.

    Tekst en beeld: Andrew Thijssen
    Deze test is mogelijk gemaakt door Electric Motorbikes Nederland

    Op dit moment is de adventure motorfiets populair. Fabrikanten springen gretig in dit lucratieve segment. Ook elektrische adventure motorfietsen verschijnen nu op de markt. We spreken in deze review over de 2023 Zero DSR/X.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Kiezen tussen afstand en plezier

    Ondanks DSR in de type aanduiding heeft deze Zero DSR/X niks meer te maken met de eerdere DSR Modellen van Zero. De nieuwe DSR/X volgt de sportieve SR-lijn met als basis een verstevigd buizenframe van de SRS wat de avontuurlijke inborst van de DSR/X aan moet kunnen. De vraag blijft echter, kan de DSR/X met dit sportieve DNA zijn avontuurlijke ambities waarmaken? De 17,3 kWh-batterij, de ophanging met lange veerweg, 220 NM instant koppel, 100 pk en de offroad-tractiecontrole / ABS, scheppen wel de voorwaarden voor avontuur.

    Een rechtstreeks vergelijk met de huidige brandstof adventures is niet helemaal eerlijk als gevolg van de stand van zaken in de techniek en de hiervoor genoemde “fossiele” infrastructuur. In deze basisversie wordt door Zero een bereik van 180 km opgegeven bij gecombineerd weggebruik en 137 km snelweg bereik bij 113 km/u. Houd er wel rekening mee dat fors gebruik van de motorfiets deze waarden snel vermindert. Daarom zal je als gebruiker moeten kiezen tussen afstand en plezier.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    De DSR/X heeft een Granny lader voor het laden aan het stopcontact en een interne 6 kW AC lader voor laden aan de laadpaal. Optioneel zijn een “Powertank” waarmee je de batterijcapaciteit kunt uitbreiden tot 20,9 kWh en/of een chargetank die de laadsnelheid verhoogt tot 12 kW. Inderdaad, en/of, deze extra lader en extra batterij kunnen niet tegelijk geplaatst worden. Daarover straks meer.

    Volledig instelbare Showa voorvork

    Verder is de DSR/X voorzien van een volledig instelbare 47 mm Showa SFF-BP-voorvork en een piggy-back-reservoir schokbreker met een veerweg van 190,5 mm (voor en achter). De 19-inch gegoten wielen voor en 17-inch achter met daarop Pirelli Scorpion Trail II-banden zijn bedoeld voor de openbare weg. Optioneel is er ook een set 19 en 17 inch spaakwielen verkrijgbaar met  Pirelli Scorpion Rally STR-banden. De DSR/X heeft een zithoogte van 32,6 inch en is uitgerust met een door Bosch ontwikkelde MSC (Motorcycle Stability Control). De volledig elektrische DSR/X adventure is voorzien van Standard-, Eco-, Sport-, Canyon- en Rain-rijmodi. Het MSC is per modus te verstellen inclusief offroad-tractiecontrole en ABS-instellingen met als doel de DSR/X nog beter berijdbaar te maken.

    Ik nam de DSR/X mee op snelweg, binnenwegen en paden met afwisselend vaste en losse ondergrond. De vijf rijmodi passen niet alleen de gasrespons aan de gekozen modus maar ook de rem-regeneratie. De Eco modus geeft het minste vermogen en regenereert veel tijdens remmen op de motor, terwijl de Rain modus de voorkeur geeft aan soepele rem en vermogensafgifte. Sport- en Canyon-modi geven het meeste vermogen waarbij de Canyon modus je trakteert op een vergelijkbare ECO modus regeneratie.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Instant koppel

    Elektrische voertuigen staan ​​bekend om het instant koppel, maar Zero heeft de gasrespons dusdanig afgesteld dat deze je niet snel zal verrassen. Zelfs in de krachtige Sport- en Canyon modi rijd je met uiterste precisie door het verkeer met de DSR/X. Het bij adventure motorfietsen passende gewicht van 247 kg en lage zwaartepunt geeft de DSR/X een opvallende lichtvoetigheid. De dubbele radiaal gemonteerde J-Juan-remklauwen (Brembo) grijpen aan op dubbele 320 mm-schijven.

    De remwerking is krachtig, uitstekend doseerbaar en dankzij de radiale hoofdremcilinder erg communicatief. Echter is dit van minder belang dan we gewend zijn door het regeneratief remmen op de elektromotor. In de praktijk gebruik je tijdens normaal rijden in de ECO en Canyon modus je remmen nauwelijks, hooguit om wat bij te remmen. De 60-inch wielbasis zorgt dat de DSR/X tijdens het remmen zijn lijn strak blijft volgen. Het met remmen gepaard gaande duiken van de voorvork kan naar wens worden afgesteld met de instelbare compressie-, dempings- en preload-instellingen aan de voorvork.

    Off-road

    Dit is niet de eerste offroad- motorfiets van Zero. De FX-, DS- en DSR-modellen van het merk beschikken allemaal over off-road capaciteiten. Geen van die elektrische dual-sports heeft 225 Nm koppel en een gewicht van 247 kg.  Om de veel zwaardere en krachtiger DSR/X Adventure in bedwang te houden riep Zero de hulp in van de ingenieurs van Bosch.

    Rijders review Zero DSR X Driving-Dutchman

    Deze samenwerking heeft geleid tot het gemonteerde Motorcycle Stability Control-technologie met als doel om de stroomafgifte van de Zero elektromotor veilig naar het achterwiel te brengen. Uiteraard is het niet zo dat je de DSR/X ongestraft in elke bocht kunt gooien. Het is nog steeds mogelijk om het achterwiel te laten uitbreken, maar het MSC systeem voorkomt het uitbreken van het achterwiel.

    Met de offroad-tractiecontrole en ABS-instellingen kan je als rijder ook de achterrem gedoseerd laten blokkeren om de motorfiets in het gareel te houden mocht je daar behoefte aan hebben. Het ontbreken van motor trillingen, geluiden en andere gebruikers handelingen -die nodig zijn voor een verbrandingsmotor- helpen je beter te concentreren op veeleisende off-road taken. Staan op de voetsteunen voelt prettig door de smalle onderbouw vd batterij, voor grotere rijders staat het stuur misschien wat te laag. Zero heeft voor zover bekend hiervoor nog geen stuurverhogers beschikbaar.

    Klik hier om deel 2 van deze review te lezen.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijders review Zero DSR/X (deel 2)
    Next Article Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    By Tim Willems

    Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?