Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    By Rob Blom

    Rijtest 2017 Jeep Cherokee Overland 2.2 CRD AWD Limited

    Auto 10-01-2018No Comments

    In 2018 wordt ie vernieuwd, de Jeep Cherokee. Een goede reden om nog even met de ‘oude’ te rijden en om, als de nieuwe er is, ze met elkaar te kunnen vergelijken. De Cherokee is er vanaf bijna 49 duizend euro. Ik reed met de ‘dikste’ die iets meer dan 67 duizend euro kost.

    Lees ook onze tests met de Jeep Grand Cherokee en Grand Cherokee SRT.

    Jeep Cherokee 2.2 CRD GrandLand rijtest autotest driving-dutchmanHij gaat alweer een tijdje mee; de sterke doch hoorbaar aanwezige 2.2-liter ‘dikke’ dieselmotor. Toch trekt de 200 paardenkrachten en 440 Nm sterke viercilinder de 1.850 kilo zware SUV in de sportmodus in 8,5 seconden fluitend en zonder moeite naar 100 kilometer per uur. Tot dat moment schakelt de 9 versnellingen tellende automatische transmissie naadloos van verzet naar verzet. Alleen de eerste anderhalve kilometer, als de motor en bak koud zijn, gebeurt dit pas bij wat hogere toerentallen en iets minder soepel.

    3.2-liter benzine

    Lekker aan de 2.2 is ook dat hij 2.500 kilo kan trekken. Een 140 pk tweeliter dieselversie is alleen voorbehouden aan de voorwielaangedreven Cherokee die overigens alleen geleverd wordt met een handgeschakelde versnellingsbak. En wil je een benzinemotor in je Cherokee, dan zul je genoegen moeten nemen met een 3.2-liter V6. Die dan wel weer 272 pk vermogen en altijd een automaat heeft.   

    De topsnelheid van 204 kilometer per uur zul je zelden en wellicht zelfs nooit aantikken. Maar tot de 130 die ik gereden heb, is de Cherokee een hele fijne auto. Hij voelt robuust en sterk aan en geeft de inzittenden een veilig gevoel. Het comfort van en in de Jeep voldoet aan de wensen en eisen van de Europese automobilist en zit op gelijk niveau als dat van de competitie zoals de Land Rover Discovery Sport en, hoewel ze minder op terreinrijden geënt zijn; de Jaguar F-PACE en Mercedes-Benz GLC. Met de de luxe en het comfort zit het dus in elk geval goed.

    Dat er een nieuw model aankomt is maar goed ook. Heel fout is de huidige Cherokee nou ook weer niet, maar die rechte platte randen boven de wielkasten kunnen echt niet. Ze maken de auto wel onderscheidend, maar het past niet bij de rest van het moderne design. Hierin vallen vooral de hele platte koplampen op die best fraai zijn, maar hem net iets minder bruut maken dan zo’n stoere Jeep eigenlijk zou moeten zijn. Ik wed dat Jeep die koplampen en wielkasten bij het volgende model radicaal gaat veranderen.

    Robuust

    Waar het ook goed mee zit, is het interieur van de Cherokee. Ok, de diesel is soms vrij aanwezig, maar met een beetje extra isolatie in de nieuwe en dat euveltje is opgelost. Bij het openen en sluiten van de deuren voel en hoor je de robuustheid van de Jeep. Een doffe plof als de deur dichtvalt, zo hoort dat bij een SUV van dit kaliber. Als je in de goed zittende stoel zit, heb je mede dankzij de elektrische stoelverstelling snel je favoriete zithouding gevonden. Het dashboard is modern en overzichtelijk. De mooie heldere, duidelijk zichtbare en goed afleesbare instrumenten in combinatie met de her en der subtiel aangebrachte interieur- en accentverlichting geven je het gevoel alsof je in een sfeervolle woonkamer zit.    

    Natuurlijk zit er ook stuur en stoelverwarming in deze Jeep. Om ze aan te zetten, moet je twee verschillende handelingen verrichten op het grote heldere en goed afleesbare infotainmentdisplay. Dat had makkelijker en sneller gekund door de bediening in het hoofdmenu of op het dashboard te plaatsen. Vlak na het starten van de motor zijn de knopjes wel even als eerste zichtbaar op het scherm, maar je moet wel rap zijn om ze ook te kunnen bedienen. Het is kritiek, maar doet verder niet heel veel af aan het luxe en comfortabele goede gevoel dat Jeep je probeert te geven.         

    Vijftigduizend euro is al een boel geld voor een auto, zelfs als er Jeep Cherokee op de kofferklep staat. Feit is dat je jezelf al rijdend in deze auto onderscheidt van iedereen om je heen en een statement maakt. Wil je opties dan ga je, net als bij andere merken, betalen. Met iets meer dan 17 duizend euro aan opties heb je nog steeds een goed rijdende, ruime en onderscheidende auto. Maar eerlijkheid gebiedt te zeggen dat je voor dit geld ook aardig wat ander onderscheidends moois kunt kopen. Wij hebben in ieder geval genoten van onze week in de Jeep Cherokee en zijn benieuwd hoe zijn opvolger eruit gaat zien.  

    Jeep Cherokee Overland 2.2 CRD AWD Limited

    Motor: 2.184 cc viercilinder diesel met turbo
    Vermogen: 200 pk bij 3.500 toeren
    Koppel: 440 Nm bij 2.500 toeren
    Transmissie: automatisch, negen versnellingen
    Aandrijving: voorwielen + achterwielen
    Topsnelheid: 204 km/h
    Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.850 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,7 l/100 km
    CO2-uitstoot: 150 g/km
    Energielabel: G
    Uitstootniveau: Euro 5
    Basisprijs (rijklaar): 49.390 euro
    Prijs testauto (rijklaar): 67.065 euro

    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Jeep Cherokee 2.2 CRD OverLand rijtest autotest driving-dutchman
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBlog Gijs Bosman: Moet ik ooit een keer gehad hebben!
    Next Article Rijtest Fiat Tipo S-Design, leuker en beter dan je denkt!

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?