Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Alfa Romeo Tonale Veloce, de reddende engel

    Auto Elektrisch 01-04-2023No Comments

    Samenvatting

    Het ging een tijdje niet zo lekker bij een van de mooiste merken: Alfa Romeo. Na het verdwijnen van de Giulietta en de Mito, moesten de Giulia en de Stelvio de kar trekken. Fantastische auto’s, maar door het ontbreken van elke vorm van elektrificatie, niet geheel van deze tijd. En vooral in ons land daardoor erg duur. Achter de schermen werkten de Italianen echter aan een volledig nieuwe auto: de Tonale. Wij gingen een week op pad met deze auto die Alfa Romeo moet redden.
    Tonale

    De Tonale is net als zijn grote broer, de Stelvio, vernoemd naar een van de mooiste passen in Italië. Wie ooit de Dolomieten bezoekt, in de buurt van Trento is en van autorijden houdt, moet deze Passo Tonale zeker eens proberen. Prachtige, bochtige wegen en haarspeldbochten, waarbij je na iedere draai getrakteerd wordt op indrukwekkende vergezichten.

    Dat Alfa Romeo een dergelijke weg kiest voor de naam van zijn nieuwe, kleine en luxe SUV belooft veel goeds. Bij de ontwikkeling hebben ze dan ook geen halve maatregelen genomen. Een volledig nieuw onderstel, waarin alleen hybride aandrijflijnen verkrijgbaar zijn, moet het échte Alfa Romeo gevoel geven. Met andere woorden, gevoelig sturen, een strakke wegligging en net even wat anders dan de gevestigde orde.
    Een echte Alfa?

    En om meteen met het belangrijkste te beginnen: Ja! De Tonale stuurt en rijdt als een echte Alfa. Het gevoel en de communicatie via het stuur, de lichtvoetigheid maar toch de solide wegligging en het scherpe instuurgedrag komen heel dicht bij de Stelvio. En dat wil wat zeggen, want dat is zo ongeveer de best sturende SUV.

    Het is typisch een auto, waarvan hoe langer je erin in rijdt, hoe kleiner en wendbaarder hij voelt. Een auto die je bij z’n lurven wil pakken en elke bocht wilt insmijten. Een auto die zich, inderdaad, op zijn best voelt op bochtige wegen zoals de pas waarnaar hij vernoemd is.
    Uiterlijk

    Het tweede punt waaraan een Alfa Romeo moet voldoen, is een bovengemiddeld mooi uiterlijk, bereikt door sportieve lijnen te combineren met Italiaanse flair. En ook daar zijn ze wat ons betreft in geslaagd. Vooral de voorkant is door een ringetje te halen met prachtige drieledige koplampen en een mooie nieuwe grille (die nu ook op de nieuwe Giulia en Stelvio te zien is).

    Ook de achterkant met zijn brede strook lichten met in het midden het roemrijke logo, staat de auto goed. Het profiel van de zijkant is wat minder spannend, maar dat geldt voor alle SUV’s. Het blijven altijd vrij ‘volle’ auto’s, waar lastig scherpte in te krijgen is. Gelukkig maken de licht spitse neus, de coupé lijn en de typische Alfa velgen een hoop goed.

    De Tonale is in verschillende uitvoeringen te krijgen, die allen historische namen dragen. Het begint bij de Super en loopt via de Sprint en de Veloce naar de Ti. Dit zijn dus puur uitvoeringen, die verder niets zeggen over de aandrijflijn.
    Aandrijflijnen

    Zoals gezegd is de Tonale alleen verkrijgbaar als hybride en daar zijn een aantal opties in. Zo zijn er twee HEV’s (dus zonder stekker), van 130 en 160 pk. Beide zijn voorzien van dezelfde 1,5-liter viercilinder turbo, alleen heeft de 160 pk-variant een variabele turbo. In beide gevallen werkt de brandstofmotor samen met een elektromotor van 20 pk. In feite qua techniek dezelfde aandrijflijn als in de Jeep Renegade en Compass. Helemaal bovenaan de lijst staat een plug-in hybride (PHEV) Q4 met een 1,3-liter MultiAir met elektromotor en een vermogen van 280 pk. 

    Onze testauto was voorzien van de HEV met 160 pk (+20 pk van de elektromotor). Naast de fantastische wegligging, was deze motorisering de grote verrassing. Onze ervaring met de Jeeps deden namelijk nergens vermoeden dat een andere afstelling eenzelfde aandrijflijn zo totaal anders aan kan laten voelen.
    Krachtig, maar zuinig?

    Zeker in de D-stand (Dynamic)- de Tonale is net als alle Alfa’s voorzien van de inmiddels beroemde DNA-knop- reageert de aandrijving buitengewoon fel en weet een flinke acceleratie te bewerkstelligen. Hierbij gebruikt de auto de elektromotor voor maximale prestaties en dat merk je. Had iemand ons verteld dat er 200 pk in het vooronder lag, dan hadden we het ook geloofd.

    Is de Tonale nu ook zuinig met zijn hybride aandrijflijn? Dat ligt heel erg aan je rijstijl en de gekozen rijmodus. In de Neutral-stand en rustig rijden, haal je met gemak 1 op 16. Maar rijd je net als wij steeds in de D-stand (en dat doe je!), dan daalt het naar een niet zo zuinig 1 op 11. Tsja, de kracht moet ergens vandaan komen.
    Interieur

    Ook het interieur is volledig nieuw met grote digitale schermen, waarop alle informatie naar eigen wens in te stellen is. Het leukste is om de ‘tellers’ in de stand Heritage te zetten. Daarmee krijg je een kopie van Alfa Romeo tellers uit de jaren zestig. Prachtig! Gelukkig is er verder ook veel aandacht besteed aan gebruiksvriendelijkheid, waardoor de Tonale zich prima staande kan houden in dit concurrerende segment.

    Waar hij zijn tegenstanders overtreft is in de vormgeving. Strak, maar toch met Italiaanse warmte en met louter mooie materialen én een erg goede afwerking. Ook de stoelen zitten als gegoten en gelukkig houdt Alfa Romeo nog vast aan fysieke knoppen voor zaken als de airconditioning, in plaats van alles maar digitaal te doen. Kortom, ook hier wat ons betreft volkomen geslaagd.
    Modern

    Uiteraard is de Tonale voorzien van alle moderne rijhulp- en veiligheidssystemen, die je anno 2023 mag verwachten. Level 2 autonoom rijden, Blind Sport Detection, Lane Control, adaptieve cruise control, Drowsy Driver Detection, om er maar een paar te noemen.

    Uniek in de autowereld is dat iedere Tonale wordt geleverd met een Non-Fungible Token (NFT), ofwel een digitaal waardecertificaat op basis van blockchaintechnologie. Hiermee worden alle gegevens, zoals onderhoudshistorie, gecodeerd opgeslagen zodat er nooit mee gesjoemeld kan worden. 
    Conclusie

    Wat ons betreft is de Alfa Romeo Tonale inderdaad de reddende engel die het moet zijn. Een onderscheidend uiterlijk, bovengemiddelde goede rijervaring en continu het gevoel dat je met iets speciaals onderweg bent. Verder zo modern als een auto moet zijn, zonder traditionele waarden als ‘lekker rijden’ in de weg te zitten. Kortom, zoals een Alfa Romeo hoort te zijn.
    Alfa Romeo Tonale Veloce 160pk

    Aandrijving 1,5-liter benzine viercilinder variabele turbo (160 pk, 240 Nm) + elektromotor (20 pk, 55 Nm), voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 1,8 kWh
    Gewicht in kg (leeg) 1.500
    Energielabel B
    0-100 in sec 8,8
    Top in km/h 210
    Vanafprijs in euro 42.400,-
    Prijs testauto in euro 57.385,-

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    Next Article Rijtest Mazda CX-60

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?