Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Rijtest Audi TTS Roadster
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Audi TTS Roadster 2016, open racen

    Auto 18-10-2018No Comments

    Een uitgebreide rijtest met een 2016 Audi TTS Roadster tijdens een zonnige Indian Summer, geen slecht idee toch? Dat vonden wij ook en dankzij Cabrioland in Den Haag konden we dat ook doen. Dit is onze ervaring met deze, wat we nu alvast kunnen verklappen, heerlijke auto.
    Rijtest Audi TTS RoadsterKappersauto?

    Weet je nog, die eerste TT, meer dan 20 jaar geleden? Een klein lief bolletje, die een stuk stoerder reed dan zijn lieflijke karakter deed vermoeden. Maar helaas deden termen als ‘kapper- of vrouwenautootje’ hem al snel de das om, om over de open variant maar te zwijgen. En dat was eigenlijk zonde, want ook die TT was al een heerlijke rijdersauto.

    In de open TT waar wij mee op pad mochten, een 2016 TTS Roadster, zijn nog altijd de lijnen van het oorspronkelijk model te herkennen. De ronde bogen rond de wielen en het kleine kontje, zijn designelementen van weleer. Maar veel is ook een stuk strakker en mooier geworden. Zo is de neus duidelijk familie van de extreme R8.
    Rijtest Audi TTS RoadsterInterieur

    Het interieur van de TTS is strak, typisch Audi. De afwerking is van een bijzonder hoog niveau en de materialen zijn top. Eén ding valt meteen op: er is geen centraal infotainment scherm. Niet omdat de S een karige uitvoering is, verre van, maar omdat het dashboard achter het stuur volledig digitaal is.

    En daar huist naast de tellers, alles wat je normaliter in een centraal scherm kunt vinden, zoals navigatie, infotainment en auto-gegevens. Dat is even wennen, maar omdat dit scherm erg groot is en je de indeling zelf kunt aanpassen, is het eigenlijk wel prettig. Duidelijk is dat in deze TT alles om de bestuurder draait, de passagier mág meerijden, maar dat is het dan ook.
    Rijtest Audi TTS Roadster
    Launch Control

    Wij gingen op pad met de S-variant, voorzien van een 2.0-liter turbo met 310 pk. Deze brengt via een zestraps S Tronic automatische versnellingsbak zijn power op alle vier de wielen via Audi’s Quattro systeem. En deze combinatie is werkelijk heerlijk. De motor biedt ten allen tijden voldoende kracht, zeker in de Sportstand, waarbij hij ook nog eens een mooi sportief geluid produceert.

    Wil je het echte snelheidspotentieel ontdekken, dan raden wij de Launch Control aan. Na met wat knoppen systemen uitgezet te hebben, plaats je je linkervoet op de rem, rechts vol op het gas. De toeren stijgen tot 4.000 en blijven daar totdat je je voet van de rem haalt. Dan word je zonder drama of wielspin gekatapulteerd en bereik je al na 4,9 seconden de 100 km/u.
    Rijtest Audi TTS Roadster

    Het bochtenwerk

    Snelheid is leuk, maar het moet wel te controleren zijn. Daar hoef je je dankzij het briljante Quattro systeem geen enkele zorgen over te maken. Het verbaast echt hoe hard deze kleine open auto een bocht door kan, de grip lijkt eindeloos. Het sturen is communicatief maar niet zo levend als je van een dergelijke sportauto zou verwachten.

    De versnellingsbak is -zeker in de sportstand- razendsnel en laat dan ook van die heerlijk plofjes horen bij het op- en neer schakelen. Het snelste is hij echter als je zelf de flippers bedient achter het stuur, wat eigenlijk ook wel het leukste is.
    Rijtest Audi TTS Roadster

    Comfort?

    We zouden liegen als we zouden zeggen dat de TTS Roadster een hele comfortabele auto is. Door het adaptieve onderstel in de comfort stand te zetten, is hij iets minder hard en ook op lange afstanden prima te doen, maar het blijft toch een sportauto.

    Daarentegen biedt de TTS Roadster alle comfort als het gaat om open rijden. Het elektrische dak opent en sluit binnen 10 seconden en is tot een snelheid van 30 km/u te bedienen. En heb je last van de wind, dan helpt het elektrische windscherm. Maar de leukste optie op koude Nederlandse dagen is de airscarf, die via luchtopeningen in de verder prima zittende kuipstoelen, warme lucht rond je nek blaast. Samen met de stoelverwarming kun je dan tot zeer lage temperaturen open rijden.
    Rijtest Audi TTS RoadsterConclusie

    Een 2016 Audi TTS Roadster biedt eigenlijk alles wat de sportieve cabriorijder wil en is zeker in deze S-uitvoering lang niet meer dat lieflijke autootje van weleer. Serieuze snelheid, geluid, beleving en wegligging maken hem tot een hele echte sportauto, voorzien van alle luxe die je wilt. In 2016 moest je voor deze uitvoering rond de 90.000 euro betalen, maar als tweedehands met 35.000 km en nog drie jaar fabrieksgarantie, betaal je bij Cabrioland 52.950,- euro. En dat is geen slechte prijs voor zo’n dijk van een auto.



     

    2016 Audi TTS Roadster 2.0 TFSI

    Motor: 1.984 cc viercilinder turbo benzine
    Vermogen: 310 pk bij 5.800 tpm
    Koppel: 380 Nm bij 1.800 tpm
    Transmissie: 6 v., S Tronic automaat
    Aandrijving: vierwiel
    Topsnelheid: 250 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 4,9 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.445 kilogram
    CO2-uitstoot: 159 g/km
    Energielabel: F
    Prijs nieuw: ca. 90.000,- euro
    Prijs testauto: 52.950,- euro

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Kia Niro Plug-in Hybrid
    Next Article Deze coole gadgets zijn handig en kan je in iedere auto gebruiken!

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Compass e-Hybrid, een klasse hoger

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?