Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 1)
    • Rijders review Zero DSR/X (deel 2)
    • Audi Q7 in noodloop, maar oorzaak is niet te vinden
    • Rijtest New Range Rover P530 V8 First Edition
    • Fiat 500X Yacht Club Capri, een welkome nieuwkomer
    • Mogelijke oorzaak inhouden Toyota RAV4 D4D diesel
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    BMW i3 rijtest
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest BMW i3, de auto van de toekomst

    Auto Elektrisch 06-04-2018Geen reacties

    De tweede generatie BMW i3 is op verschillende punten verbeterd ten opzichte van zijn voorganger, waardoor volgens de Duitsers ‘elektrisch rijden volwassen is geworden’. Wij zochten het uit tijdens een uitgebreide rijtest en keken naar de achtergrond van deze bijzondere auto.
    Mooi?

    Het is lastig het ontwerp van de BMW i3 te bestempelen als mooi. Het futuristische doosachtige uiterlijk en vooral de knik in de heuplijn, waardoor het lijkt alsof de achterkant van de auto niet helemaal bij de voorkant past, zijn moeilijk heel aantrekkelijk te noemen. De nieuwe i3 maakt het geheel wat beter door wat strakkere lijnen en een nieuwe voorbumper met horizontale mistlampen, maar het algemene ontwerp is min of meer hetzelfde.

    Compleet nieuw in deze tweede generatie is de komst van de i3s, een sportieve variant met een verlaagd onderstel, licht uitgeklopte wielkasten voor de 20 millimeter bredere banden en iets betere prestaties (10 kilometer per uur meer topsnelheid en 0,4 sec sneller op de 100 kilometer per uur). Helemaal begrijpen doen wij deze uitvoering niet, want een i3 zal nimmer een sportieve auto worden. Hij is nu juist ontwikkeld om zo schoon en zuinig mogelijk te kunnen rijden.
    Een stuk interessanter dan je denkt

    En juist deze ontwikkeling maakt de i3 een stuk interessanter dan je in eerste instantie misschien wel denkt. BMW heeft namelijk zeer veel aandacht besteed aan het omlaag brengen van de carbon footprint van de bouw van de i3. Want, zo dachten de Duitsers volkomen terecht, het heeft weinig zin een elektrisch voertuig te maken als de constructie er van al veel druk op de natuurlijke omgeving heeft.

    En dus heeft BMW speciaal voor de i3 verschillende productieprocessen ontwikkeld om het bouwproces zo schoon mogelijk te maken. Ten eerste werken de fabrieken waar de auto’s gemaakt worden op groene stroom, deels zelf opgewekt. Het aluminium dat gebruikt wordt, is onttrokken uit het afval van de aluminiumindustrie en ook het carbon van de structuur van de auto wordt op een milieuvriendelijke manier gemaakt.
    Maar het gaat verder: de verf van de buitenkant wordt niet op de auto gespoten, maar in de plastic panelen meegegoten, waardoor er geen spuiterij nodig was en het leer van de stoelen wordt gelooid met de bladeren van de olijfboom in plaats van met chemicaliën. Het hout van het dashboard komt van speciaal voor dit doel duurzaam gekweekte Eucalyptusbomen en andere delen zijn gemaakt van gerecycled plastic. En de dunne plastic frames van de stoelen zijn door BASF op een compleet nieuw ontwikkelde techniek gebouwd, die een zeer lage uitstoot met zich meebrengt.
    BMW i3 rijtest

    Een hele fijne plek

    Het prachtige van de i3 is dat het gebruik van gerecyclede en milieubewuste materialen niet geleid heeft tot een geitenwollensokken-sfeer in de auto, integendeel. Het interieur van de BMW i3 is een van de mooiste die ik ooit gezien heb. Prachtige houten panelen golven over het dashboard en bieden ruimte aan twee volledig digitale schermen. Het gerecyclede materiaal op de deurpanelen en het dashboard ziet er fraai uit en voelt zeker niet goedkoop aan. Als hergebruikte materialen zo mooi kunnen zijn, waarom worden die dan niet veel meer toegepast in auto’s?

    De mooie materialen, de minimalistische vormgeving en een enorme voorruit zorgen voor een zeer ruimtelijk en modern gevoel, althans voor de mensen die plaatsnemen op de voorstoelen. De achterbank, bereikbaar via kleine suicide doors, is een stuk kleiner en voelt een stuk bekrompener.
    BMW i3 rijtest

    Techniek

    De nieuwe BMW i3 is voorzien van een accupakket met een capaciteit van 33,2 kWh, die met een CCS snellader met een maximum tot 50 kW DC opgeladen kan worden. Het pakket drijft een 170 pk en 250 Nm sterke elektromotor aan en biedt een actieradius van rond de 200 kilometer. Tijdens de testperiode kwamen wij steeds op een bereik tussen de 170 en 200 kilometer wat dus niet ver van de opgegeven waarde ligt.



    Dit bereik is wel afhankelijk van in welke modus je de auto zet. Je hebt keuze uit Comfort, Eco Pro en Eco Pro Plus. In Comfort heb je een felle reactie, topsnelheid van 160 kilometer per uur en werken airco en verwarmingen volledig. In Eco Pro is de auto iets minder fel, werken airco en verwarming nog en is je top begrenst op 130 kilometer per uur. In Eco Pro Plus is de auto aanzienlijker langzamer, werken airco en verwarmingen niet en kun je niet harder dan 90 kilometer per uur.
    BMW i3 rijtest

    Tijdens de test is gebleken dat Eco Pro de fijnste stand is. De auto trekt nog steeds snel op -en ja de i3 is inderdaad snel, zeker in tussenacceleraties-, je hebt alle luxe maar je levert weinig in qua actieradius. Mocht je meer bereik willen, dan biedt BMW de mogelijkheid tot een range extender. De i3 wordt dan voorzien van een 650 cc tweecilinder benzinemotor die de accu’s oplaadt en voor nog eens voor 150 kilometer extra bereik zorgt. De bijtelling schiet dan wel omhoog van 4 naar 22 procent.

    Het rijden

    De nieuwe BMW i3 rijdt buitengewoon prettig. Vooral de manier waarop het gaspedaal reageert, maar ook het volwassen stuurgevoel doen je binnen de kortst mogelijke keer vergeten dat je met een EV op stap bent, terwijl je nog wel geniet van de pijlsnelle accelaratie.

    Qua wegligging moet je niet te veel sportiviteit verwachten. Er staat misschien wel BMW op de auto, maar dit is een compleet ander voertuig dan de meer reguliere modellen van het Duitse merk die vaak symbool staan voor sportief rijden. De smalle bandjes weten de auto goed op de weg te houden, maar niet veel meer dan dat. En is het vochtig, dan hebben de achterwielen moeite met het koppel dat ineens loskomt. De i3s doet het waarschijnlijk een stuk beter, maar zoals gezegd zal het nooit een sportieve auto worden.
    BMW i3 rijtest

    De nieuwe BMW i3 heeft ons blij verrast. Hoewel het uiterlijk wel wennen blijft, is het interieur een prachtige oase van ruimte, rust en comfort. Het reële bereik en de snelle laadtijd zorgen ervoor dat je zeker binnen de Randstad prima met deze auto uit de voeten kan. En als je dat combineert met de manier waarop de auto reageert en rijdt, dan heeft BMW misschien wel gelijk: elektrisch rijden begint volwassen te worden.
    BMW i3 rijtest

    BMW i3 (94 Ah)

    Motor: Synchroon elektrische motor
    Vermogen: 170 pk
    Koppel: 250 Nm
    Aandrijving: achterwiel
    Versnellingsbak: 1-traps automaat
    Topsnelheid: 150 km/u
    Acceleratie 0-100 km/u: 7,3 seconden
    Gewicht voor wegenbelasting: 1.320 kilo
    Gemiddeld opgegeven verbruik: 13.1 kWh/100km
    CO2-uitstoot: 0 g/km
    Energielabel: A
    Basisprijs (rijklaar): 40.412,- euro
    Prijs testauto (rijklaar): 54.492,15 euro

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleDe 5 sterke kanten van de Porsche 911 Cabrio
    Next Article Autotest: Hierom is de Renault Clio (Estate) TCE 120 EDC zo populair

    Related Posts

    By Tim Willems

    Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!

    By Yuri Van Koeveringe

    Vijf redenen om een Alfa Romeo Stelvio Veloce te kiezen

    By GastPublisher

    Rijders review Zero DSR/X (deel 1)

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff op Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin op Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje op Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY op Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael op Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder op Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Twitter
    • Pinterest
    • Instagram

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Altijd ingeschakeld
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    OPSLAAN & ACCEPTEREN

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?