De Citroën C3 Aircross stapt in de hele volle wereld van kleine crossovers en moet dus een flinke portie eigen karakter hebben om zich in dit overvolle segment te onderscheiden. De Fransen geloven dat ze iets bijzonders hebben, maar alleen een uitgebreide test van Driving-Dutchman zal het ware oordeel vellen.
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1Goede verhoudingen

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het uiterlijk van de C3 Aircross is dik voor elkaar. Goede verhoudingen, een flinke neus met de moderne kenmerkende smalle Citroën lampen op de rand van de motorkap en een dikke kont met elegante achterlichten, het biedt een mooi schouwspel en erg prettige combinatie van stoerheid en elegantie.

Tevens -en dit is in dit segment uitermate belangrijk- de C3 Aircross is door zijn eigen designtaal onderscheidend. Geen van zijn concurrenten, zoals de Renault Captur, de Peugeot 2008 of de veel van de techniek delende Opel Crossland X hebben dezelfde modieuze eigentijdse uitstraling. Daarnaast kun je de Citroën in allerlei kleurcombinaties met verschillende striping krijgen om je ‘eigen’ uitvoering te creëren.
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1Franse frivoliteit

Ook het interieur van de C3 Aircross is wat ons betreft goed gelukt, hoewel het wel je smaak moet zijn. Het biedt een typische Franse sfeer met zijn frivole design, meerdere kleuren en pied-de-poule bekleding op stoelen en deuren. Daarnaast valt op hoe ruim de C3 Aircross aanvoelt en ook is. Zelfs achterin zitten volwassenen uitstekend. Het optionele en te openen panoramadak geeft de toch al ruime C3 Aircross helemaal een ruimtelijk gevoel.

Slim is ook hoe men door het plaatsen van luxe aanvoelende panelen, zoals een brede oranje leren strip op het dashboard, de aandacht volledig weg weet te houden van de toch her en der geplaatste grote stukken hard plastic. Het inmiddels bekende Citroën infotainmentsysteem met touchscreen biedt alle moderne communicatie- en multimedia middelen. Duidelijke tellers, in onze testauto bijgestaan door een Head Up Display, zorgen dat je alle informatie helder voor je hebt.
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1De motoren

De C3 Aircross is leverbaar met drie uitvoeringen van de driecilinder VTi turbo benzinemotor, met 82, 110 en 130 pk. Daarnaast zijn er ook twee HDi dieselmotoren beschikbaar met 100 en 120 pk. Onze testauto was voorzien van de 110 pk en 205 Nm sterke benzinemotor, die volgens Citroën het meest verkocht wordt in ons land.

En we moeten zeggen, het blok presteert uitstekend. Met een lekkere roffel weet hij pittig op te trekken en ben je eenmaal op snelheid dan hoor je hem amper meer. Sowieso is deze Citroën een stille auto, wat zorgt voor een comfortabel gevoel.
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1Comfort

En dat comfort is ook waarop het onderstel is ingesteld. De C3 Aircross biedt bestuurder en passagiers een uitermate soepele rijervaring, zelfs op slechte wegdekken. In alle rust zoef je in Franse stijl over de wegen, wat bijzonder ontspannend is.

Nadeel hiervan is vaak, en zo ook in de Aircross, dat je flink inlevert op sportiviteit. De auto helt wat over in bochten en via het stuur krijg je niet veel informatie over wat er met de banden gebeurt.
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1Offroad?

De Citroën C3 Aircross doet zich voorkomen als een auto waar je ook het terrein mee in kan. Onze uitvoering was zelfs voorzien van het Grip Control systeem, dat de tractie op de voorwielen elektronisch aan kan passen aan verschillende omstandigheden.

Hoewel dit zeker tot bepaalde mate werkt, is deze Aircross geen auto voor het terrein. Ook de op het eerste oog hogere bodemspeling valt tegen, want hij is slecht een paar centimeter hoger dan de reguliere C3. Maar laten we eerlijk wezen, welke (kleine) SUV/crossover bestuurder uit Nederland draait zijn wielen ooit in de richting van zand- en modderpaden?
Rijtest Citroën C3 Aircross, zo Frans als het maar kan 1

Conclusie

De Citroën C3 Aircross is een mooie aanvulling in een overvol segment. Door zijn onderscheidende uiterlijk schatten wij de kans hoog in dat hij een eigen schare fans zal krijgen. Deze zullen bewust de keuze maken voor Frans design en een comfortabele rijervaring en minder hebben met sportiviteit. Je rijdt een C3 Aircross vanaf 19.990 euro, maar voor onze zeer luxe aangeklede testauto loopt dat bedrag op tot 31.165,- euro.

Citroën C3 Aircross PureTech 110 S&S Shine

Motor: 1.199 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 110 pk bij 5.500 toeren
Koppel: 205 Nm bij 1.500 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwielen
Topsnelheid: 183 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 10,6 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.178 kilogram
Gemiddeld opgegeven verbruik: 5,5 l/100 km
CO2-uitstoot: 124 g/km
Energielabel: D
Basisprijs (rijklaar): 19.990 euro
Prijs testauto (rijklaar): 31.165,- euro

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: