Vorige zomer reden wij met de nieuwe Citroën C5 X en dat beviel ons goed. Zijn 225pk sterke PHEV aandrijflijn paste erg goed bij zijn zeer comfortabele onderstel. Naast deze topmotorisering levert Citroën de C5 X ook met een iets minder krachtige, 180pk sterke PHEV aandrijflijn. Blijft de auto daarmee nog steeds zo zijn of moet je (flink) inleveren? Wij gingen een week op pad om dat uit te zoeken.
Aandrijflijn
Het grote verschil tussen de 180 en 225pk versie zit ‘m in het vermogen van de benzinemotor. In beide gevallen gaat het om een 1,6-liter viercilinder turbo, alleen in de één levert deze 150pk en in de ander 181pk. Opvallend is dat beide uitvoeringen 250 Nm leveren.
Daarnaast is ook de elektromotor dezelfde met 110pk en 320 Nm. Eveneens hetzelfde is dat beide versies louter voorwielaandrijving hebben en dezelfde 8-traps automatische versnellingsbak gebruiken.
De verschillen zijn dus minimaal en dat zien we ook terug in de prestaties. De 225pk sprint in 7,8 seconden naar de 100 km/u met een top van 233, de 180pk doet daar 8,3 seconden over en heeft een topsnelheid van 225 km/u.
Onderstel
Beide versies zijn voorzien van Citroëns Advanced Comfort onderstel. Hierin spelen de zogenoemde progressive hydraulic cushions een grote rol. Hierbij zijn in de schokbrekers hydraulische kussens met vloeistof gevuld, die opwarmen wanneer de druk toeneemt (als de auto inveert) en zo meer weerstand bieden.
Het resulteert in een zeer comfortabele en rustige rijervaring met als keerzijde dat je niet al te sportieve aspiraties moet hebben. Maar goed, daar koop je ook geen grote Citroën voor.
De ervaring
De vraag is wel of je zulke minimale verschillen merkt tijdens het rijden. Wij konden in ieder geval geen enkel verschil bemerken. Misschien als je beide versies direct na elkaar rijdt, dat de 225pk iets sneller aanvoelt, maar zoals gezegd, dat verschil is minimaal.
Dat komt tevens omdat de C5 X geen auto is waar je überhaupt sportief mee rijdt en die laatste 0,5 seconden van je 0-100 sprint wilt afhalen.
Uitvoeringen
Qua uitvoeringen zitten wel een aantal verschillen. De 180pk wordt standaard geleverd in de ‘You’-uitvoering met de rijkere ‘Plus’ als optie. Deze laatste heeft zaken als een extended head-up display, verwarmd stuurwiel en speciale bekleding als extra.
De 225pk wordt standaard al geleverd als ‘Plus’, met daarboven de ‘Max’ en als topmodel de ‘Hypnos’. Deze laatste twee zijn nagenoeg full options, met bij de laatste een aantal unieke opties zoals speciale kleuren.
Prijzen
Zit er dan een groot verschil in de prijs? Als we de lijst erbij pakken zien we dat de standaard 180pk verkrijgbaar is vanaf 46.490,- euro, terwijl de 225pk begint bij 50.490,-, een verschil van 4.000 euro.
Eerlijker is echter de beide ‘Plus’-uitvoeringen te vergelijken, waarbij het verschil terugloopt tot slechts 2.000 euro. Tussen de duurste 225 pk ‘Hypnos’ en de goedkoopste 180pk ‘You’, zit 8.000 euro.
Conclusie
Samengevat kunnen we zeggen dat er qua rijden nagenoeg geen verschil zit tussen de 180 en 225pk versies. Ook qua verbruik konden wij geen enkel verschil bemerken, hoewel een hoop natuurlijk afhangt van hoe vaak je ‘stekkert’. Kortom, je kunt wat dat betreft dus net zo goed voor de minst krachtige gaan en een paar duizend euro in je zak houden. De enige reden om voor de 225pk te gaan is als je de meest luxe uitvoering wil, de ‘Max’ of ‘Hypnos’, of simpelweg het gevoel wil hebben van de snelste.
Citroën C5 X Plug-in Hybrid 180pk
Aandrijving 1,6-liter benzine viercilinder + elektromotor, 180 pk en 360 Nm, voorwielaandrijving
Batterij Li-Ion 12,4 kWh
Gewicht in kg (rijklaar) 1.697
Gemeten verbruik 1 op 23-25
CO2-uitstoot (g/km) 29-30
Energielabel A
0-100 in sec 8,9
Top in km/h 225 (135 in EV modus)
Vanafprijs rijklaar in euro 43.040 (PHEV: 46.090)
Prijs testauto in euro 51.270