De Citroën Spacetourer biedt ruimte aan tot negen personen in alle comfort en luxe, althans dat is wat de Fransen hier over zeggen. En omdat we bij Driving-Dutchman vinden dat je niet zomaar iedereen op zijn woord moet geloven, gingen we een week op pad met deze minibus.

De verschillende uitvoeringen
De Spacetourer hoort thuis in de familie van de Peugeot Experts en Toyota Proaces en is het broertje van de Citroën Jumpy.  De Spacetourer is echter ontworpen om geen lading maar personen te vervoeren. Het soort auto dat je vooral terugvindt als taxi en shuttle op luchthavens en bij luxe hotels.

De Spacetourer is er in twee verschillende maten: een M met een lengte van 4,95 meter en een XL van 5,30 meter. Qua motorisering is er keuze uit vijf verschillende diesels met een vermogen lopend van 95 tot een 180 pk. Daarnaast heb je tal van mogelijkheden voor de stoelen of banken die je wilt, waarmee je van vijf tot negen personen kunt vervoeren. En dan kun je ook nog een behoorlijke uitgebreide optielijst invullen.
Een overvloed aan luxe
Citroën vond zeker dat Driving-Dutchman wat extra luxe kon gebruiken want wij kregen de XL met de sterkste diesel in combinatie met een automaat mee, waarbij de importeur ook nog eens alle opties op de lijst had ingevuld. Wat krijg je daar dan allemaal voor? Hou je vast, want dit wordt een aardig lijstje.

We beginnen met 6 uitermate comfortabele leren fauteuils, waarvan de voorste twee niet alleen verwarmd waren maar tevens voorzien van massagefunctie. Een uitgebreid dashboard met een vol infotainment systeem met onder andere navigatie en DAB+-radio, zorgt dat je van alle moderne gemak bent voorzien.
En nog meer luxe
We gaan door met keyless entry, cruise control, climate control met aparte bediening voor de mensen achterin en getint geluidsdempend privacy glass voor de passagiers. Tevens is er voor de mensen achterin subtiel geplaatste indirecte verlichting op het plafond en een apart leeslampje en tafeltje.  Voor het openen van de zijdeur volstaat het indrukken van een knop op het dashboard of even aan de hendel trekken, waarna de deur elektrisch open gaat. En kom je met je armen vol met spullen aanlopen, dan houd je je voet even onder de zijdeur, waarmee hij utomatisch ontsluit en opengaat.

Om je ogen goed op de weg te houden, is er een Head Up Display, die duidelijk onder andere de snelheid en navigatie weergeeft. Tevens wordt hier de waarschuwing weergegeven als je te dicht op je voorganger rijdt. Onderdeel van het uitgebreide veiligheidspakket dat daarnaast ook een dode hoek waarschuwing bevat.

Strakkere bochten
De sterke diesel in combinatie met de zestraps automaat kennen we uit onze test met de Toyota Proace en ook hier geldt dat dit een erg fijne aandrijving is. Soepel en sterk en lekker lui te rijden met genoeg reserve om snel op te kunnen trekken. Maar ook hier geldt dat het niet het meest zuinige duo is.

Wat wel anders is, is de wegligging. Want de Spacetourer is qua onderstel aangepast aan het vervoeren van personen. Speciale vering met variabele stugheid zorgen voor een stuk meer rust en comfort als je leeg rijdt. En ook de manier waarop bochten genomen worden is opmerkelijk strakker dan in de bestelbussen varianten.

Conclusie
De Citroën Spacetourer is daadwerkelijk een auto waar je tot negen personen in alle luxe en comfort kunt vervoeren, zeker als je de XL met alle opties en de sterkste diesel met automaat neemt. Echter – en ik raad je aan even te gaan zitten –  hiervoor betaal je niet minder dan 76.627,- euro (incl BTW). En met zulke prijzen kom je aardig in de buurt van de grote SUV’s die vaak ook tot zeven zitplaatsen bieden en echt rijden als personenauto’s. Echter daar mis je de enorme laadruimte tot 2.932 liter, die de Spacetourer wel biedt. Uiteindelijk is deze duurste Citroën ontwikkeld voor de kleine markt van luxe shuttle en taxi vervoer en wij twijfelen er niet aan dat hij daar uitstekend zijn werk zal kunnen verrichten.

Informatie:
Merk: Citroën        
Model: Spacetourer
Type: XL Business Lounge
Brandstof: Diesel
Cilinderinhoud: 1.997 cc
Vermogen: 177 pk
Koppel: 400 Nm
Uitstoot: 151 gram CO2/km
Emissienorm: Euro6
Topsnelheid: 170 km/h
Versnellingsbak: 6-traps automaat
Prijs vanaf: 39.001 euro (incl BTW)
Prijs gereden model: 76.627,- euro (incl BTW) 

Deel.

Over de schrijver

Yuri Van Koeveringe

Als enthousiaste liefhebber van alles met twee en vier wielen volgt Yuri van Koeveringe (1978) al sinds lange tijd actief al het auto- en motornieuws. Met een stiekeme voorkeur voor al het moois dat uit Italië komt, schrijft hij artikelen over allerlei aspecten van het auto- en motornieuws en test hij zowel auto's als motoren. In het dagelijks leven rijdt hij in een Alfa Romeo Mito en op een Ducati Multistrada.

Laat een reactie na: