Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride
    • Rijtest Renault Austral
    • Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor
    • Rijtest Mazda 6 20th Anniversary
    • Rijtest Toyota Yaris Cross Hybrid
    • Rijtest Jaguar F-PACE SVR, nog eenmaal genieten
    • Versleten kleplichthoogte-systeem smoort Peugeot 308 VTi
    • Rijtest nieuwe Ford Focus MHEV
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest elektrische Fiat 500 La Prima Cabrio by Bocelli

    Auto Elektrisch 11-04-2023No Comments

    Samenvatting

    Als Italianen iets goed kunnen, dan is het wel speciale uitvoeringen van auto’s maken. Wie herinnert zich bijvoorbeeld nog de Fiat Seicento Schumacher of de Abarth edizione Maserati? Ook de nieuwe elektrische Fiat 500 E onderging deze kuur. Hiervoor werd de hulp ingeroepen van de beroemdste tenor van het schiereiland, Andrea Bocelli, samen met zijn eveneens niet slecht zingende zoon Matteo. Wees niet bang, ze hebben zich niet met de techniek van de auto bemoeid, maar hebben samen met JBL een premium audiosysteem ontwikkeld. En dus gingen wij met onze beste playlist op stap.
    Vier virtuele podia

    JBL heeft op aanwijzingen van Andrea Bocelli vier van zijn favoriete ruimtes om muziek te luisteren en te spelen gerecreëerd: thuis, zijn opnamestudio, het Verdi Opera Huis in Pisa en de openlucht arena van het Teatro del Silenzio in de Toscaanse heuvels. Ieder van deze virtuele podia is geschikt voor een bepaald type muziek.

    Hoe vertaalt dit zich nu naar de praktijk? Vooropgesteld is het nieuwe audiosysteem erg goed. De geluiden zijn helder, de bas is sterk genoeg en met in totaal 320W heb je meer dan genoeg vermogen. De verschillende podia-instellingen geven inderdaad een andere geluidsbeleving, maar of je zonder het te weten, de vier locaties had geraden, lijkt ons sterk. Bepaalde muziekgenres zijn echter inderdaad het beste te luisteren op een van de opties.
    De auto

    En dan de auto zelf. Die hebben we al meerdere malen langs zien komen, als La Prima Cabrio en als de schattige 3+1. De 500 E, of zoals Fiat het ook noemt, de nieuwe 500, is verkrijgbaar met twee verschillende elektromotoren. De 95 pk variant is gekoppeld aan 23,8 kWh batterij en heeft een (WLTP-)bereik van 180 km. De 118 pk sterke 500 E heeft een 42 kWh batterij en een bereik van circa 320 km. Verder kun je kiezen uit drie verschillende carrosserie types, de ‘normale’, de cabrio en de 3+1 met het derde deurtje.

    De 500 La Prima by Bocelli is het topmodel met tal van extra’s, voorzien van de sterkere 118 pk motor en het grotere bereik. Je kunt deze bestellen als coupé, cabrio of 3+1. Wij gingen op pad met de cabrio die natuurlijk het leukste van het stel is. Het introductiemodel wordt voorzien van de prachtige diepzwarte Onyx Black lak. Later kun je kiezen uit Rose Gold, Ice White, Mineral Grey, Ocean Green en Celestial Blue.
    Fun

    Plezier is waar het bij deze auto om gaat. Veel elektrische auto’s zijn wat aan de serieuze kant, en dan vooral qua uitstraling. Vaker dan eens zijn ze voorzien van vreemde ontwerpen, die futuristisch aandoen, maar waarvan je zeker weet dat ze er over een jaar of vijf hopeloos verouderd uit zien.

    Fiat is bij hun eerste officiële elektrische auto een compleet andere weg ingeslagen. Een historisch, we durven zelfs te zeggen iconisch, design opnieuw vormgegeven op een smaakvolle en haast frivole manier. Kijk bijvoorbeeld eens naar die koplampen, die door de motorkap heenkomen, het alleraardigste kontje of de vele charmante details die naar het verleden verwijzen.
    Rijden

    Moderne Fiat’s 500 zijn aan de stugge kant en dat geldt ook voor deze elektrische versie, maar wel in mindere mate. De auto voelt comfortabeler en volwassener aan dan zijn brandstof gestookte voorganger en heeft een duidelijk betere wegligging.

    Met de directe kracht van zijn elektromotor is hij ook buitengewoon snel, wat zeker in de stad een groot plezier is. Zie je een gaatje in het verkeer, dan kun je jezelf er binnen een flits op z’n Italiaans in gooien. Je maakt er niet altijd vrienden mee, maar leuk is het wel.
    Moderne snufjes

    Uiteraard is de new 500 voorzien van alle systemen die Fiat momenteel in huis heeft. Daarmee is het ook de eerste in zijn klasse die autonoom Level 2 tot zijn beschikking heeft. Het infotainmentsysteem, dat je in de By Bocelli bedient op een 10,5 inch touchscreen, is uitgebreid en zit logisch in elkaar. En is natuurlijk voorzien van draadloze Apple Carplay en Android Auto.

    Een leuke nieuwigheid op deze versie is de zogenaamde Sanitizing Glove Box. In het dashboardkastje zit een UV-lamp, die de spullen die erin liggen, reinigt met licht. Nodig? Nee, natuurlijk niet, maar wel leuk gevonden.

    Conclusie

    Voegt de samenwerking met Bocelli daadwerkelijk iets toe aan de Fiat 500 La Prima? Als je van muziek luisteren houdt, zeker wel. Het JBL-systeem is erg goed, hoewel je daar bij een cabrio met het dak naar beneden wel een stuk minder van mee krijgt. Verder is de aantrekkelijke auto voorzien van veel extra’s en van de snelste motor met het grootste bereik. Voor dit alles betaal je flink, want de By Bocelli Cabrio staat op de lijst voor een prijs vanaf 38.900,- euro. Onze luxe testauto kwam zelfs boven de 40.000,- euro uit. En dat blijft, hoe leuk de auto ook is, veel geld voor een relatief kleine stadsauto.
    Fiat 500 E La Prima Cabrio by Bocelli

    Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
    Getest bereik ca. 260 km
    Batterij Li-Ion 42 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
    0-100 in sec 9
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro (cabrio) 38.900
    Prijs testauto in euro 41.390

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleBMW 218i ratelt en schokt door afgebroken veer nokkenasverstelling
    Next Article Rijtest Mercedes-Benz GLC300 e

    Related Posts

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Peugeot 408 GT Plug-in Hybride

    By Tim Willems

    Rijtest Renault Austral

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Volvo XC40 Recharge single motor

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?