Driving-Dutchman.nl
    Twitter Facebook Instagram Pinterest RSS
    Trending
    • De nieuwe Range Rover Sport
    • De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio
    • Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid
    • Nio ET7: hoe goed is de new kid on the block?
    • Rijtest Jeep Wrangler 4xe, de toekomst van offroad?
    • Airconditioning Tesla Model S weigert dienst door minuscuul onderdeel
    • Doorn in het oog; een glimmend lederen stuurwiel. Zo kom je er vanaf!
    • Een Tesla kun je niet zomaar opkrikken, hier moet je op letten
    Driving-Dutchman.nl Driving-Dutchman.nl
    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren
    Login
    Driving-Dutchman.nl
    Fiat 500e
    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest elektrische Fiat 500

    Auto Elektrisch 13-12-2020No Comments

    Op een koude winterdag mochten wij de eerste meters maken met de gloednieuwe elektrische Fiat 500. Een compleet nieuwe auto en tevens Fiat’s eerste stap in de moderne wereld van volledig elektrisch vervoer. Dit is wat wij ervan vonden.
    Fiat 500eNiet de allereerste

    De 500 is niet de allereerste elektrische Fiat, want in de jaren negentig werd een verder onsuccesvolle elektrische Panda gebouwd en in 2013 werd in Amerika de bestaande 500 omgebouwd tot een e-uitvoering.

    Maar de nieuwe 500 is wel de eerste Fiat die vanaf het begin af aan volkomen is ontworpen als een elektrische auto. Dat belooft veel goeds.

    Uiterlijk

    Afgaand op het uiterlijk is de nieuwe 500 met vlag en wimpel geslaagd. Want wat een enorme leuke auto is dit geworden! De proporties kloppen precies en zijn overladen met Italiaanse charme.

    En wie iets langer kijkt, ziet dat de auto vol zit met prachtige details, zoals de koplampen die door de motorkap heenkomen. Leuk zijn ook al de knipogen naar de klassieke 500. Zo geeft een chromen lijst de belangrijke historische lijn aan, die de onderkant van de motorkap verbindt met de achterkant, precies zoals toen.
    Fiat 500e

    Interieur

    Ook de binnenkant is wat ons betreft een schot in de roos. Modern, maar toch klassiek met mooie vloeiende lijnen; een fijne plek om lange tijd in door te brengen. Achter het stuur is een rond, volledig digitaal scherm die alle belangrijke rijinformatie geeft. En in het midden van het dashboard een rechthoekig touchscreen (7 of 10,25 inch afhankelijk van de uitvoering) met de uitgebreide infotainmentsystemen.

    De stoelen zitten comfortabel en zijn gemaakt van materiaal dat deels gewonnen wordt uit plastic afval. En ook hier zijn voor wie goed kijkt, leuke details te vinden. Zo vind je de skyline van Turijn op de draadloze oplader voor je telefoon.
    Fiat 500e

    De techniek

    Zoals gezegd is de 500 volledig nieuw ontwikkeld als elektrische auto. Je hebt keuze uit drie verschillende type. De Action is het instapmodel en biedt een batterij met een capaciteit van 23,8 kWh, goed voor een theoretisch (WLTP) bereik van 180 km. De maximale laadsnelheid is 50 kW en de auto is voorzien van 95 pk sterke elektromotor, die zorgt voor een accelaratie tot 100 km/h van 9,5 seconden.

    De Passion is voorzien van een groter batterijpakket, dat zorgt voor een potentieel bereik van 320 km. Tevens laadt hij sneller op door een maximale laadsnelheid van 85 kW. De elektromotor heeft in deze uitvoering 118 pk, wat vooral te merken is in tussenacceleraties. De Icon, het topmodel, heeft dezelfde techniek als de Passion, maar is daarnaast voorzien van vele luxe opties, zoals het grote 10,25 inch touchscreen, een in de carrosseriekleur gespoten dashboard en grotere velgen.

    Drie standen

    Wat natuurlijk direct prettig opvalt bij het rijden, is de directe kracht die de elektromotor levert. Uiteraard gingen wij op pad met de snelste versie en die voelt ook goed snel aan, zeker in tussenacceleraties.

    Voor het rijden heb je keuze uit drie verschillende rijmodi: Normal, Range en Sherpa. In Normal rijdt de auto zoveel mogelijk als een auto met brandstofmotor. In Range kun je rijden met het zogenaamde one-pedal-driving, waarbij de auto maximaal afremt en oplaadt, waardoor je zelden je rempedaal nodig hebt. Even wennen, maar dan eigenlijk wel erg prettig.

    Sherpa is vooral bedoeld voor als de batterij bijna leeg is. De auto zet alles dan in de maximale zuinige stand en brengt je zo efficiënt mogelijk bij een laadpunt, die uiteraard weergeven wordt in het navigatiesysteem.
    Fiat 500e

    Wegligging

    Ondanks een wat hoger gewicht door de batterij, is de wegligging nog steeds precies goed voor in de stad. Want met zijn wielen nog steeds helemaal op de uithoeken is de 500 nog steeds niet bang voor bochten. Ook het sturen voelt erg fijn, waardoor je- geholpen door de snelle elektromotor- overal tussendoor schiet.

    Maar ook op de snelweg staat hij zijn mannetje. Hij voelt rustig en kalm en veel groter dan hij eigenlijk is. Daarnaast is hij, als eerste in zijn segment, voorzien van niveau twee autonoom rijden en zit hij vol met tal van de nieuwste veiligheidssystemen.

    Conclusie

    De nieuwe elektrische 500 is een fantastische nieuwkomer en wat ons betreft de leukste EV van het moment. Overgoten met Italiaans design en uitermate charmant, is het misschien welk de ideale stadsauto. En dan hebben we het allerleukste nog niet verteld: elektrische auto’s moeten onder de 30 km/h verplicht een signaal afgeven. Bij de meeste is dat een gepingel of gefingeerd EV-geluid, maar niet bij deze Italiaanse charmeur. Hij speelt de eerste noten van de legendarische muziek die componist Nino Rota schreef voor de film Amarcord van Federico Fellini. Hoe leuk wil je het hebben?

    Elektrische Fiat 500
    Aandrijving Elektromotor, 118pk en 220 Nm, voorwielaandrijving
    Batterij Li-Ion 42 kWh
    Gewicht in kg (rijklaar) 1.330
    0-100 in sec 9
    Top in km/h 150
    Vanafprijs in euro 24.900

    Fotografie: Olio Media

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Email WhatsApp
    Previous ArticleRijtest Toyota Yaris, wat een transformatie!
    Next Article Op pad met de Polestar 2

    Related Posts

    By Tim Willems

    De nieuwe Range Rover Sport

    By Yuri Van Koeveringe

    De nieuwe Alfa Romeo Giulia en Stelvio

    By Yuri Van Koeveringe

    Rijtest Jeep Renegade e-Hybrid

    Reageer

    Laat een reactie achter Cancel Reply

    Aanmelden nieuwsbrief


    Video: Wij zijn Driving-Dutchman

    advertorial
    Meest gelezen

    Voorkom schade en dure reparatie aan dieselmotor, reinig roetfilter preventief

    Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden

    Dure motorreparatie door te zuinig rijden

    Alfa Romeo presenteert de Giulia Quadrifoglio

    Colofon / Contact

    We love Driving!

    Nieuws, tips en persberichten kun je sturen naar
    press@driving-dutchman.nl
    Twitter @drivingdutch

    Vragen en opmerkingen aan de redactie van Driving-Dutchman redactie@driving-dutchman.nl
    Adverteren? Klik hier voor de mogelijkheden

    Automotormedia
    Hoofddorp
    Driving-Dutchman is een website van Automotormedia.

    Privacyverklaring
    Hier vindt u onze Privacyverklaring

    Reacties
    • Marcel Frijhoff on Yamaha MT-09 Sport Tracker, gemaakt voor bochten
    • Martin on Opgerekte distributiekettingen door Het Nieuwe Rijden
    • Tootootje on Nieuwe Jeep Renegade 1.3 DDCT in de test
    • FAGOT EDDY on Zo voorkom je dat jouw EcoBoost benzinemotor in de soep loopt
    • Michael on Autotest: Tesla Model Y Long Range AWD
    • J.W.Mulder on Ook jij krijgt er mee te maken als je een auto hebt; TPMS bandendruk-bewaking systemen
    Auteurs

    Rob Blom
    Bekijk auteur en artikelen.


    Yuri Van Koeveringe
    Bekijk auteur en artikelen.

    Tim Willems Driving-Dutchman
    Tim Willems
    Bekijk auteur en artikelen.

     

    Deel ons op
    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter

    © 2023 driving-dutchman.nl - Dutch on Wheelz.

    • Homepage
    • Fun
    • Auto
    • Motor
    • Elektrisch
    • Techniek
    • Adverteren

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Deze website maakt gebruik van cookies. Door op akkoord te klikken of door gebruik te blijven maken van deze website geef je toestemming voor het plaatsen van cookies
    Akkoord Lees meer
    Privacy & Cookies Policy

    Privacy Overview

    This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
    Necessary
    Always Enabled
    Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
    Functional
    Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
    Performance
    Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
    Analytics
    Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
    Advertisement
    Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
    Others
    Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
    SAVE & ACCEPT

    Sign In or Register

    Welcome Back!

    Login to your account below.

    Lost password?