De nieuwe Ford Fiesta ST-line heeft een sportieve naam hoog te houden. Want zowel zijn voorganger(s) als andere ST-modellen van Ford staan bekend om hun scherpe rijgedrag en prestaties. Maar lukt dat wel met een driecilinder aan boord?

Ziet er goed uit
Qua uiterlijk hebben ze het bij Ford bij deze zevende generatie Fiesta goed voor elkaar. Eerder reden we met de Vignale, die er al netjes uitzag, maar de driedeurs ST-line is eigenlijk nog net even iets mooier en zeker sportiever. Het ST-pakket voorziet in een andere voorbumper, zwarte grille en dikke sportieve velgen. Achterop prijkt een mooie ouderwetse spoiler met daaronder een heuse diffuser. Kleine aanpassingen die de Fiesta ST-line duidelijk de sportieve variant maken.
Binnenin zien we speciaal stiksel op de prima zittende stoelen, carbon-achtige stukken in het dashboard en aluminium pedalen. En daarnaast natuurlijk het prettige uitgebreide dashboard dat we al kennen uit de Vignale en die de Fiesta een zeer fijne en moderne auto maakt om in te zitten.
Technisch sportief?
Om de auto ook technisch sportief te maken, heeft de ST-line een één centimeter verlaagd sportonderstel en dikkere stabilisatorstangen die het rijgedrag iets harder, maar vooral veel sportiever maakt in vergelijking met de Vignale. De besturing is zeer direct en de mate van grip is -zeker in de regen- verbazingwekkend.
Zelfs op een zeer nat wegdek kun je met deze voorwielaangedreven auto serieus hard de bocht om zonder dat je wegglijdt. En ook bij snelle bochtenwisselingen geeft hij geen kik. Wat de Fiesta helemaal afmaakt is het feit dat hij daarbij ook nog eens comfortabel is. Hobbels en kuilen worden goed weggewerkt en de algemene rijervaring is naast sportief ook kalm en rustig, heerlijk!
En die driecilinder?
Uiterlijk goed, interieur prima en rijeigenschappen die nooit gaan vervelen, maar hoe zit het met die driecilinder EcoBoost? Want loopt een dergelijke kleine motor met het formaat van een melkpak (één liter) wel in lijn met de sportiviteit? In de ST-line produceert hij 125 pk, in plaats van 100 pk in de andere varianten. En dat merk je. De ST-line voelt veel sneller en is dat ook; hij is 2,5 seconden eerder op de 100 kilometer per uur en heeft 15 kilometer per uur meer topsnelheid vergeleken met de andere Fiesta-modellen.
Het driecilindertje levert al vroeg in de toeren veel koppel maar is tevens niet schuw om even lekker door te trekken. Hierbij wordt het geheel begeleid met een sportieve roffel die volledig naar de achtergrond verdwijnt op het moment dat je weer rustig rijdt. Bijkomend en vooral opvallend voordeel is dat de EcoBoost ook nog eens echt zuinig is. Want zelfs met grote stukken sportief rijgedrag, haalden wij tijdens de test een verbruik van gemiddeld 1 op 17.
Conclusie
Tijdens onze test met de Vignale hebben we al uitgebreid stilgestaan bij alle vernieuwingen bij deze nieuwe generatie Fiesta. In deze test was het de vraag of de ST-line met zijn driecilinder die sportieve badge met verve kan dragen. En dat blijkt hij zonder twijfel te kunnen. Een strakke wegligging en besturing, een sportief uiterlijk en een motor die dat nog eens ondersteunt, maakt van de Ford Fiesta ST-line inderdaad een sportieve maar nog altijd comfortabele auto. Geen slechte keuze dus; nieuw en als een tweedehands Ford Fiesta.

Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-line
Motor: 999 cc driecilinder benzine met turbo
Vermogen: 125 pk bij 6.500 toeren
Koppel: 170 Nm bij 1.400 toeren
Transmissie: 6 v., handgeschakeld
Aandrijving: voorwiel
Topsnelheid: 195 km/u
Acceleratie 0-100 km/u: 9,9 seconden
Gewicht voor wegenbelasting: 1.106 kilo
Gemiddeld gemeten verbruik: 1 op 17
CO2-uitstoot: 98 g/km
Energielabel: B
Basisprijs (rijklaar): 16.465,- euro